Tunel pod Świną czeka na kierowców. Dziś wielkie otwarcie kluczowej inwestycji

30 czerwca 2023 r. bardzo ważna data dla Pomorza Zachodniego. Świnoujście zyska tunel drogowy, o budowie którego debatowano od lat. Najpierw były konsultacje: tunel czy most. Później: kto ma sfinansować jego budowę. Rząd PO-PSL pomysł realizacji inwestycji porzucił. Wreszcie - po politycznej deklaracji polityków Prawa i Sprawiedliwości w 2018 r. - ruszyła budowa przeprawy. Przypominamy historię tunelu i jego znaczenie dla regionu.

2023-06-30, 10:03

Tunel pod Świną czeka na kierowców. Dziś wielkie otwarcie kluczowej inwestycji
Droga między wyspami Wolin i Uznam ma długość ok. 3,2 km. Część wydrążona została maszyną TBM.Foto: Twitter/Zbigniew Bogucki

Otwarcie tunelu pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin i ma zapewnić lepszą komunikację dla mieszkańców i turystów, zaplanowano na piątek. Dotychczas, aby dostać się do kurortu, konieczne było przeprawianie się promami, co powodowało często duże kolejki i opóźnienia. Mieszkańcy potrzebujący dostać się z wyspy na ląd musieli doliczyć do czasu przejazdu przynajmniej godzinę w celu przeprawienia się promem. Przejazd tunelem to kwestia dwóch minut.

Otwarcie tunelu pod Świną dla samochodów odbędzie się w piątek 30 czerwca wieczorem, po zakończeniu zwiedzania tunelu przez pieszych, rowerzystów i biegaczy. Autobusy miejskie zaczną kursować tunelem od soboty 1 lipca.

Czas to pieniądz

Nie tylko oszczędność czasu, ale i pieniędzy. Koszt rocznego utrzymania przeprawy promowej w Świnoujściu w woj. Zachodniopomorskim wynosił 40 mln złotych. Wydatki te przez lata ponosili wspólnie budżet państwa i miasto Świnoujście. Po dzisiejszym otwarciu tunelu drogowego pod Świną koszty te zdecydowanie się zmniejszą.

Posłuchaj

40 milionów złotych, to koszt rocznego utrzymania przeprawy promowej w Świnoujściu. Źródło: IAR 0:52
+
Dodaj do playlisty

Rzecznik prezydenta Świnoujścia Jarosław Jaz powiedział, że mieszkańcy Świnoujścia czekali na tunel pod Świną od kilku pokoleń. Tunel łączący wyspy Wolin i Uznam zostanie uroczyście otwarty o godzinie 12.

REKLAMA

Posłuchaj

W południe zostanie uroczyście otwarty tunel pod Świną. Źródło: IAR 0:50
+
Dodaj do playlisty

Historia tunelu

Pomysł budowy tunelu sięga jeszcze czasów PRL, ale dopiero w 1996 powstał Społeczny Komitet Budowy Tunelu pod rzeką Świną w Świnoujściu, którego organizatorem i działaczem był Stanisław Możejko, prezydent Świnoujścia w latach 1998–2000.

Decyzja o budowie tunelu zapadła w 2007 roku, podczas pobytu w Świnoujściu ówczesnego premiera Jarosława Kaczyńskiego, który ogłosił, że trzeba połączyć Świnoujście z Polską i że to jest polska racja stanu.

Posłuchaj

Po politycznej deklaracji polityków Prawa i Sprawiedliwości w 2018 roku - ruszyła budowa przeprawy. Źródło: IAR 0:53
+
Dodaj do playlisty

Umowa na budowę tunelu podpisana została z wykonawcą inwestycji, konsorcjum firm PORR S.A./Gülermak, 17 września 2018 roku. Inwestorem budowy tunelu jest Gmina Miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Szczecinie.

Prace nad budową tunelu rozpoczęły się jesienią 2018 roku i trwały 27 miesięcy. Maszyna TBM Wyspiarka rozpoczęła drążenie tunelu na wyspie Uznam na początku marca 2021 roku i zakończyła je w listopadzie tego samego roku. W tunelu wykonano instalację infrastruktury technicznej, izolację dachu i obróbki dachowe na szachcie czy na klatce, a także położono warstwy bitumiczne na jezdni.

REKLAMA

Otwarcie tunelu pod Świną odbędzie się w piątek 30 czerwca 2023 roku o godzinie 12 w tunelu po stronie wyspy Wolin. Wśród osób, które wezmą udział w wydarzeniu, są prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i przedstawiciele wykonawcy inwestycji, konsorcjum firm PORR S.A./Gülermak.

