"E-zwolnienia lekarskie sprawdziły się szczególnie w czasie pandemii". ZUS stawia na elektronizację
Polscy lekarze wystawili ponad 75,5 mln elektronicznych zwolnień lekarskich (e-ZLA). Rekordowy był pod tym względem marzec 2020 roku, kiedy to wystawiono 3,3 mln zaświadczeń. ZUS zdecydowanie postawił na elektronizację i automatyzację - twierdzi rzecznik Zakładu Paweł Żebrowski.
2021-08-07, 12:53
Lekarz przekazuje zaświadczenie lekarskie e-ZLA elektronicznie do ZUS. Zakład udostępnia e-ZLA płatnikowi składek (np. pracodawcy) na jego profilu na PUE ZUS. Informacja ta jest przekazywana także ubezpieczonemu (m.in. pracownikowi) posiadającemu profil ubezpieczonego na PUE ZUS.
Lekarze mogą upoważnić tzw. asystentów medycznych do wystawania e-zwolnień w swoim imieniu. Asystent wykonuje jednak tylko w imieniu lekarza techniczne czynności w systemie. O samym zwolnieniu i jego szczegółach nadal decyduje lekarz.
- Od 1 grudnia 2018 roku można wystawiać zwolnienia lekarskie wyłącznie w postaci elektronicznej, papierowe mogą być wykorzystywane tylko w wyjątkowych sytuacjach. Polscy lekarze wystawili ponad 75,5 mln e-ZLA. Rekordowy był pod tym względem marzec 2020 roku, kiedy to wystawiono 3,3 mln zaświadczeń. Miało to oczywiście związek z epidemią koronawirusa - podkreślił rzecznik ZUS Paweł Żebrowski.
- Elektroniczne zwolnienia lekarskie sprawdziły się szczególnie w czasie pandemii. Okazały się ważnym narzędziem, który pozwolił na sprawne zarządzania zwolnieniami w tej niezwykle trudnej sytuacji. Dziś trudno sobie wyobrazić funkcjonowanie ZUS bez tej ważnej reformy - dodał.
REKLAMA
Zwraca uwagę, że m.in. dzięki wprowadzeniu e-ZLA ZUS stał się nowoczesnym urzędem. - Zakład w ostatnich latach bardzo się zmienił i zrobił ogromny krok do przodu. Wprowadzono kilka kluczowych reform nie tylko elektroniczne zwolnienia lekarskie ale także e-składkę. ZUS zdecydowanie postawił na elektronizację i automatyzację. Informatyzacja urzędu to jest przyszłość i nie uciekniemy od tych zmian - zaznaczył Żebrowski.
Powiązany Artykuł
ZUS podsumowuje działanie tarczy antykryzysowej. Do firm do tej pory trafiło 37,5 mld zł
Jak podkreślił, kolejnym przykładem elektronizacji i automatyzacji ZUS jest obsługa Polskiego Bonu Turystycznego oraz dodatku solidarnościowego. - Ta droga wciąż jest kontynuowana. Tarcza antykryzysowa, konkretnie wypłata świadczenia postojowego oraz zwolnienie z opłacania składek, w zdecydowanej większości obsługiwana jest automatycznie - powiedział rzecznik.
- Podobnie jest z programem "Dobry start", czyli 300 plus. Jego obsługa jest maksymalnie zautomatyzowana. Wnioski można składać tylko drogą elektroniczną. To minimalizuje zaangażowanie pracowników ZUS. Nie ma potrzeby ręcznego rozpatrywania dokumentów. Spośród złożonych dotychczas wniosków aż 92 proc. zostało zweryfikowanych bez udziału człowieka. Dzięki temu obecnie przy tym świadczeniu pracuje niewielka liczba pracowników ZUS. Elektroniczna obsługa programu pozwoliła maksymalnie odciążyć personel ZUS - wskazywał Żebrowski.
ZUS, PR24, akg
REKLAMA
REKLAMA