PARP: Kosmetyki - polska specjalność. Ich eksport do Unii do 2025 r. wzrośnie o 4,7 mld euro rocznie

Przedstawiona przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości prognoza na lata 2022-2025 przewiduje, że polska branża kosmetyczna będzie się rozwijać średnio o 4,4 proc. rocznie, co pozwoli na zwiększenie jej eksportu do 4,7 mld euro w 2025 r. - poinformowała w piątek agencja.

2022-07-22, 19:09

PARP: Kosmetyki - polska specjalność. Ich eksport do Unii do 2025 r. wzrośnie o 4,7 mld euro rocznie
Eksport kosmetyków to ważna pozycja w polskim bilansie handlowym . Foto: shutterstock.com/ARTFULLY PHOTOGRAPHER

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) przedstawiła perspektywy eksportowe polskiej branży kosmetycznej do 2025 r. - do tego czasu oczekiwany średni wzrost rynku ma wynosić ok. 4,4 proc. rocznie.

Dlaczego branża tak dynamicznie rośnie

W informacji przypomniano, że chociaż według raportu PKO Banku Polskiego światowy sektor branży kosmetycznej skurczył się w 2020 r. o 4,2 proc., to już w 2021 r. nastąpiło odbicie rynku względem sytuacji poprzedzającej wybuch pandemii COVID-19. "Branża ta należy do szybko rozwijających się, a segment kosmetyków do pielęgnacji skóry w szczególności napędza rozwój. Zmiana pokoleniowa i udział coraz to młodszych konsumentów, którzy kupują kosmetyki, jest motorem tego sektora" - wyjaśniła PARP.

"Jednocześnie zmiany te wzmacniają media społecznościowe, umiędzynarodowienie i e-commerce, które wpływają na zachowania zakupowe. Ogólnoświatowe trendy łatwo rozprzestrzeniają się i zmieniają codzienną rutynę pielęgnacyjną" - dodano.

Jak firmy kosmetyczne walczą o europejski rynek

REKLAMA

"W Polsce rynek kosmetyczny ma się równie dobrze - przewiduje się, że do 2025 r. średni oczekiwany wzrost rynku wyniesie 4,4 proc. rocznie, co pozwoli na zwiększenie sprzedaży do 4,7 mld euro" - wskazuje PARP. "Sprzedaż w 2020 r., z największym udziałem segmentu kosmetyków do pielęgnacji osobistej (49,8 proc. całkowitej sprzedaży w branży), wyniosła 1,9 mld euro" - podano.

PARP zwróciła uwagę, że przedsiębiorcy z branży kosmetycznej "aktywnie poszukują nowych rozwiązań i rynków zbytu", a także pracują nad wdrożeniem nowych pomysłów. "Wielu z nich wzięło udział w konkursach finansowanych z Funduszy Europejskich, organizowanych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) w ramach Programu Inteligentny Rozwój (PO IR), które są dedykowane mikro-, małym i średnim firmom" - wskazano w opublikowanym w piątek komunikacie.

- Eksport kosmetyków z Polski w latach 2017-2020 wzrósł o 39,8 proc., z poziomu 2,7 mld euro w 2016 r. do 3,8 mld euro w 2020 r., a import odpowiednio o 30,2 proc., z 2,1 mld euro do 2,7 mld euro. Wsparcie finansowe z Funduszy Europejskich miało tutaj niebagatelne znaczenie - oceniła Izabela Fiszer, zastępca dyrektora w Departamencie Internacjonalizacji Przedsiębiorstw PARP, powołując się na dane z raportu PKO BP. Dodała, że "polscy przedsiębiorcy z branży kosmetycznej chętnie brali udział w konkursach organizowanych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Dzięki pozyskanym środkom wiele marek udało się również wypromować na rynkach zagranicznych, a ich rozpoznawalność wzrosła, tym samym podnosząc przychody z eksportu".

Czytaj także:

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości to państwowa instytucja podległa ministrowi właściwemu do spraw gospodarki. Zarządza funduszami pochodzącymi z budżetu państwa i Unii Europejskiej, przeznaczonymi na wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw oraz rozwój zasobów ludzkich.

pr24.pl/PAP/PKJ

 

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej