Zmiany na linii kolejowej Kraków – Katowice. Dworzec w Trzebini otwarty po remoncie
Zmiany na mapie kolejowej Małopolski. Zakończyły się prace związane z modernizacją stacji w Trzebini. Inwestycja, to jeden z elementów modernizacji linii kolejowej Zabrze – Katowice – Kraków. Prace spowodują, że podróże pociągami na tym odcinku będą krótsze i bardziej komfortowe.
2021-08-30, 15:00
Perony dworca w Trzebini przeszły całkowitą metamorfozę. Są wyższe i całkowicie zadaszone. Zostały wyposażone w nowe oświetlenie, ławki i tablice informacyjne, a także windy dla podróżnych z większym bagażem. Oznacza to, że zarówno oczekiwanie na pociąg, jak i samo wsiadanie będzie dla pasażerów o wiele bardziej komfortowe. Niebawem perony zostaną wyposażone w tablice dynamicznej informacji pasażerskiej oraz nagłośnienie. Odnowiony został także zabytkowy budynek dworca pochodzący z przełomu XIX i XX wieku.
Powiązany Artykuł
Dworzec PKP w Łowiczu przejdzie generalny remont. To bardzo cenny zabytek z XIX wieku
Modernizacja uwzględnia potrzeby niepełnosprawnych
Nawierzchnia peronu jest zróżnicowana, co sprawi, że osoby o ograniczonej możliwości poruszania się będą miały łatwiejszy dostęp. Na peronach pojawiły się także ścieżki naprowadzające. Kolejarze chwalą się, że zamontowano także czytelne oznakowanie oraz tak zwany dynamiczny system informacji pasażerskiej. Na dworcu pojawiły się także oznaczania w języku Braille’a.
Udogodnieniem dla niepełnosprawnych i osób z wózkami jest zastąpienie kładki nad torami przejściem podziemnym. Kładka nie była przystosowana do ich potrzeb, nie posiadała podjazdów. Przejście podziemne wyposażone jest w windy. Podczas uroczystości związanej z zakończeniem prac minister infrastruktury Andrzej Adamczyk przypomniał, że linia kolejowa, na której leży stacja w Trzebini została wybudowana w latach 1846 – 1850.
- Przeżywała swoje wielkie chwile, ale też „smutę” przełomu dwudziestego i dwudziestego i dwudziestego pierwszego wieku. Dziś pasażerowie mają do dyspozycji nowoczesny dworzec w Trzebini i wszyscy ci, którzy tu przybywają, korzystają z nowoczesnej stacji kolejowej – mówił Andrzej Adamczyk szef resortu infrastruktury. Zaznaczył, że stacja jest wyposażona w wiele systemów bezpieczeństwa, które ułatwiają podróż.
REKLAMA
To nie jedyna modernizacja dworca
Trzebinia to nie jedyna w pełni zmodernizowana stacja. W ramach modernizacji trasy Zabrze – Katowice - Kraków przebudowę przeszły również stacje w Jaworznie Szczakowej, Krzeszowicach, Zabierzowie i krakowskich Mydlnikach. Zmieniły się także przystanki między innymi w Ciężkowicach (Jaworzno), Balinie, Dulowej i Woli Filipowskiej. Dodatkowe możliwości podróży i wygodnych przesiadek zyskali mieszkańcy Krakowa dzięki nowemu przystankowi Kraków Bronowice.
Remont dworca to jeden z elementów modernizacji linii kolejowej E30 z Katowic do Krakowa. Jej celem jest zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich do 160 kilometrów na godzinę, a pociągów towarowych do 120 kilometrów na godzinę. Dzięki wykonanym pracom z Trzebini do Krakowa będzie można dojechać pociągiem w poł godziny. Tyle samo czasu zajmie dojazd z Trzebini do Katowic.
Powiązany Artykuł
Kolejowe zakłady remontowe z Opola wykupione przez PKP Intercity. Spółka chce m.in. zwiększyć w nim zatrudnienie
Szybciej dojedziesz do obu aglomeracji
Linia ta była remontowana przez wiele lat, a przed i czasie modernizacji podróż pociągiem z Krakowa do Katowic trwała nawet półtorej godziny. Nic więc dziwnego, że potencjalni pasażerowie przesiedli się do samochodów i korzystali z płatnego odcinka autostrady A4. Ta sytuacja zmieniła się pod koniec zeszłego roku, po zakończenie zasadniczych prac. Dzięki temu podróż na tym odcinku skróciła się do niespełna godziny.
Nadal pociągi pasażerskie na tym odcinku trasy kolejowej mogą się poruszać z maksymalną prędkością do 120 kilometrów na godzinę. Na szybsze połączenia trzeba poczekać do zakończenia procesu certyfikacji. Wtedy czas podróży na odcinku Kraków – Katowice skróci się nawet do 45 minut.
REKLAMA
Remont dworca w Trzebini jest ostatnim dużym elementem remontu linii E30.
Inwestycje na linii kolejowej E-30 za przeszło 2 miliardy złotych współfinansowane są przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF "Łącząc Europę".
REKLAMA
PR24/Aleksander Pszoniak/iar/sw
REKLAMA