Rząd wprowadzi nowe ułatwienia dla firm: 50 uproszczeń, wartych 3 mld zł

Na wtorkowej Radzie Ministrów dyskutowane będą kolejne ułatwienia dla firm. Około 50 uproszczeń i zmian prawa ma pozostawić przedsiębiorcom w kieszeniach ok. 3 mld zł w ciągu 10 lat.

2018-09-24, 19:25

Rząd wprowadzi nowe ułatwienia dla firm: 50 uproszczeń, wartych 3 mld zł
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Pixabay

Uproszczenia, to m.in. status "małego podatnika” w PIT i CIT uzyskają firmy o sprzedaży do 2 mln euro rocznie; wartość pracy małżonka będzie można wliczyć w koszt uzyskania przychodu; jednorazowo będzie można rozliczyć stratę podatkową do 5 mln zł - przewiduje projekt ustawy, którym we wtorek zajmie się rząd.

Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym przygotowało Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii.

50 uproszczeń i ułatwień wartych 3 mld zł

Propozycja przewiduje blisko 50 uproszczeń, które mają zmniejszyć obowiązki biurokratyczne oraz ułatwić prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Dzięki proponowanym zmianom w kieszeniach przedsiębiorców ma zostać blisko 3 mld zł przez 10 lat.

Status „małego podatnika” dla większej liczby przedsiębiorców


Najważniejsze rozwiązania w ramach nowych przepisów, to, jak wynika z informacji resortu: umożliwienie większej liczbie podmiotów rozliczania podatków dochodowych jako "mały podatnik", przez zwiększenie do 2 mln euro progu rocznej wartości sprzedaży (obecny limit wynosi 1,2 mln euro).

Dzięki tej zmianie, jak wskazują autorzy projektowanych regulacji, więcej firm skorzysta z dogodniejszych zasad amortyzacji oraz możliwości dokonywania kwartalnych rozliczeń a – w wypadku podatników CIT – niższej stawki podatku (15 proc.). Rozwiązanie to ma wejść w życie na początku 2020 r.

Prawo do zaliczenia w koszty przychodu wynagrodzenia współpracującego małżonka

Projekt przewiduje też prawo do zaliczania do kosztów uzyskania przychodu wynagrodzenia za pracę współpracującego małżonka. Rozwiązanie to ma ułatwić prowadzenie działalności gospodarczej małym przedsiębiorcom, którym w działalności pomaga małżonek.

Możliwość jednorazowego rozliczenia straty podatkowej do 5 mln zł

Kolejna propozycja zawarta w projekcie to pozwolenie na jednorazowe rozliczenie całości poniesionej straty podatkowej w wysokości do 5 mln zł w roku podatkowym.

"Zmiana ta ułatwi podejmowanie ryzyka inwestycyjnego. W przypadku niepowodzenia planów inwestycyjnych, przedsiębiorca będzie mógł szybciej rozliczyć straty i rozpocząć nowe przedsięwzięcia gospodarcze" - przekonuje MPiT.

Zwolnienia podatkowe od kwot odszkodowań przy zniszczonym majątku

Projekt zakłada też zwolnienie z podatku (wypłaconych od ubezpieczyciela) kwot odszkodowań przeznaczonych na odtworzenie zniszczonego majątku.

Zwolnienie to miałoby dotyczyć wszystkich środków trwałych, z wyjątkiem samochodu osobowego.

REKLAMA

Ograniczenie obowiązku szkoleń BHP dla pracowników administracyjno-biurowych

A także ograniczenie obowiązku przeprowadzania szkoleń okresowych BHP dla pracowników administracyjno-biurowych. Jak wyjaśnia MPiT, zmiana obejmie osoby zatrudnione w grupach działalności o najniższych wskaźnikach wypadkowości i najmniej szkodliwych warunkach dla zdrowia, m.in. w administracyjnej obsłudze biura, działalności finansowej i ubezpieczeniowej.

Ujednolicenie formularzy przy podatkach lokalnych(od nieruchomości, leśnego)

W projektowanych rozwiązaniach przewidziano ponadto ujednolicenie formularzy deklaracji podatkowych w przypadku podatków lokalnych (podatku od nieruchomości czy leśnego) oraz umożliwienie składania ich drogą elektroniczną.

Jak podkreśla resort, obecnie formularze są bardzo zróżnicowane - opracowują je samorządy. Utrudnia to przedsiębiorcom, mającym nieruchomości na terenie więcej niż jednej gminy, rozliczanie podatków należnych samorządom.

Skrócenie do 5 lat obowiązku przechowywania sprawozdań finansowych

Inne zmiany to m.in. skrócenie do 5 lat okresu obowiązkowego przechowywania zatwierdzonych sprawozdań finansowych. Obecnie obowiązek ten jest bezterminowy. Jak również "zderegulowanie niektórych obowiązków informacyjnych dla przedsiębiorców", m.in. dot. okresu zawieszania wykonywania działalności czy prowadzenia księgi przychodów i rozchodów dla potrzeb rozliczania podatku dochodowego.

Ułatwienia w spółkach z o.o.

Proponowane przepisy zakładają też zmiany w funkcjonowaniu spółki z o. o. "Możliwe będzie np. podejmowanie wszystkich uchwał przez wspólników na odległość, w trybie obiegowym. Wprowadzone zostaną również reguły zwrotu przez wspólników zaliczek pobranych na poczet dywidendy, w przypadku, gdy spółka osiągnie stratę albo nie osiągnie zysku w założonej wysokości" - wskazuje MPiT.

Poza tym projekt zakłada jednoznaczne określenie skutków prawnych czynności dokonanej przez osobę nieuprawnioną do reprezentowania spółki, co ma pozwolić zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego.

Według resortu zaproponowane rozwiązania w przeważającej większości zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2019 r.

PAP, jk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej