Tunel pod Świną czeka na kierowców. Dziś wielkie otwarcie kluczowej inwestycji
30 czerwca 2023 r. bardzo ważna data dla Pomorza Zachodniego. Świnoujście zyska tunel drogowy, o budowie którego debatowano od lat. Najpierw były konsultacje: tunel czy most. Później: kto ma sfinansować jego budowę. Rząd PO-PSL pomysł realizacji inwestycji porzucił. Wreszcie - po politycznej deklaracji polityków Prawa i Sprawiedliwości w 2018 r. - ruszyła budowa przeprawy. Przypominamy historię tunelu i jego znaczenie dla regionu.
2023-06-30, 10:03
Otwarcie tunelu pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin i ma zapewnić lepszą komunikację dla mieszkańców i turystów, zaplanowano na piątek. Dotychczas, aby dostać się do kurortu, konieczne było przeprawianie się promami, co powodowało często duże kolejki i opóźnienia. Mieszkańcy potrzebujący dostać się z wyspy na ląd musieli doliczyć do czasu przejazdu przynajmniej godzinę w celu przeprawienia się promem. Przejazd tunelem to kwestia dwóch minut.
Otwarcie tunelu pod Świną dla samochodów odbędzie się w piątek 30 czerwca wieczorem, po zakończeniu zwiedzania tunelu przez pieszych, rowerzystów i biegaczy. Autobusy miejskie zaczną kursować tunelem od soboty 1 lipca.
Czas to pieniądz
Nie tylko oszczędność czasu, ale i pieniędzy. Koszt rocznego utrzymania przeprawy promowej w Świnoujściu w woj. Zachodniopomorskim wynosił 40 mln złotych. Wydatki te przez lata ponosili wspólnie budżet państwa i miasto Świnoujście. Po dzisiejszym otwarciu tunelu drogowego pod Świną koszty te zdecydowanie się zmniejszą.
Posłuchaj
Rzecznik prezydenta Świnoujścia Jarosław Jaz powiedział, że mieszkańcy Świnoujścia czekali na tunel pod Świną od kilku pokoleń. Tunel łączący wyspy Wolin i Uznam zostanie uroczyście otwarty o godzinie 12.
REKLAMA
Posłuchaj
Historia tunelu
Pomysł budowy tunelu sięga jeszcze czasów PRL, ale dopiero w 1996 powstał Społeczny Komitet Budowy Tunelu pod rzeką Świną w Świnoujściu, którego organizatorem i działaczem był Stanisław Możejko, prezydent Świnoujścia w latach 1998–2000.
Decyzja o budowie tunelu zapadła w 2007 roku, podczas pobytu w Świnoujściu ówczesnego premiera Jarosława Kaczyńskiego, który ogłosił, że trzeba połączyć Świnoujście z Polską i że to jest polska racja stanu.
Posłuchaj
Umowa na budowę tunelu podpisana została z wykonawcą inwestycji, konsorcjum firm PORR S.A./Gülermak, 17 września 2018 roku. Inwestorem budowy tunelu jest Gmina Miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Szczecinie.
Prace nad budową tunelu rozpoczęły się jesienią 2018 roku i trwały 27 miesięcy. Maszyna TBM Wyspiarka rozpoczęła drążenie tunelu na wyspie Uznam na początku marca 2021 roku i zakończyła je w listopadzie tego samego roku. W tunelu wykonano instalację infrastruktury technicznej, izolację dachu i obróbki dachowe na szachcie czy na klatce, a także położono warstwy bitumiczne na jezdni.
REKLAMA
Otwarcie tunelu pod Świną odbędzie się w piątek 30 czerwca 2023 roku o godzinie 12 w tunelu po stronie wyspy Wolin. Wśród osób, które wezmą udział w wydarzeniu, są prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i przedstawiciele wykonawcy inwestycji, konsorcjum firm PORR S.A./Gülermak.
