Kończy się „Tydzień Przedsiębiorcy”. Eksperci z ZUS odpowiadają na Wasze pytania

2015-11-27, 13:42

Kończy się „Tydzień Przedsiębiorcy”. Eksperci z ZUS odpowiadają na Wasze pytania
Tegoroczne dni otwarte odbywają się pod hasłem „ZUS dla Biznesu”. Foto: Polskie Radio

Kończy się „Tydzień Przedsiębiorcy” w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Eksperci ZUS doradzali właścicielom firm nie tylko w poszczególnych oddziałach ZUS, ale także w naszym serwisie gospodarka.polskieradio.pl.

Poniżej prezentujemy odpowiedzi ekspertów ZUS na pytania nadesłane do naszej redakcji:

P. Bartosz:

Słyszałem w radiu audycję o tym, że ZUS będzie pomagać poprawić bezpieczeństwo pracy w firmach. Jak można starać się o takie wsparcie? Mogą z niego skorzystać też małe firmy? Ja zatrudniam tylko trzech pracowników.

Odpowiedź:

ZUS udziela dofinansowania na działania mające na celu poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy. Działania mogą dotyczyć różnych obszarów technicznych np. oczyszczania powietrza, odciążenia układu mięśniowo – szkieletowego, ograniczenia oddziaływania hałasu, czynników biologicznych i wielu innych. Szczegółowe informacje na temat dofinansowania zamieszczone zostały w Wyjaśnieniach dotyczących wniosku o dofinansowanie projektu, które są zamieszczone na stronie www.zus.pl/prewencja. Program dofinansowania jest skierowany do wszystkich przedsiębiorstw, bez względu na liczbę zatrudnianych osób. O dofinansowanie mogą również ubiegać się osoby samozatrudnione. W celu uzyskania dofinansowania należy złożyć Wniosek o dofinansowanie projektu wraz z niezbędnymi załącznikami, które zostały określone w wyżej wymienionych Wyjaśnieniach do wniosku. Zapraszamy do zapoznania się z materiałami zamieszczonymi na wspomnianej stronie Internetowej i do złożenia wniosku. W przypadku dodatkowych pytań, odpowiedź można uzyskać pod adresem e-mail: cot@zus.pl lub pod numerem telefonu: 22 22 560 16 00.

REKLAMA

P. Maciej:

Moje pytanie: jak dokładnie zmieniają się i kiedy przepisy dotyczące zaległych składek? Szczególnie zależy mi na wyjaśnieniu tego, jak będzie można starać się o rozłożenie zaległości na raty? Kto może z tego skorzystać? Dziękuję za wyjaśnienia.

Odpowiedź:

Nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wchodzi w życie z dniem 1 grudnia 2015 r. i wprowadza możliwość rozłożenia na raty lub odroczenia terminu płatności należności z tytułu składek finansowanych przez ubezpieczonych niebędących płatnikami składek.

Z ulgi w formie rozłożenia na raty należności z tytułu składek może skorzystać każdy dłużnik bez względu na formę prowadzonej działalności. W przypadku złożenia wniosku o rozłożenie zadłużenia na raty warunkiem pozytywnego rozpatrzenia jest szczegółowe uzasadnienie wniosku jak również dostarczenie zestawu dokumentów, które niezbędne są do oceny sytuacji finansowej wnioskodawcy. Na podstawie dostarczonych przez dłużnika dokumentów, Oddział ZUS zaproponuje warunki spłaty adekwatne do jego możliwości finansowych. Pamiętać również należy, iż wniosek dłużnika posiadającego status przedsiębiorcy musi zostać zbadany przez ZUS także pod kątem przepisów o pomocy publicznej. Przedsiębiorca ubiegający się o ulgę powinien załączyć do wniosku dokumenty z zakresu pomocy publicznej.

REKLAMA

Wzory wniosków o ulgę są dostępne na Salach Obsługi Klientów w każdej terenowej jednostce Zakładu oraz na stronie internetowej www.zus.pl.

P. Katarzyna:

Pytanie: nie prowadzę już firmy (musiałam zamknąć), ale mam jeszcze zaległe składki ZUS. Czy będę mogła skorzystać z rozłożenia tego na raty po zmianie przepisów?

Odpowiedź:

Oczywiście, będzie Pani mogła skorzystać z rozłożenia zaległości na raty. Ta forma pomocy dostępna będzie również po zmianie przepisów i nie jest uzależniona od posiadania przez wnioskodawcę statusu przedsiębiorcy.

REKLAMA

W przypadku złożenia wniosku o rozłożenie zadłużenia na raty warunkiem pozytywnego rozpatrzenia jest szczegółowe uzasadnienie wniosku jak również dostarczenie zestawu dokumentów, które niezbędne są do oceny sytuacji finansowej wnioskodawcy. Osoba, która zakończyła prowadzenie działalności powinna dołączyć do wniosku kopię zeznań podatkowych za ostanie 3 lata,

a także oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby niebędącej przedsiębiorcą.

