Prezesi linii lotniczych krytykują pomysł budowy CPK. Nad projektem zbierają się czarne chmury

2024-04-11, 10:20

Prezesi linii lotniczych krytykują pomysł budowy CPK. Nad projektem zbierają się czarne chmury
Prezes Ryanaira negatywnie wypowiada się o CPK.Foto: Shutterstock/ Alexandros Michailidis

Prezes Ryanair stwierdził, że polski rząd nie planuje budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) Michael O'Leary miał rozmawiać na ten temat z wiceministrem infrastruktury, ale ministerstwo zaprzeczyło tym doniesieniom.

Prezes Ryanair skrytykował pomysł budowy nowego centralnego portu komunikacyjnego (CPK) w Polsce, nazywając go "głupim planem" "głupiego rządu" z lat 90. O'Leary uważa, że bardziej praktycznym rozwiązaniem jest rozbudowa istniejących lotnisk, takich jak Modlin pod Warszawą.

Podobnego zdania jest Jozsef Varadi, prezes Wizz Air. Zasugerował w wywiadzie dla wnp.pl, że Europa nie buduje nowych lotnisk, a Polska powinna podążać za tym trendem. Prezes uważa, że inwestowanie w istniejące lotniska regionalne jest lepszą strategią niż budowa nowego lotniska centralnego. Wizz Air jest otwarty na rozszerzenie swojej działalności w Polsce, w zależności od rozwoju lotnisk regionalnych.

CPK się oddala

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) to ambitny projekt, który ma na celu stworzenie nowoczesnego węzła transportowego, łączącego lotnisko, koleje i drogi. Jednakże istnieje kilka argumentów, które wskazują na to, że wybudowanie CPK może być zadaniem trudnym do zrealizowania.

Łączne koszty finansowania CPK oszacowano na około 155 miliardów złotych. Chociaż część tych środków pochodzi z wyemitowanych skarbowych papierów wartościowych, to i tak jest to ogromna suma. Projekt CPK wymaga znacznego zaangażowania kapitału, a jego realizacja może napotkać trudności finansowe.

CPK obejmuje wiele skomplikowanych działań, takich jak nabywanie nieruchomości, planowanie i opracowywanie założeń projektowych, a także uzyskiwanie decyzji lokalizacyjnych. Te procesy są czasochłonne i wymagają współpracy wielu instytucji i organów administracyjnych.

Niektórzy eksperci wskazują na możliwe negatywne skutki dla środowiska naturalnego, a także na potencjalne problemy związane z przemieszczaniem się pasażerów między Warszawą a Łodzią. Komentatorzy wskazują również na inne priorytety inwestycyjne, które mogłyby przynieść większe korzyści społeczeństwu.

Ostateczna decyzja o przyszłości wszystkich elementów CPK powinna być podjęta do połowy roku.

Czytaj także:

PR24/IAR/PAP/interia.pl/wnp.pl/rynek-lotniczy.pl/mib/wmkor

Polecane

Wróć do strony głównej