Posłuchaj

Dziś otwarcie tunelu pod Świną. Źródło: IAR 0:57
+
Dodaj do playlisty

Korzyści z otwarcia tunelu

Otwarcie tunelu pod Świną, łączącego wyspę Uznam ze stałym lądem, przyniesie wiele korzyści dla regionu.

Poprawa infrastruktury transportowej. Tunel pod Świną zapewni nowe połączenie drogowe między wyspą Uznam a stałym lądem. Obecnie jedynym sposobem dotarcia do wyspy jest korzystanie z promów, które często mogą być ograniczone podczas złej pogody. Tunel umożliwi bardziej niezawodne, stałe połączenie, co przyczyni się do poprawy komunikacji i mobilności w regionie.

Rozwój turystyki. Wyspa Uznam jest popularnym miejscem turystycznym, ze względu na swoje piękne plaże i malownicze krajobrazy. Otwarcie tunelu ułatwi dostęp do wyspy, co przyczyniłoby się do wzrostu ruchu turystycznego. Zwiększony napływ turystów przyniesie korzyści lokalnej gospodarce, takie jak wzrost zatrudnienia, rozwój usług turystycznych i wzrost dochodów z turystyki.

REKLAMA

Posłuchaj

Tunel nie pozostanie bez znaczenia dla gospodarki w mieście i regionie. Źródło: IAR 0:24
+
Dodaj do playlisty

Rozwój gospodarczy. Otwarcie tunelu pod Świną przyniesie korzyści dla rozwoju gospodarczego regionu. Zapewni lepszy dostęp do wyspy Uznam dla przedsiębiorstw i firm, co może przyciągnąć nowe inwestycje. Dodatkowo, bardziej niezawodne połączenie drogowe ułatwi transport towarów i usług, wspierając rozwój przemysłu i handlu w regionie.

Odciążenie promów. Promy są obecnie głównym środkiem transportu między wyspą Uznam a stałym lądem. Jednak ograniczona pojemność promów prowadzi do długich kolejek i opóźnień, zwłaszcza w okresach dużego ruchu. Otwarcie tunelu umożliwi rozładowanie natężenia ruchu na promach i zmniejszenie przeciążenia, co przyczyni się do poprawy płynności transportu.

Poprawa bezpieczeństwa. Promy są narażone na ryzyko wypadków i awarii, zwłaszcza podczas trudnych warunków pogodowych. Otwarcie tunelu pod Świną zapewni bardziej bezpieczne i niezawodne połączenie drogowe, eliminując ryzyko związane z podróżami promowymi oraz skracając czas przeprawy.

REKLAMA

Posłuchaj

Droga między wyspami Wolin i Uznam będzie mieć długość ok. 3,2 km. Część wydrążona maszyną TBM ma prawie 1500 metrów. Źródło: IAR 0:21
+
Dodaj do playlisty

"Polacy pokazują Niemcom porażki z poprzednich lat"

Inauguracja dużego projektu infrastrukturalnego pod rzeką Świną jest świętem dla wyspy Uznam. Ale realizacja projektu za 220 mln euro pokazuje również stronie niemieckiej, jak bardzo ostatnio spała i że musi teraz szybko działać w kwestiach drogowych - skomentował "Ostsee Zeitung". W przeciwnym razie wielu gości po prostu przejedzie przez tunel do Polski - i zostanie tam na wakacje - zauważył dziennik.

"Z pewnością tunel pod Świną przynosi korzyści całemu Uznamowi. Ponieważ nowa droga dojazdowa ułatwia również wczasowiczom dotarcie do niemieckich kurortów nadmorskich, teraz jest jeszcze jedna alternatywa dla przyjazdu i wyjazdu. Jednocześnie jednak Polacy pokazują Niemcom porażki z poprzednich lat" - napisano.

Posłuchaj

Dzisiaj otwarcie tunelu pod Świną. Źródło: IAR 0:17
+
Dodaj do playlisty

Nowy planowany most na Uznam, w tym obwodnica Wolgast, "był kilkakrotnie opóźniany i obecnie jego ukończenie planowane jest dopiero na 2028 rok. Na niemieckich drogach wyspy Uznam są duże korki, a dobra koncepcja dotycząca transportu autobusowego i kolejowego wciąż nie została wdrożona. Kraj związkowy i region muszą szybko działać i przyspieszyć realizację projektów. W przeciwnym razie wielu gości po prostu szybko przejedzie przez tunel do Polski - i zostanie tam na wakacje" - napisał"OZ".

Czytaj także:

PolskieRadio24.pl/ IAR/ PAP/ mib

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej