Mimo trwającej wojny powoli powraca optymizm polskich konsumentów
W kwietniu nastąpiła widoczna poprawa nastrojów konsumenckich Polaków. Po spowodowanym atakiem Rosji na Ukrainę głębokim załamaniu nastrojów w marcu obecnie nastroje powoli zaczynają się poprawiać, zwłaszcza w odniesieniu do przyszłości gospodarki. Jednak ciągle im daleko do sytuacji przed rokiem.
2022-04-21, 13:36
Według GUS w kwietniu odnotowano poprawę zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich. Mniej poprawiły się oceny bieżącej sytuacji.
Słaba poprawa obecnych nastrojów konsumentów
Liczony przez Główny Urząd Statystyczny bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje w konsumpcji indywidualnej, wyniósł minus 37,2 proc. i był o 1,8 pkt. proc. wyższy niż w marcu.
Wydaje się, że to bohaterski opór Ukraińców spowodował, że najbardziej poprawiły się oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji finansowej ankietowanych gospodarstw domowych (wzrosty odpowiednio o 8,5 p. proc. i 4,0 p. proc.). Wzrost wystąpił także w przypadku ocen możliwości dokonywania ważnych zakupów (o 2,5 p. proc.). Gorsze niż w marcu są oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 4,6 p. proc. i 1,6 p. proc.).
REKLAMA
W odniesieniu do kwietnia 2021 r. nastroje są dużo gorsze - obecna wartość BWUK jest niższa o 14,7 p. proc.
Coraz lepsze widoki na przyszłość
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje w konsumpcji indywidualnej Polaków, wzrósł o 4,5 p. proc. w stosunku do marca i kształtował się na poziomie minus 27,0 proc.
- "Narastają obawy przed dokonywaniem dużych wydatków". Jest nowy raport o nastrojach konsumenckich
- Eksperci: wojnę na Ukrainie widać w cenach żywności
Wzrost optymizmu był widoczny w odpowiedziach na wszystkie pytania dotyczące oczekiwanych tendencji konsumpcji Polaków. Najbardziej poprawiły się oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (o 8,5 p. proc.). Ale lepiej jest też w przypadku ocen przyszłego poziomu bezrobocia (o 4,5 p. proc.) w przypadku ocen przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (4,0 p. proc.). Najmniejsza poprawa optymizmu widoczna jest w przypadku ocen możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (1,1 p. proc.).
REKLAMA
W kwietniu br. wskaźnik WWUK osiągnął wartość o 7,2 p. proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2021 r.
Jak szacowana jest koniunktura
Oba prezentowane przez GUS wskaźniki koniunktury konsumenckiej liczone są na podstawie wyników ankiety przeprowadzanej systematycznie wśród Polaków. Prowadzono są one telefonicznie w połowie każdego miesiąca. Ostatnio w dniach 4 – 13 kwietnia 2022. Wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie. Natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.
PolskieRadio24/GUS/PKJ
REKLAMA