Polski rynek modowy jednym z większych w Centralnej Europie
Prawie połowa Polaków kupuje coś z odzieży przynajmniej raz w miesiącu. Na ogół rzeczy praktyczne, bo pod tym względem nie jesteśmy rozrzutni i modą interesujemy się w sposób umiarkowany. Decydujące znaczenie ma fason i cena produktu.
2018-11-13, 16:01
Posłuchaj
Polska branża tekstylno-odzieżowa należy do najatrakcyjniejszych w tej części Europy - tak wynika z raportu „Rynek mody w Polsce”, przygotowanego przez KPMG we współpracy z Akademią Biznesu i Prawa Mody Uczelni Łazarskiego.
Rynek rośnie
"To bardzo interesujący rynek, jeden z największych w Centralnej Europie. Rośnie w tempie 5 do 6 procent rocznie" - powiedział w radiowej Jedynce Maciej Szatkowski, starszy menadżer w dziale usług doradczych KPMG Polska.
"Za modnymi trendami dwa razy częściej od mężczyzn są skłonne podążać kobiety. One także chętniej łączą różne style, jakkolwiek dominujący w naszym kraju to styl codzienny, nieformalny. Polacy są pragmatyczni i kupują to, co jest im faktycznie potrzebne" - dodał rozmówca.
Sfeminizowana branża
"W związku z rozwojem branży powstają nowe narzędzia marketingowe i kanały sprzedaży. Potrzebna jest więc specjalizacja i nowe zawody" - mówiła
Agnieszka Oleksyn-Wajda, radca prawny, kierownik Akademii Biznesu i Prawa Mody
REKLAMA
"Ta branża jest nadal mocno sfeminizowana, ale zgłasza się do niej coraz więcej panów. Generalnie chętnych do nauki nie brakuje" - dodała.
Tych, którzy mogą kształcić dla branży modowej także nie brakuje. To przede wszystkim praktycy - projektanci, pracownicy dużych sieciowych firm odzieżowych, specjaliści z agencji marketingowych i PR-owych.
Dobra kondycja sektora modowego bez przełożenia na zarobki
Do mocnych stron branży z pewnością nie należą zarobki - mimo dobrej kondycji samego sektora, na koniec 2016 roku wartość średniego wynagrodzenia brutto zatrudnionych pracowników wynosiła między 2200 zł a 2800 zł w zależności od segmentu, w którym działała firma.
Aleksandra Tycner, ak, NRG
REKLAMA
REKLAMA