Ok. 60 proc. firm rodzinnych w Polsce ocenia swą sytuację ekonomiczną, jako dobrą

Blisko 60 proc. firm rodzinnych w Polsce prognozuje, że ich sytuacja ekonomiczna w najbliższym roku będzie dobra lub bardzo dobra - wynika z opublikowanego w środę raportu firmy doradczej KPMG. W Europie podobnie prognozuje 73 proc. respondentów.

2019-01-09, 18:38

Ok. 60 proc. firm rodzinnych w Polsce ocenia swą sytuację ekonomiczną, jako dobrą
Oddanie firmy w dobre ręce nie oznacza, że zawsze muszą to być dzieci.Foto: Pixabay

Jak wskazali autorzy „Barometru firm rodzinnych”, zarządzający firmami rodzinnymi dobrze oceniają sytuację swoich organizacji, co znajduje potwierdzenie w pozytywnych wynikach finansowych i rosnącej liczbie zatrudnionych.

W Polsce 59 proc. respondentów oceniło kondycję ekonomiczną firmy w ciągu następnych 12 miesięcy jako dobrą lub bardzo dobrą (spadek o 3 pkt. proc. rdr). W Europie taką samą opinię wyraziło 73 proc. ankietowanych (wzrost o 2 pkt.proc. rdr).

Lepsze wyniki finansowe w ostatnim roku odnotowało ponad 30 proc. polskich przedsiębiorstw, a 42 proc. respondentów stwierdziło, że przychody utrzymały się na tym samym poziomie. - Średnia dla Europy wypada nieco lepiej – aż 64 proc. europejskich przedsiębiorstw zanotowało wzrost przychodów, w przypadku 24 proc. pozostały one na tym samym poziome - wynika z raportu.

REKLAMA

Jak podkreślono, dobra kondycja firm rodzinnych jest widoczna również we wzroście zatrudnienia – ponad 1/3 polskich przedsiębiorstw w ciągu roku zwiększyła liczbę pracowników, a połowa utrzymała zatrudnienie na tym samym poziomie. - Jeszcze lepsza sytuacja panuje w Europie, gdzie prawie 55 proc. firm zwiększyło liczbę etatów - wyliczono.

Z badania wynika też, że największym wyzwaniem stojącym przed polskimi firmami rodzinnymi są rosnące koszty pracy, na co wskazała ponad połowa ankietowanych (52 proc.). - W Polsce ten problem jest zgłaszany znacznie częściej niż w pozostałych krajach Europy - czytamy.

Coraz wyższe koszty pracy przyczyniają się do trudności w pozyskiwaniu wykwalifikowanej kadry - podkreślili eksperci KPMG. - Blisko 1/3 firm rodzinnych z Polski przyznaje, że problematyczna jest konieczność rywalizacji o pracowników z odpowiednimi kwalifikacjami. W Europie odsetek przedsiębiorstw sygnalizujących tę kwestię jest jeszcze większy i wynosi 53 proc. - napisano.

Jak wynika z raportu, ponad 1/3 firm rodzinnych w Polsce wskazuje, że zmieniające się otoczenie prawne utrudnia zarządzanie przedsiębiorstwem. Częste zmiany w przepisach wpływają na niepewność firm i niechęć do podejmowania inwestycji obarczonych ryzykiem.

REKLAMA

Autorzy raportu podkreśli, że zdecydowana większość polskich przedsiębiorców planuje sukcesję w ramach rodziny. - Planowanie przekazania władzy i zarządzania firmą następnemu pokoleniu deklaruje ponad 70 proc. ankietowanych firm rodzinnych z Polski. Jeszcze więcej ankietowanych przewiduje, że przekaże własność firmy swoim potomkom.

W raporcie wskazano też, że najważniejszymi priorytetami dla polskiego biznesu rodzinnego w ciągu kolejnych dwóch lat będzie zwiększenie zyskowności (38 proc. wskazań), przyciągnięcie nowych, utalentowanych pracowników (35 proc.) oraz wzrost przychodów (32 proc.). - Mając na uwadze potrzebę ciągłego rozwoju, zdecydowana większość firm rodzinnych w Polsce planuje inwestycje w działalność podstawową firmy (80 proc. wskazań), kapitał ludzki (78 proc.) oraz innowacje i nowe technologie (76 proc.).

„Barometr firm rodzinnych” jest siódmą edycją badania przeprowadzonego przez KPMG w wybranych krajach Europy. Polskie firmy rodzinne wzięły udział w badaniu po raz szósty. Raport opracowano na podstawie wyników wywiadów internetowych (CAWI), przeprowadzonych w okresie maj-lipiec 2018 roku. W badaniu udział wzięło 1 576 respondentów z 26 krajów, w tym z Polski

PAP, kw  

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej