Pieczątki znikną z urzędów
W ciągu najbliższego roku z ok. 170 ustaw i rozporządzeń zniknąć mają wymagania stosowania różnego rodzaju pieczątek i pieczęci. Rada Ministrów przyjęła dokument rekomendujący takie działanie.
2018-07-26, 18:20
Posłuchaj
Pieczątka firmowa, pieczątka płatnika, pieczątka pracodawcy, pieczątka imienna, pieczątka wnioskodawcy, pieczątka nagłówkowa - to tylko przykłady wielu rodzajów stempli, których stosowanie wymuszają na przedsiębiorcach obowiązujące przepisy. To jednak ma się zmienić. Od lipca 2019 roku wymóg stosowania pieczątek będzie zniesiony.
- To bardzo dobry krok - ocenia Jakub Bińkowski ze Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.
Podobnego zdania jest Jarosław Sadowski, główny analityk Expandera, który podkreśla, że rezygnacja z pieczątek jest nieunikniona.
- Tym bardziej, że gospodarka bez pieczątek to oszczędność czasu i pieniędzy - podkreśla Jakub Bińkowski
Obywatele i przedsiębiorcy wciąż będą mieli wybór. - W zależności o tego, co będzie dla nich wygodniejsze, będą mogli użyć pieczątki albo w inny sposób zamieścić dane ich identyfikujące - dodaje Jarosław Sadowski
- A z czasem pieczątki odejdą do lamusa. Tym bardziej, że obowiązek ich używania utrudnia elektronizację administracji - tłumaczy resort przedsiębiorczości i technologii, który pracuje nad uproszczeniem procedur administracyjnych.
Chodzi przecież o to by nasze kontakty z urzędami były jak najprostsze i przyjazne. A często przecież brak właściwej pieczątki na składanym dokumencie, tylko wydłuża rozpatrywanie spraw lub może skończyć się odmową przyjęcia wniosku. Przyjęty kierunek jest więc słuszny.
Naczelna Redakcja Gospodarcza, Elżbieta Szczerbak, kw