Wzory wniosków o ulgę oraz oświadczenie o stanie majątkowym są dostępne Salach Obsługi Klientów w każdej terenowej jednostce Zakładu oraz na stronie internetowej www.zus.pl.

P. Dagmara:

REKLAMA

Czy jak zainstaluję Interaktywnego Płatnika to będę od nowego roku mogła korzystać w firmie ze zwolnień elektronicznych? Tam będą jakoś rejestrowane od razu?

Odpowiedź:

Zwolnienia lekarskie wystawiane elektronicznie od stycznia 2016 r. będą widoczne tylko na profilu płatnika na PUE.

P. Katarzyna:

Czy samemu trzeba instalować Interaktywnego Płatnika Plus i jak to robić? Czy jakoś ZUS aktualizuje starszą wersję programu w firmach?

Odpowiedź:

REKLAMA

Program Interaktywny Płatnik Plus (IPP) nie jest instalowany przez samych płatników składek, w celu włączenia do programu należy skontaktować się z Oddziałem ZUS właściwym według adresu siedziby płatnika składek lub za pośrednictwem Centrum Obsługi Telefonicznej (tel.: 22 560-16-00, konsultanci są dostępni w dni robocze pon.-pt. w godzinach 7.00-18.00).

W przypadku korzystania z wersji 9 zalecane jest zainstalowanie wersji 10.01.001, która zawiera funkcje autoaktualizacji,  co zapewnia płatnikom korzystanie z najbardziej aktualnej wersji.

P. Jolanta

Mam następujący problem:

W menu Administracja > aktualizuj komponenty programu i dane płatnika

W pozycji: 1. komponenty i słowniki programu  - aktualne

  1. dane w rejestrze płatnika  - nie dotyczy
  2. statusy przetwarzania dokumentów – nie dotyczy

Proszę o informację dlaczego nie aktualizują mi się poz. 2 i 3.  Jak mogę je uaktywnić.

Odpowiedź:

REKLAMA

Wszystkie wymienione trzy pozycje aktualizują się płatnikom, którzy są włączeni do programu Interaktywny Płatnik Plus, w przypadku płatników, którzy nie są jeszcze włączeni do programu aktualizują się jedynie komponenty i słowniki programu.

P. Iwona:

Mam pytanie: słyszałam, że od nowego roku lekarze będą wystawiać pracownikom zwolnienia elektroniczne i w związku z tym jako właścicielka firmy będę musiała założyć też profil elektroniczny w ZUS. Proszę o wytłumaczenie tego. Każdy przedsiębiorca będzie musiał mieć taki profil? Przecież zwolnienia będą też chyba nadal papierowe, nie tylko elektroniczne?

Profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS muszą założyć płatnicy składek zobowiązani do przekazywania elektronicznie dokumentów ubezpieczeniowych (co do zasady rozliczający składki za więcej niż 5 osób). Obowiązek ten muszą wykonać nie później niż do 31 grudnia 2015 r. Pozostali płatnicy składek mogą taki profil utworzyć dobrowolnie. Jeśli go jednak nie założą zobowiązani są do końca 2015 roku poinformować swoich pracowników o konieczności dostarczania wydruku zwolnienia w sytuacji, gdy lekarz wystawi je w formie elektronicznej.

Płatnik, który założy profil na PUE ZUS skorzysta z wielu ułatwień po wystawieniu jego pracownikowi elektronicznego zwolnienia (nazywanego e-ZLA). Przede wszystkim otrzyma natychmiast informację o wystawieniu zwolnienia i samo zwolnienie. Pozostałe korzyści są następujące:

REKLAMA

  • zwolnienie z obowiązku przekazywania e-ZLA do ZUS, nawet gdy pracodawca nie jest płatnikiem zasiłków,
  • zwolnienie ze sprawdzania, czy pracownik dostarczył zaświadczenie w ciągu 7 dni i ewentualnego obniżania zasiłków,
  • dostęp do bazy zwolnień wystawianych zatrudnionym,
  • szybsza kontrola prawidłowości wykorzystywania zwolnień lekarskich przez pracownika,
  • zaświadczenie na druku ZUS Z-3 jest traktowane jako wniosek o zasiłek.

Zwolnienia w dotychczasowej – papierowej formie (wystawiane na tzw. bloczkach) będzie można stosować  do końca 2017 roku. Od 1 stycznia 2018 roku będą wystawiane wyłącznie zwolnienia elektroniczne.

Dyżur ekspertów

Z porad ekspertów można było skorzystać również w trakcie zorganizowanego w naszym serwisie dyżuru ekspertów z ZUS.

Zobaczcie odpowiedzi na pytania, które padły w czasie dyżuru >>>

REKLAMA

Webinarium o Interaktywnym Płatniku Plus

A pozostałe jeszcze wątpliwości dotyczące korzystania z Interaktywnego Płatnika Płus, czyli nowego programu, któremu również poświęcony był „Tydzień Przedsiębiorcy”, wyjaśnia nasze webinarium.

Zapraszamy do zapoznania się z dostępnym tylko u nas webinarium o Interaktywnym Płatniku Plus >>>

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej