Nowe regulacje dla największych platform cyfrowych. Sprawdź, co to oznacza dla użytkowników

2023-03-08, 13:00

Nowe regulacje dla największych platform cyfrowych. Sprawdź, co to oznacza dla użytkowników
Giganci internetowi będą mieli w UE nowe obowiązki. Foto: Shutterstock/Undrey

18 platform należących do 12 firm zadeklarowało powyżej 45 mln aktywnych użytkowników w Europie, co oznacza, że będą podlegały nowym regulacjom dla bardzo dużych platform i wyszukiwarek internetowych wynikającym z Aktu o Usługach Cyfrowych. Wszystkie przepisy nowego prawa będą egzekwowane od lutego 2024 roku.

Ta unijna regulacja, opublikowana w październiku ub.r., na nowo określa obowiązki pośredników internetowych, w tym platform, dotyczące moderacji treści, przejrzystości czy wykorzystania algorytmów.

Dla użytkowników serwisów internetowych wprowadzane prawo pozwoli na:

  • większą ochronę prywatności poprzez możliwość cofnięcia pozwolenia na profilowanie;
  • wzmocni kontrolę nad niepożądanymi treściami;
  • ograniczy przeglądanie nielegalnych treści. 

Platformy i wyszukiwarki mające w Europie powyżej 45 mln aktywnych użytkowników określane są mianem "bardzo dużych platform (wyszukiwarek) internetowych" i podlegają najszerszemu zakresowi przepisów. 17 lutego minął termin deklarowania przez firmy liczby użytkowników. Do tych, które nie spełniły tego obowiązku, Komisja Europejska zwróci się z odrębnym żądaniem.


Udostępnianie danych w internecie. Źródło: PAP Udostępnianie danych w internecie. Źródło: PAP

Największe platformy

Spośród wszystkich platform największą liczbę aktywnych użytkowników zadeklarował YouTube - ponad 401 mln, co odpowiada niemal 90 proc. mieszkańców UE.

Na drugim miejscu jest wyszukiwarka Google (ponad 332 mln), na trzecim Mapy Google (278 mln). Na liście znajdują się dwie wyszukiwarki, dwa sklepy z aplikacjami, cztery marketplace'y, Wikipedia, Mapy Google oraz aż osiem usług społecznościowych.

Alphabet (spółka matka Google) ma pięć usług z tej listy, Meta i Microsoft po dwie, pozostałe firmy po jednej. Amazon, Apple, Pinterest, Alibaba i Booking.com wskazały tylko, że mają powyżej 45 mln aktywnych użytkowników w UE, bez podawania konkretnej ich liczby.

Komisja Europejska formalnie wskaże firmy, które spełniają kryteria bardzo dużych platform (wyszukiwarek), najprawdopodobniej w ciągu dwóch do sześciu tygodni. Możliwe, że oprócz firm, które już zadeklarowały liczbę użytkowników, wskazane zostaną jeszcze inne - takie, które nie dopełniły obowiązku lub zaniżyły liczbę użytkowników. Warto przy tym podkreślić, że wśród firm deklarujących przekroczenie progu nie ma ani jednej europejskiej.


Internet w polskich domach. Źródło: PAP Internet w polskich domach. Źródło: PAP

Wpływ na użytkownika

W porównaniu z mniejszymi firmami bardzo duże platformy i wyszukiwarki internetowe będą miały dodatkowe obowiązki, m.in. w zakresie zarządzania ryzykiem, wprowadzania środków ograniczających ryzyko, niezależnego audytu.

Będą też musiały zaoferować możliwość korzystania ze swoich usług bez profilowania, czyli gromadzenia danych o użytkowniku, oraz zapewnić dodatkową przejrzystość reklam. Profilowanie często odbywa się za pomocą plików cookies.

- Pliki cookies są różne i mogą, ale nie muszą stanowić danych osobowych. Ich instalowanie nie zawsze wymaga uzyskania zgody od użytkowników, zależy to od rodzaju tzw. ciasteczek - wskazała Kinga Bieniek-Zawadzka, specjalista ds. ochrony danych osobowych w iSecure.

- Odwiedzając różnego rodzaju witryny internetowe, nie da się nie zauważyć tzw. banneru cookies. Użytkownicy internetu informowani są w ten sposób przez właścicieli stron o wykorzystywaniu tzw. ciasteczek - zapisywanych w pamięci komputera krótkich plików tekstowych, których celem jest przede wszystkim zapewnienie prawidłowego działania strony, jak również zebranie informacji o preferencjach użytkownika - zauważyła Kinga Bieniek-Zawadzka.

Jak podkreśliła, pliki cookies dzielą się na wiele rodzajów. Wymieniła na przykład pliki serwisowe, niezbędne do właściwego funkcjonowania strony internetowej.

- Ten rodzaj ciasteczek nie może zostać wyłączony przez użytkownika - zauważyła. - Oprócz funkcjonalnych czy analitycznych plików cookies, mierzących liczbę wizyt na stronie WWW oraz zbierających informacje o potrzebach i preferencjach użytkownika poprzez zapamiętywanie wyborów dokonywanych w witrynach, należy wspomnieć o ciasteczkach marketingowych - podkreśliła. Dodała, że ten ostatni rodzaj cookies pozwala dopasować wiadomości reklamowe indywidualnie do każdego użytkownika.

Wszystkie przepisy nowego prawa będą egzekwowane od lutego 2024 roku.

Czytaj także:

PolskieRadio24.pl/ PAP/ PIE / mib

Polecane

Wróć do strony głównej