Dofinansowanie z UE dla portu Gdynia. Warunkiem przetarg na dzierżawę terminalu zbożowego
Przeprowadzenie przetargu na dzierżawę terminalu zbożowego było bezwzględnym warunkiem zachowania dofinansowania ze środków UE na przebudowę nabrzeży i pogłębienie basenów w gdyńskim porcie - poinformował w komunikacie Zarząd Morskiego Portu Gdynia (ZMPG).
2023-12-11, 14:44
W przesłanym komunikacie ZMPG zauważył, że w przestrzeni publicznej pojawiają się nieprawdziwe informacje dotyczące postępowania na dzierżawę terminalu zbożowego w Porcie Gdynia.
"Zawarta w powtarzanych artykułach nieprawda może wynikać z nieznajomości obowiązujących przepisów lub celowego wprowadzania w błąd opinii publicznej" - podano w komunikacie. Zapewniono, że ZMPG "kieruje się i dalej będzie postępował zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa".
Terminal zbożowy
Chodzi o przetarg na dzierżawę terminala zbożowego w gdyńskim porcie. Rozstrzygnięto go na początku listopada. Za najkorzystniejszą ofertę wybrano złożoną przez konsorcjum Szczecin Bulk Terminal razem z warszawskimi firmami doradczymi Tapini i Ribera. W ub. tygodniu sejmowa komisja rolnictwa i rozwoju wsi wezwała do unieważnienia tego postępowania. Posłowie KO zapowiedzieli kontrolę ministerstwa infrastruktury, a minister rolnictwa i rozwoju wsi Anna Gembicka, która skierowała pismo w tej sprawie do odpowiednich służb.
W komunikacie przesłanym przez ZMPG wyjaśniono, że "przeprowadzenie publicznego przetargu na dzierżawę terminalu zbożowego było bezwzględnym warunkiem zachowania dofinansowania ze środków UE na przebudowę nabrzeży i pogłębienie basenów w Porcie Gdynia".
REKLAMA
Wskazano, że terminal będzie miał publiczny charakter (dostępny dla każdego podmiotu zainteresowanego przeładunkiem), co gwarantują zapisy umowy obwarowane karami łącznie z możliwością wypowiedzenia umowy przez port.
W komunikacie podkreślono, że ZMPG "nie sprzedaje żadnych terminali!". "Działanie jako podmiot zarządzający nieruchomościami w porcie to powszechnie przyjęty w Europie i na świecie model funkcjonowania portów jako tzw. Land Lord" - wskazano.
Podkreślono przy tym, że nieruchomości pozostają własnością Skarbu Państwa, a infrastruktura nie podlega dzierżawie i jest publicznie dostępna.
Umowa dzierżawy
Zaznaczono, że przetarg, zgodnie z ogłoszoną Specyfikacją Postępowania, zakończy się w dniu zawarcia umowy dzierżawy. Do jego zawarcia niezbędne są: uzyskanie przez dzierżawcę (oferenta) zgody Prezesa UOKiK na koncentrację; zgoda ministra właściwego ds. gospodarki morskiej wyrażona w formie decyzji administracyjnej oraz zgoda Walnego ZMPG.
REKLAMA
"Wybrana oferta gwarantuje nie tylko ponad 5-krotnie wyższe przychody z czynszu dla Portu Gdynia, ale także ponad dwukrotnie wyższą powierzchnie składową i ratę przeładunkową niż dotychczas" - oceniono w komunikacie.
Podano również, że ZMPG zabezpieczył w postępowaniu i treści przyszłej umowy dzierżawy również interes polskich rolników, gwarantując publiczny charakter terminalu zbożowego. "Dzierżawca zobowiązuje się do obsłużenia każdego zainteresowanego przeładunkiem klienta, a w przypadku nieuzasadnionej odmowy umowa przewiduje możliwość nałożenia kar finansowych oraz uprawnienie wydzierżawiającego do rozwiązania umowy ze skutkiem natychmiastowym" - zapewniono.
