"Bezpłatna" nagroda za kilka tysięcy złotych. UOKiK: uwaga na promocje

Zaproszenie na pokaz handlowy pod pretekstem bezpłatnych badań, nieistniejące promocje, konkursy, w których warunkiem odbioru nagrody jest zakup - to niektóre praktyki, z którymi możemy się spotkać na prezentacjach.

2019-02-28, 10:50

"Bezpłatna" nagroda za kilka tysięcy złotych. UOKiK: uwaga na promocje
Jeśli idzie się na prezentację, np. garnków - trzeba pamiętać, że zazwyczaj jest to pokaz handlowy, mający na celu sprzedaż.Foto: Pixabay

Materiały wprowadzające w błąd

Starsi konsumenci są często narażeni na nieuczciwe praktyki podczas sprzedaży na prezentacjach. Handlowcy wykorzystują ich problemy ze zdrowiem. Zapraszają na spotkania, których rzekomym celem są bezpłatne badania, a w rzeczywistości odbywa się tam sprzedaż produktów.

Kolejne działania UOKiK dotyczą czterech firm sprzedających na pokazach.

ACS Medica ze Śremu prowadziła sprzedaż na pokazach. W ofercie miała Matę ACS MED oraz Aplikator Magnetic Forte. Firma, dzwoniąc z zaproszeniem na prezentację, wprowadzała konsumentów w błąd. Informowała, że celem spotkania są bezpłatne badania medyczne lub zabiegi rehabilitacyjne. W rzeczywistości chodziło o prezentację oferty handlowej i sprzedaż. Ponadto konsumenci kupując aplikator otrzymywali broszurę informującą o właściwościach wody strukturyzowanej.

- Materiały rozdawane konsumentom wprowadzały w błąd co do właściwości wody, która została poddana działaniu urządzenia. Ustaliliśmy, że przedsiębiorca nie wiedział, czy prezentowane informacje zostały poparte badaniami klinicznymi. Co więcej, oświadczył, że nie potwierdził ich producent – powiedział Marek Niechciał, prezes UOKiK.

REKLAMA

UOKiK nakazał firmie zaniechanie stosowania wyżej opisanych praktyk. Kara za wprowadzenie konsumentów w błąd wyniosła prawie 72 tys. zł. Ponadto o decyzji UOKiK przedsiębiorca musi poinformować wszystkich klientów, którym sprzedał produkty między 7 marca 2017 r. a 19 grudnia 2018 r.

Najpierw zakup, potem "nagroda"

UOKiK m.in. prowadzi też postępowania przeciwko dwóm spółkom: Vitaldream z Białych Błot oraz R.A.M. Polska z Opalenicy. Obie prowadzą sprzedaż na pokazach i mają w ofercie Aplikator Pola Magnetycznego (APM), a konsumentów namawiają do zakupu zachęcając pakietami promocyjnym. Urząd podejrzewa, że wskazane spółki wprowadzają konsumentów w błąd co do możliwości zakupu tego urządzenia w ramach promocji. Ponadto wątpliwości wzbudził szeroki zakres zastosowania urządzenia APM prezentowany w rozdawanej w toku prezentacji broszurze.

Kolejne postępowanie dotyczy spółki Better Day (wcześniej Clavam) z Poznania, która sprzedaje między innymi maty wibracyjne, odkurzacze piorące, zestawy naczyń czy materace rehabilitacyjne.

W jej imieniu firmy telemarketingowe CSV Group oraz Keycraft - obie z Poznania, posługując się wprowadzającym w błąd hasłem wywoławczym: „Dzwonię z firmy RELAX LUX” (przy czym na rynku polskim nie funkcjonuje firma o takiej nazwie) zapraszają na prelekcje dotyczące ochrony zdrowia pod pretekstem odebrania darmowego upominku, tj. kamerki samochodowej HD, wyciskarki do owoców.

REKLAMA

W rzeczywistości jest to pokaz handlowy, podczas którego część produktów konsumenci rzekomo mogą otrzymać bezpłatnie, w ramach losowania „nagrody głównej”. Jednak aby otrzymać „nagrodę” trzeba nabyć inny produkt za kilka tysięcy złotych – najczęściej materac rehabilitacyjny.

Taka praktyka może wprowadzać konsumentów w błąd. Ze skarg wynika również, że konsumenci nie otrzymują kopii wszystkich dokumentów zawierając umowę kredytu. Co więcej, sprzedawca sugeruje, że nie przysługuje im prawo do odstąpienia od umowy, co może stanowić nieuczciwą praktykę rynkową.

Prowadzone postępowania mogą zakończyć się nakazem zmiany praktyki oraz karami finansowymi w wysokości do 10 proc. obrotu przedsiębiorców.

Dobre rady

UOKiK wskazuje, że jeśli idzie się na prezentację, trzeba pamiętać, że zazwyczaj jest to pokaz handlowy, mający na celu sprzedaż.

REKLAMA

Urząd radzi:

- Uważnie czytaj umowy, nie działaj pod presją czasu.

- Uważaj na „promocje”, wyjątkowe oferty, gdy sprzedawca mówi ci, że musisz       podjąć decyzję w tej chwili, bo okazja się nie powtórzy.

- Postaraj się konsultować decyzje z kimś bliskim.

REKLAMA

- Nie udostępniaj nikomu dowodu osobistego.

- Nie bierz pożyczki na zakup sprzętu na pokazie, nie zgadzaj się na wizytę w banku    ze sprzedawcą.

- Zastanów się, czy oferta na pewno jest atrakcyjna.

- Pamiętaj, że na odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem masz 14 dni.

REKLAMA

- W razie problemów szukaj pomocy u rzecznika konsumentów.

 Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka

 E-mail: porady@dlakonsumentow.pl

UOKiK, ak, NRG

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej