Prawie połowa millenialsów i pokolenia Z czuje wypalenie zawodowe. Są najnowsze wyniki badań

46 proc. pokolenia Z i 45 proc. millenialsów czuje wypalenie zawodowe. Głównym zmartwieniem tych grup są koszty życia i katastrofa klimatyczna. 46 proc. pokolenia Z i 47 proc. millenialsów żyje od wypłaty do wypłaty - wynika z raportu Deloitte.

2022-06-20, 13:08

Prawie połowa millenialsów i pokolenia Z czuje wypalenie zawodowe. Są najnowsze wyniki badań
Należy spodziewać się większego rozwarstwienia wzrostów płac, które uzyskiwać będą jedynie najsilniejsze grupy społeczne. Jak zauważyła, spadek tempa wzrostu gospodarczego zawsze oznacza pogorszenie sytuacji na rynku pracy oraz osłabienie presji na płace.Foto: Pixabay/Lukas Bieri

Badanie "Global 2022 Gen Z and Millennial Survey" firmy doradczej Deloitte, którego wyniki opublikowano w poniedziałek, dotyczyło postrzegania pracy przez przedstawicieli pokolenia Z (inaczej zoomersów - pokolenie urodzone między 1995 a 2010 r.) i millenialsów (pokolenie urodzone między 1981 a 1996 r.) z 46 krajów.

Szczegóły badania

Głównym zmartwieniami zarówno zoomersów jak i millenialsów są koszty życia (odpowiednio 29 proc. i 36 proc. wszystkich wskazań) i zmiany klimatu (24 i 25 proc.). Zoomersi na trzecim miejscu postawili bezrobocie (20 proc.), na czwartym zdrowie psychiczne swojego pokolenia (19 proc.). Na piątym miejscu znalazło się molestowanie seksualne - jako główną troskę wskazało je 17 proc. zoomersów. Dla millenialsów na trzecim, czwartym i piątym miejscu znalazły się odpowiednio stan służby zdrowia/zapobieganie chorobom (21 proc.), bezrobocie (20 proc.) oraz przestępczość/osobiste bezpieczeństwo (18 proc.).

Obawy o koszty życia

Odpowiedzi dotyczące obaw o koszty życia pokrywają się z odpowiedziami o swoje finanse: 46 proc. respondentów z pokolenia Z i 47 proc. millenialsów deklaruje, że żyje od wypłaty do wypłaty, 29 proc. zoomersów i 31 proc. millenialsów nie jest pewnych, czy będzie w stanie przejść na emeryturę posiadając wystarczający komfort finansowy. 30 i 29 proc. zoomersów i millenialsów nie czuje się zabezpieczona finansowo.

Deloitte stawia tezę, że być może wiele osób decyduje się na dodatkową pracę, by zminimalizować trudności finansowe - 43 proc. zoomersów i 33 proc. millenialsów odpowiedziało, że wykonuje inne zlecenia oprócz swojej "głównej" pracy.

REKLAMA

Wypalenie zawodowe - zagrożenia

Jednocześnie blisko połowa respondentów czuje się wypalona zawodowo - deklaruje to 46 proc. zoomersów i 45 proc. millenialsów. Co piąty (20 proc.) zoomers i co czwarty (25 proc.) millenials jest zdania, że ich pracodawca nie traktuje poważnie ich wypalenia zawodowego ani nie podejmuje czynności, które mogłyby ten stan zmienić.

W ocenie autorów raportu mamy obecnie do czynienia z "wielką rezygnacją": 40 proc. zoomersów w ciągu najbliższych dwóch lat planuje zmianę miejsca pracy, w przypadku millenialsów takiej odpowiedzi udzieliło 24 proc. respondentów. Z kolei 35 proc. zoomersów i 32 proc. millenialsów jest gotowa rzucić swoją obecną pracę nawet w przypadku, gdy nie mają zagwarantowanego innego stanowiska.

Obecne miejsce pracy

Respondenci wskazali na czynniki, które zadecydowały o obecnym miejscu pracy. Dla 32 proc. zoomersów i 39 proc. millenialsów na pierwszym miejscu znalazła się możliwość zachowania równowagi między pracą, a życiem prywatnym. Taki sam procent (29 proc.) przedstawicieli obu pokoleń na drugiej pozycji usytuowało naukę i rozwój związany z danym stanowiskiem. Dopiero na trzecim miejscu znalazły się pieniądze (wynagrodzenie i nagrody) - czynnik ten był najważniejszy dla 24 proc. zoomersów i 27 proc. millenialsów.

Badanie wykazało, że oba pokolenia zdecydowanie preferują pracę zdalną - jej zwolennikami jest 75 proc. zoomersów i 76 proc. millenialsów. Chęci nie przekładają się jednak na realną możliwość takiego trybu pracy. "Przynajmniej od czasu do czasu" pracować zdalnie może obecnie 49 proc. pokolenia Z i 45 proc. millenialsów - tłumaczy Deloitte.

REKLAMA

Katastrofa klimatyczna?

Respondenci zwracali też uwagę na problemy związane z katastrofą klimatyczną. Chociaż przyszłość środowiska jest "niepewna" to zoomersi i millenialsi "wkładają wysiłek w zmiany i są gotowi zapłacić wyższą cenę za zrównoważony rozwój" - twierdzą autorzy raportu.

"Około trzech czwartych osób z pokolenia Z i millenialsów zgadza się, że świat znajduje się w punkcie krytycznym, jeśli chodzi o reagowanie na zmiany klimatyczne. Mniej więcej dwie trzecie pokolenia Z (68 proc.) i millenialsów (66 proc.) osobiście doświadczyło poważnych zjawisk pogodowych, co uwidacznia pilną potrzebę podjęcia działań w związku z kryzysem klimatycznym" - podkreślono.

Stres i obawy o przyszłość

Deloitte przekazał ponadto, że respondenci wskazywali na obecność stresu w ich życiu. 46 proc. zoomersów i 38 proc. millenialsów "odczuwa stres przez cały czas lub większość czasu". Dla 47 proc. zoomersów i 43 proc. millenialsów głównym powodem stresu są długoterminowe obawy o przyszłość finansową. Z kolei problemy z bieżącymi finansami są najważniejszym powodem stresu dla 42 proc. osób z pokolenia Z. Deloitte przypomniał, że w zeszłym roku w ten sposób odpowiedziało 38 proc. ankietowanych.

REKLAMA

Badanie The Deloitte Global 2022 Gen Z and Millennial Survey 2022 zostało przeprowadzone na próbie ponad 14,8 tys. przedstawicieli pokolenia Z i ponad 8,4 tys. millenialsów z 46 krajów.

Deloitte to międzynarodowa firma doradcza, która świadczy m.in. usługi audytorskie, konsultingowe, a także usługi z zakresu doradztwa podatkowego, prawnego i finansowego. 

Czytaj także: 


PAP/PR24.pl/mk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej