Priorytetem ochrona pieszych. Sejmowa podkomisja o bezpieczeństwie na drogach
Podczas posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury posłowie zdecydowali o powołaniu podkomisji, która zajmie się przepisami mającymi zwiększyć bezpieczeństwo na drogach.
2020-12-09, 18:27
Parlamentarzyści będą bazowali na projekcie rządowym, podczas prac omówią też dwie inne propozycje opozycji - projekty klubów Koalicji Obywatelskiej i Lewicy. Najważniejszymi celami proponowanych przepisów są ochrona pieszych i zmniejszenie liczby wypadków na drogach.
Zgodnie z proponowanymi przez rząd zmianami, obowiązkiem kierowcy będzie ustąpienie pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście albo znajdującemu się na nim. Rozszerzenie udzielenia pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście dla pieszych w projektowanych zmianach ustawy nie dotyczy tramwajów.
W projekcie nowych przepisów znajduje się zapis, że pieszy także musi zachować szczególną ostrożność przed wejściem na pasy.
O proponowanych przez rząd regulacjach mówił podczas pierwszego czytania projektu ustawy wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
REKLAMA
Posłuchaj
Ustawa ujednolica maksymalną dopuszczalną prędkość w obszarze zabudowanym, teraz będzie ona wynosiła 50 kilometrów na godzinę w ciągu dnia i w nocy. Ponadto zaproponowano, by na autostradach i drogach ekspresowych bezpieczna odległość pomiędzy pojazdami wynosiła połowę prędkości, czyli na przykład kierowca jadący 100 kilometrów na godzinę musi jechać minimum 50 metrów za poprzedzającym samochodem.
Powiązany Artykuł

Pierwszeństwo dla pieszych, zakaz używania telefonów, aplikacja mObywatel. Sprawdź, co zmieni się w prawie drogowym
Posłowie wskazywali, że projekty rządu i opozycji są podobne, ale ten zaproponowany przez resort infrastruktury jest najobszerniejszy.
Poseł Koalicji Obywatelskiej Michał Szczerba powiedział, że celem przedłożonych przez klub zapisów jest zwiększenie praw pieszych i zagwarantowanie kierującemu możliwości właściwej reakcji. Przytoczył również statystyki wypadów drogowych.
Posłuchaj
Jak mówił, w roku 2017 doszło do 32 760 wypadków drogowych, a 25 procent z nich było z udziałem pieszych. Zginęło 873 pieszych, a rannych zostało 7 587 osób.
REKLAMA
W rządowym projekcie zaproponowano również regulacje zakazujące pieszemu korzystania w trakcie przechodzenia przez jezdnię z telefonów komórkowych oraz innych urządzeń uniemożliwiających prawidłową percepcję. Rozwiązanie to ma wpłynąć na bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu drogowego.
IAR, PR24, akg
REKLAMA