Trasa S19. GDDKiA podpisała umowę na dobudowę drugiej jezdni

2022-11-21, 11:14

Trasa S19. GDDKiA podpisała umowę na dobudowę drugiej jezdni
Dzięki inwestycji trasa będzie miała parametry drogi ekspresowej. Foto: Shutterstock/Vadim Ratnikov

Drogowcy podpisali umowę na likwidację tak zwanego wąskiego gardła na trasie S19. Na odcinku węzeł Sokołów Małopolski Północ - węzeł Jasionka zostanie dobudowana druga jezdnia. Trasa S19 na tym odcinku jest elementem międzynarodowego szlaku Via Carpatia.

Dzięki temu trasa będzie miała parametry drogi ekspresowej. Prace wykona firma Strabag. Budowa drugiej jezdni na prawie 14-kilometrowym odcinku będzie kosztować niespełna 273 miliony złotych. 

W tej chwili trasa  S19 na tym odcinku posiada trzypasową jezdnię w układzie 2+1, bez pasa rozdziału kierunków jazdy. Po rozbudowie, będzie posiadała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas awaryjny o szerokości 2,5 metra oraz pobocza.

Szczegóły inwestycji

Inwestycja będzie realizowana na terenie powiatu rzeszowskiego w gminie Sokołów Małopolski i gmina Trzebownisko oraz powiatu łańcuckiego w gminie Czarna, w bezpośrednim sąsiedztwie już istniejącej, pierwszej jezdni drogi ekspresowej. 

Zakres prac w ramach rozbudowy S19 obejmie także dostosowanie istniejących obiektów inżynierskich, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i urządzeń ochrony środowiska. Przebudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, cieki wodne oraz infrastruktura techniczna. Węzły Sokołów Małopolski Północ i Jasionka, które posiadają pełny, docelowy przekrój dwujezdniowy nie będą wymagały rozbudowy. Długość planowanych do rozbudowy odcinków drogi wynosi prawie 14 kilometrów.

W ramach inwestycji powstaną nowe obiekty inżynierskie w tym: estakada o długości prawie 160 metrów w miejscowości Nienadówka, dwa wiadukty, w tym jeden z funkcją przejścia dla zwierząt, trzynaście przejść dla zwierząt, przejazd gospodarczy i dwa przepusty. W ramach inwestycji dotyczących ochrony środowiska zostaną wykonane cztery przejścia dla zwierząt średnich w tym jedno zespolone z wiaduktem, cztery przejścia dla zwierząt małych, osiem przejść dla płazów, ponad 3 kilometry ekranów akustycznych oraz zbiorniki retencyjne. Posadzona zostanie zieleń dogęszczająca, izolacyjna, krajobrazowa i naprowadzająca. Powstaną też urządzenia oczyszczające ścieki opadowe z jezdni i osłony przeciwolśnieniowe. 

W Nienadówce droga ekspresowa poprowadzona zostanie estakadą w odległości około 30 metrów od kościoła parafialnego p.w. św. Bartłomieja Apostoła, usytuowanego przy istniejącej drodze drodze wojewódzkiej 878. Ze względu na ochronę tego obiektu sakralnego reprezentującego styl neogotycki, w decyzji środowiskowej określono warunki realizacji robót budowlanych w rejonie kościoła. Zastosowane zostaną tam pale wiercone i nie będą stosowane walce wibracyjne. Wykonany zostanie również ekran przeźroczysty w celu ekspozycji walorów historycznych i zabytkowych.

Likwidacja tzw."wąskiego gardła"

Podstawowym celem inwestycji jest zapewnienie na całej trasie Via Carpatia na terenie Polski przekroju o minimalnych parametrach 2x2 - dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu. Istotna jest także likwidacja tak zwanego wąskiego gardła, powodującego utrudnienia w ruchu tranzytowym oraz na dojeździe do Specjalnej Strefy Ekonomicznej i Portu Lotniczego w Jasionce. Dzięki dobudowie drugiej jezdni poprawi się komfort jazdy oraz zwiększy bezpieczeństwo ruchu co przełoży się na mniejszą ilość wypadków.

Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 kilometrów długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W województwie podkarpackim będzie miała docelowo długość około 170 kilometrów.

Czytaj także:

IAR/Aleksander Pszoniak/PR24.pl/mk

Polecane

Wróć do strony głównej