W 2018 r. Polacy kupili najwięcej nowych aut w XXI wieku, ale do rekordu z 1999 r. sporo brakuje

2019-01-16, 16:15

W 2018 r. Polacy kupili najwięcej nowych aut w XXI wieku, ale do rekordu z 1999 r. sporo brakuje
72,2% zakupów nowych aut w Polsce dokonywanych jest przez firmy, a tylko 27,8% nabywców to klienci indywidualni.Foto: Pixabay

Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA wynika, że Unia Europejska piąty rok z rzędu zanotowała wzrost sprzedaży nowych samochodów osobowych. Europejczycy kupili ponad 15,1 mln osobówek, czyli o symboliczne 0,1% więcej niż rok wcześniej.

Natomiast z polskich salonów w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy wyjechało 531 889 aut osobowych, o 9,4% więcej niż w całym 2017. Był to szósty rok z rzędu zamknięty na plusie i najlepszy polski wynik w XXI wieku, ale do rekordu z 1999 r. – 640 tys. sztuk – nadal sporo brakuje.

Firmy napędzają sprzedaż

- Wzrost sprzedaży był napędzany głównie przez firmy, bowiem klienci indywidualni kupili dokładnie tyle samo nowych aut, co w 2017 roku. W związku ze zmianami w prawie leasingowym i wprowadzeniem limitu odliczania kosztów przychodu dla aut o wartości do 150 tys. złotych spodziewamy się, że w 2019 r. dynamika sprzedaży marek premium będzie niższa. Nadal widoczny powinien być trend odchodzenia od silników diesla, ale nie zanosi się na lawinowy wzrost liczby pojazdów ekologicznych w Polsce, na który bardzo liczy nasz rząd. Taktyka małych kroków, jak zniesienie 3,1% akcyzy na auta elektryczne, może okazać się niewystarczającą zachętą - skomentował Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems.

Auta premium z wysoką dynamiką

Jak wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego , w ciągu dwunastu miesięcy ubiegłego roku Polacy zarejestrowali 531 889 nowych samochodów osobowych, co oznacza wzrost o +9,4% r/r.

W 2018 r. odnotowaliśmy ponadrynkową dynamikę sprzedaży w segmencie premium (+14,1%), jednakże to nadal marki popularne wiodą prym i są najczęściej wybierane przez Polaków (86% udział w rynku). TOP3 najchętniej kupowanych marek samochodowych wśród firm w Polsce pozostało bez zmian. Pierwsza była Skoda, drugą pozycję zajął Volkswagen, a trzecią Toyota. Klienci indywidualni najchętniej wybierali Toyotę, Skodę i Opla.

Rynek używanych ma się dobrze

72,2% to zakupy dokonane przez firmy, a tylko 27,8% nabywców to klienci indywidualni. Ta druga grupa w 2018 r. zarejestrowała 147,4 tys. szt. nowych osobówek, czyli jedynie o 23 sztuki więcej niż w 2017 r.

Klienci indywidualni w Polsce nadal chętniej sięgają po samochody używane niż te prosto z salonu.

ak, NRG

Polecane

Wróć do strony głównej