more_horiz
Gospodarka

Minister Andrzej Adamczyk: tunel pod zakopianką zwiększy bezpieczeństwo kierowców

Ostatnia aktualizacja: 12.11.2022 12:47
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk powiedział, że otwarcie nowego tunelu na zakopiance przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach. Dziś został otwarty nowy podziemny tunel na Zakopiance pomiędzy miejscowościami Naprawa i Skomielna Biała. Minister Andrzej Adamczyk podkreślił, że tunel wybudowano na szczególnie niebezpiecznym odcinku zwykle zatłoczonej drogi do Zakopanego.
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk na otwarciu tunelu pod zakopianką.
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk na otwarciu tunelu pod zakopianką.Foto: ministerstwo infrastruktury/twitter

- Polskie drogi muszą być bezpieczne, zrobimy wszystko, aby były tymi, które służą rozwojowi gospodarki narodowej - powiedział w sobotę minister infrastruktury Andrzej Adamczyk w Skomielnej Białej,  w województwie małopolskim.

Szef resortu infrastruktury uczestniczył w sobotnim uroczystym otwarciu tunelu drogowego w ciągu Zakopianki, czyli drogi ekspresowej S7, z udziałem prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego, europosłanki Beaty Szydło i przedstawiciela KE Jacka Wasika.

Dwukilometrowy tunel w masywie góry Luboń Mały pomiędzy miejscowościami Naprawa i Skomielna Biała nosi imię Marii i Lecha Kaczyńskich.

Tunel poprawi dojazd do Zakopanego

- Usuwamy kolejny niebezpieczny odcinek na mapie polskich dróg poprzez jakże ważną, trudną w realizacji, inwestycję" - zaznaczył minister Adamczyk. Zwrócił uwagę, że to kolejny odcinek drogi, "która zastąpi jakże niebezpieczną i nieprzewidywalną Zakopiankę".


Posłuchaj
00:28 Andrzej Adamczyk minister infrastruktury mówi o znaczeniu tunelu pod zakopianką.mp3 Andrzej Adamczyk minister infrastruktury mówi o znaczeniu tunelu pod zakopianką (IAR)

 

- Polskie drogi muszą być bezpieczne i zrobimy wszystko, aby były bezpieczne, przewidywalne, aby były tymi, które służą rozwojowi gospodarki narodowej - zapewnił minister infrastruktury. Minister Andrzej Adamczyk wyraził przekonanie, że kierowcy, którzy pojadą nowo wybudowaną drogą w przyszłości "będą cieszyli się z tego, że mają do dyspozycji (...) komfortową drogę".

Jak stwierdził, tak by się nie stało, "gdyby nie decyzje rządu o zwiększeniu finansowania potrzebnych, ważnych, niezbędnych, oczekiwanych przez pokolenia inwestycji" - m.in. z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg i Krajowego Funduszu Drogowego.

- Budujemy nowoczesne drogi o charakterze autostradowym i drogi ekspresowej, a w ich ciągach tunele - powiedział minister Andrzej Adamczyk.

Podziękowanie dla budowniczych tunelu

Szef resortu infrastruktury podziękował za realizację tej i innych inwestycji, inżynierom GDDKiA, zespołom projektowym, nadzorowi, a także generalnemu wykonawcy oraz podwykonawcom.

Drążenie tunelu rozpoczęło się 6 marca 2017 r. Prace były wykonywane 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu. Pierwsza nitka tunelu została przebita w październiku 2019 r., a równoległa - w kwietniu 2020 r.

Wartość inwestycji to niemal jeden miliard zł. Tunel zbudowała włoska firma Webuild, która przejęła dotychczasowego wykonawcę - firmę Astaldi.


Posłuchaj
01:00 O ile nowy tunel pod zakopianką przyspieszy drogę do stolicy Podhala.mp3 O ile nowy tunel pod zakopianką przyspieszy czas przejazdu do stolicy Podhala (IAR)

 

Dwukomorowy tunel wydrążony w masywie góry Luboń Mały ma długość 2,06 km. Każda z naw posiada dwa pasy ruchu o szerokości po 3,5 m każdy oraz dodatkowo pas awaryjny o szerokości 3 m. Wysokość tunelu wynosi 4,7 m.

Nowy tunel pod Świną

Jak stwierdził minister Andrzej Adamczyk, niebawem będziemy cieszyli się z tunelu do Świnoujścia, buduje się tunel na drodze ekspresowej S3, drążony jest również tunel "Węgierska Górka" w ciągu drogi ekspresowej S1, północna obwodnica Krokowa z elementami tunelowymi, a także Via Carpatia.

- Tam zmierza z Opola tarcza drążąca TBM, która pozwoli drążyć kolejny tunel. To potwierdza, że Polska jest jednym największym placem budowy w Europie, gdzie realizuje się bardzo odważne inwestycje i skomplikowane inżyniersko - podkreślił Adamczyk.

Kiedy kolejne odcinki trasy S7?

- Kolejne odcinki S7 są w realizacji, pod koniec przyszłego roku chcielibyśmy oddać do użytku jedną jezdnię odcinka Rdzawka-Nowy Targ - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Jak stwierdził, trzeba znaleźć sposób także na to, by odcinek Myślenice-Kraków uczynić bezpiecznym i przejezdnym.

Minister Adamczyk pytany przez dziennikarzy, co z odcinkiem S7 Myślenice-Kraków poinformował, że kolejne odcinki są w realizacji. - Chcielibyśmy jedną jezdnią odcinka Rdzawka-Nowy Targ, jeśli to będzie możliwe, jechać pod koniec przyszłego roku, a już na pewno w 2024 ukończoną drogą" - powiedział szef MI.

- Mamy problem z odcinkiem Myślenice-Kraków, który według przewidywań ekspertów będzie się blokował na całe godziny od 2030-2033 r. i trzeba znaleźć sposób, by i ten odcinek stał się bezpiecznym i przejezdnym  - stwierdził minister Andrzej Adamczyk.

Odcinek nowej Zakopianki między Rdzawką a Nowym Targiem liczy ponad 16 km. Będzie kosztował ponad 880 mln zł. Początkowo prace miały być zakończone w III kwartale 2023 r. Teraz GDDKiA informuje, że zakończenie robót przewidywane jest w lipcu 2024 r.

W sprawie przebiegu odcinka Myślenice-Kraków nie udało się wypracować kompromisu, który byłby do zaakceptowania dla wszystkich zainteresowanych gmin. GDDKiA zapowiedziała, że wobec braku postępu przy tzw. wariancie społecznym, przystąpi do przygotowania dokumentacji przetargowej na wykonanie kolejnego etapu prac związanych z przygotowaniem inwestycji, tj. studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Dokument ten wskaże już konkretne przebiegi wariantu nowej drogi.


PR24/IAR/PAP/sw/kor