"Zarząd Portu dopilnował, aby postępowanie było konkurencyjne, otwarte, transparentne i prowadziło do wyłonienia najkorzystniejszej oferty pod kątem ekonomiczno-technicznym" - stwierdzono.
Dodano również, że na obecnym etapie postępowanie wymaga przede wszystkim umożliwienia działania organom powołanym do zabezpieczenia interesu publicznego i zachowania konkurencyjności (UOKiK, minister właściwy ds. gospodarki morskiej).
REKLAMA
W dalszej części ZMPG podało, że w ubiegłym roku 4 terminale zajmujące się przeładunkiem zboża w Porcie Gdynia przeładowały ponad 4,7 mln ton zboża. W tym roku już po III kwartale przeładowano prawie 5 mln ton zboża.
Środki z UE
Wskazano, że współfinansowana ze środków UE inwestycja przebudowy Nabrzeża Indyjskiego i pogłębienia kanałów portowych realizowana przez Zarząd zwiększy możliwości przeładunkowe, pozwalając na przyjmowanie większych statków.
Przetarg na dzierżawę terminala do 2053 r. ogłoszono w październiku zeszłego roku. Dotyczył on nieruchomości gruntowej położonej przy Nabrzeżu Indyjskim i Nabrzeżu Norweskim oraz przy ul. Indyjskiej i al. Solidarności. 8 listopada br. Zarząd Morskiego Portu Gdynia poinformował, że w wyniku przeprowadzonego publicznego postępowania w trybie przetargu za najkorzystniejszą została uznana oferta złożona przez konsorcjum: Szczecin Bulk Terminal, Tapini oraz Ribera.
28 listopada br. poseł KO Michał Kołodziejczak na platformie X (dawniej: Twitter) przekazał, że Polska jest w przededniu "wydzierżawienia na 30 lat największego terminala zbożowego w Gdyni światowemu potentatowi Viterra, który ma większościowy udział w handlu zbożem w Polsce".
REKLAMA
4 grudnia br. Zarząd Warmińsko-Mazurskiej Izby Rolniczej "wystąpił do Parlamentarzystów z Warmii i Mazur oraz Krajowej Rady Izb Rolniczych o wsparcie działań Izby przeciwko wydzierżawieniu terminalu zbożowego w Gdyni na okres 30 lat Konsorcjum SBT".
Kontrola poselska
Do sprawy odnieśli się również posłowie KO, którzy poinformowali o zamiarze przeprowadzenia kontroli poselskiej w ministrowie infrastruktury.
Szef PO Donald Tusk poprosił o precyzyjną informację, "czy to jest na pewno bezpieczne z punktu widzenia polskich interesów".
- 30 lat, w jakimś sensie wręcz monopol, eksport, import, mówię o kwestii przeładunków w polskich portach, także, jeśli chodzi o zboże. Nie muszę mówić, ile emocji wzbudzały kwestie i nadal wzbudzają w kontekście zboża ukraińskiego - wskazał szef PO. Zapowiedział pilne badanie, na jakiej zasadzie te decyzje i zgoda zostały podjęte przez rząd Mateusza Morawieckiego.
REKLAMA
Pismo w sprawie dzierżawy terminala zbożowego do właściwych służb skierowała minister rolnictwa i rozwoju wsi Anna Gembicka. 8 grudnia br. minister powiedziała, że podmiotem, który powinien odpowiadać za ten terminal, powinien być podmiot z większościowym udziałem Skarbu Państwa, tak żeby zabezpieczyć polski interes, żeby zabezpieczyć interes polskich rolników.
- W związku z tym skierowałam w tej sprawie liczną korespondencję zarówno do organów zajmujących się bezpieczeństwem (...) do Ministerstwa Infrastruktury (...), w którym jasno wyraziłam stanowisko, że mój zasadniczy sprzeciw wzbudza obecnie prezentowana koncepcja. Oprócz tego dzisiaj skierowałam kolejne pismo, tym razem do właściwych służb, aby sprawdziły cały proces - powiedziała.
PR24/IAR/PAP/mib
REKLAMA
REKLAMA