Posłuchaj
Korzyści z otwarcia tunelu
Otwarcie tunelu pod Świną, łączącego wyspę Uznam ze stałym lądem, przyniesie wiele korzyści dla regionu.
Poprawa infrastruktury transportowej. Tunel pod Świną zapewni nowe połączenie drogowe między wyspą Uznam a stałym lądem. Obecnie jedynym sposobem dotarcia do wyspy jest korzystanie z promów, które często mogą być ograniczone podczas złej pogody. Tunel umożliwi bardziej niezawodne, stałe połączenie, co przyczyni się do poprawy komunikacji i mobilności w regionie.
Rozwój turystyki. Wyspa Uznam jest popularnym miejscem turystycznym, ze względu na swoje piękne plaże i malownicze krajobrazy. Otwarcie tunelu ułatwi dostęp do wyspy, co przyczyniłoby się do wzrostu ruchu turystycznego. Zwiększony napływ turystów przyniesie korzyści lokalnej gospodarce, takie jak wzrost zatrudnienia, rozwój usług turystycznych i wzrost dochodów z turystyki.
REKLAMA
Posłuchaj
Rozwój gospodarczy. Otwarcie tunelu pod Świną przyniesie korzyści dla rozwoju gospodarczego regionu. Zapewni lepszy dostęp do wyspy Uznam dla przedsiębiorstw i firm, co może przyciągnąć nowe inwestycje. Dodatkowo, bardziej niezawodne połączenie drogowe ułatwi transport towarów i usług, wspierając rozwój przemysłu i handlu w regionie.
Odciążenie promów. Promy są obecnie głównym środkiem transportu między wyspą Uznam a stałym lądem. Jednak ograniczona pojemność promów prowadzi do długich kolejek i opóźnień, zwłaszcza w okresach dużego ruchu. Otwarcie tunelu umożliwi rozładowanie natężenia ruchu na promach i zmniejszenie przeciążenia, co przyczyni się do poprawy płynności transportu.
Poprawa bezpieczeństwa. Promy są narażone na ryzyko wypadków i awarii, zwłaszcza podczas trudnych warunków pogodowych. Otwarcie tunelu pod Świną zapewni bardziej bezpieczne i niezawodne połączenie drogowe, eliminując ryzyko związane z podróżami promowymi oraz skracając czas przeprawy.
REKLAMA
Posłuchaj
"Polacy pokazują Niemcom porażki z poprzednich lat"
Inauguracja dużego projektu infrastrukturalnego pod rzeką Świną jest świętem dla wyspy Uznam. Ale realizacja projektu za 220 mln euro pokazuje również stronie niemieckiej, jak bardzo ostatnio spała i że musi teraz szybko działać w kwestiach drogowych - skomentował "Ostsee Zeitung". W przeciwnym razie wielu gości po prostu przejedzie przez tunel do Polski - i zostanie tam na wakacje - zauważył dziennik.
"Z pewnością tunel pod Świną przynosi korzyści całemu Uznamowi. Ponieważ nowa droga dojazdowa ułatwia również wczasowiczom dotarcie do niemieckich kurortów nadmorskich, teraz jest jeszcze jedna alternatywa dla przyjazdu i wyjazdu. Jednocześnie jednak Polacy pokazują Niemcom porażki z poprzednich lat" - napisano.
Posłuchaj
Nowy planowany most na Uznam, w tym obwodnica Wolgast, "był kilkakrotnie opóźniany i obecnie jego ukończenie planowane jest dopiero na 2028 rok. Na niemieckich drogach wyspy Uznam są duże korki, a dobra koncepcja dotycząca transportu autobusowego i kolejowego wciąż nie została wdrożona. Kraj związkowy i region muszą szybko działać i przyspieszyć realizację projektów. W przeciwnym razie wielu gości po prostu szybko przejedzie przez tunel do Polski - i zostanie tam na wakacje" - napisał"OZ".
PolskieRadio24.pl/ IAR/ PAP/ mib
REKLAMA