W Polsce ruszają dotacje na zakup aut elektrycznych. Sprawdzamy zachęty w innych krajach Europy

Od dziś będzie można ubiegać się o niemal 19 tysięcy złotych dotacji na zakup auta elektrycznego. O wsparcie z programu "Mój elektryk" będą mogły starać się osoby fizyczne, w kolejnych tygodniach będą ogłaszane podobne propozycje dla firm i organizacji oraz dopłaty do leasingu pojazdów. Narodowy Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dopłaty do zakupu aut elektrycznych i wodorowych przeznaczy 500 milionów złotych. Sprawdzamy, jak w innych europejskich krajach są promowane samochody elektryczne.

2021-07-12, 07:29

W Polsce ruszają dotacje na zakup aut elektrycznych. Sprawdzamy zachęty w innych krajach Europy
Tak wstępnie ma wyglądać polski samochód na prąd Izera, który powstanie we współpracy z Chinami. Pierwsze egzemplarze mają zjechać z linii produkcyjnej do końca 2025 roku.Foto: TT/Michał Kurtyka

Rząd brytyjski wprowadził w marcu 2020 r. dotację dla pojazdów o zerowej emisji CO2, zwaną PiCG (Plug-in Car Grant). Nabywcy pojazdów elektrycznych mogą skorzystać z dopłaty w wysokości 2500 funtów (około 2900 euro). Działanie to jest spójne z zapowiedzią rządu z końca 2020 roku, że sprzedaż pojazdów z napędem spalinowym zostanie zakazana od 2030 roku, a pojazdów hybrydowych od 2035 roku.

Powiązany Artykuł

shutt gazy cieplarniane 1200.jpg
Nowy system handlu emisjami dla transportu i ogrzewania w budynkach. Skokowy wzrost kosztów

Niemcy wprowadziły silne środki zachęcające konsumentów do zakupu pojazdów w 100 proc. elektrycznych lub hybrydowych z możliwością ładowania. Rząd oferuje pomoc w wysokości do 6000 euro na zakup pojazdów kosztujących mniej niż 40 000 euro. Producenci samochodów oferują dodatkowy bonus w wysokości do 3000 euro, bez którego klient nie kwalifikowałby się do otrzymania dotacji państwowej.

Hiszpański rząd uruchomił w 2020 roku drugą fazę programu "MOVES", który ma wesprzeć przemysł motoryzacyjny po kryzysie zdrowotnym, a jednocześnie przyspieszyć konwersję pojazdów spalinowych. Oferuje on osobom kupującym pojazd elektryczny premię w wysokości do 4000 euro, a w przypadku oddania starszego pojazdu na złom - do 5500 euro.

W Walonii i regionie Brukseli nabywcy samochodów elektrycznych lub zasilanych bateriami korzystają z niższych podatków od sprzedaży i jazdy. Te obniżki podatków są jedyną zachętą do zakupu pojazdów elektrycznych i hybrydowych, jaka funkcjonuje obecnie w Belgii.

REKLAMA

W Luksemburgu pojazdy emitujące mniej niż 90 g/km CO2 kwalifikują się do najniższego przedziału podatkowego. Do 31 marca 2021 roku mieszkańcy Luksemburga mogą skorzystać z premii w wysokości 8000 euro, niezależnie od dochodów, na zakup pojazdu w 100 proc. elektrycznego. Zastępuje to poprzednią premię w wysokości 5000 euro, która jednak nadal obowiązuje dla samochodów zamówionych przed 11 maja 2020 roku.

Powiązany Artykuł

elektrownia atomowa energia 1200.jpg
Polska stawia na energetykę jądrową. Przeznaczy na nią 105 mld zł

Każdy kanton ma swoją własną politykę zachęt podatkowych. Na przykład kanton Genewa opodatkowuje pojazdy w zależności od ich mocy, a samochody elektryczne i hybrydowe z możliwością doładowania (poniżej 31 g/km CO2) są zwolnione z podatku przez pierwsze trzy lata. W kantonie Neuchâtel właściciele samochodów elektrycznych muszą płacić tylko stałą część rocznego podatku od pojazdów, a nie część zmienną. Wreszcie w kantonie Jura ten roczny podatek jest obniżony o 50 proc. dla samochodów elektrycznych i hybrydowych (z możliwością ładowania lub bez). Niektóre regiony oferują również premię ekologiczną, jak na przykład Thurgovia, która wprowadziła premię w wysokości 3500 franków szwajcarskich (3250 euro) w 2020 roku.

Rząd włoski oferuje premię za konwersję w wysokości do 6000 euro. Jeśli kupujący nie oddaje swojego starego samochodu na złom, premia może być zmniejszona o 50 proc. Możliwa do uzyskania zniżka często jest uzupełniana przez dodatkowy rabat od producentów, zwykle o wartości 1000 euro.

PolskieRadio24.pl/ IAR/ Renault Marketing 3D-Commerce/ mib

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej