Liderzy ekspansji zagranicznej. Jakie firmy robią karierę poza Polską?

2015-04-03, 12:56

Liderzy ekspansji zagranicznej. Jakie firmy robią karierę poza Polską?
Polskie firmy zaczynają mieć również rozpoznawalną markę poza granicami naszego kraju. Foto: Pixabay.com

Wartość polskich inwestycji na zagranicznych rynkach wynosi już prawie 51 mld euro. Chciałoby się, aby to było więcej, zwłaszcza że potencjał ku temu polskie przedsiębiorstwa mają.

Posłuchaj

O ekspansji polskich form za granicą mówił w radiowej Jedynce gość Porannych rozmaitości: Marek Kłoczko, wiceprezes Krajowej Izby Gospodarczej /Aleksandra Tycner, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
+
Dodaj do playlisty

- Polska gospodarka nadal jest mało proeksportowa. Ponad połowa eksportu pochodzi od dużych koncernów, które wcześniej zainwestowały w Polsce. Tych firm, które wyrosły na polskim gruncie, a eksportują, jest zaledwie ok. 30 tysięcy – mówi Marek Kłoczko, wiceprezes Krajowej Izby Gospodarczej. – Niemniej firmy coraz śmielej wychodzą za granicę i coraz dalej. Do tej pory skupiały się głównie na Unii Europejskiej. W tej chwili to są także kraje arabskie, Ameryki Południowej, Indie, Chiny, Azja Środkowa – dodaje.

Polskie firmy doceniane za granicą

Jak wyjaśnia ekspert, polskie firmy zaczynają mieć również rozpoznawalną markę poza granicami naszego kraju.

- Dotyczy to firm przemysłu odzieżowego, przedsiębiorstw z branży budowlanej, które dostarczają czy to okna, czy drzwi. Sukcesy odnosi polski przemysł spożywczy – wyjaśnia Marek Kłoczko.

Rośnie wartość Polski jako marki

Jak zaznacza ekspert poprawia się również wizerunek samej Polski.

- Coraz mniej jest obiegowych stereotypów o naszym kraju za granicą. Rośnie wartość Polski jako marki – dodaje Marek Kłoczko. – Należy mieć nadzieję, że ta wartość będzie jeszcze rosła, a to będzie przekładało się na percepcję polskich marek towarowych. Na ogół jest bowiem tak, że żadna marka firmowa, poza wyjątkami, ani marka produktowa nie jest mocniejsza na rynku niż marka danego kraju – zaznacza.

Wszystkie badania pokazują, że firmy prowadzące działalność eksportową odnotowują wzrost nawet w czasach trudnych dla gospodarki.

Aleksandra Tycner, awi

/

Polecane

Wróć do strony głównej