Dziś otwarcie tunelu pod Świną. Połączy wyspy Wolin i Uznam
W samo południe, w piątek, 30 czerwca otwarty zostanie tunel w Świnoujściu, łączący wyspy Wolin i Uznam oraz centrum Świnoujścia z resztą kraju. Tunel drogowy pod Świną o łącznej długości 1,78 kilometra, będzie najdłuższą tego typu przeprawą w Polsce.
2023-06-30, 06:00
Dzięki nowej inwestycji mieszkańcy i turyści, korzystając z drogi krajowej numer 93, przeprawią się przez Świonouście w ciągu kilku minut, nie czekając w kolejkach na prom. Dotychczas komunikacja w mieście odbywała się właśnie poprzez przeprawę promami.
Tunel pod Świną był budowany od 2018 roku
O godzinie 12.00 zaplanowano uroczystości otwarcia z udziałem przedstawicieli rządu, parlamentarzystów i europosłów, samorządowców, a także reprezentantów Komisji Europejskiej i przedstawicieli wykonawców.
Po części oficjalnej około godz. 14.00 tunel zostanie udostępniony do zwiedzania. Zaplanowano zorganizowany bieg przez tunel oraz przejazd rowerzystów. Następnie, zainteresowanych zwiedzaniem mieszkańców i ich gości przewozić będą pojazdy turystyczne. Pierwsze samochody pojadą tunelem w piątek 30.06 po godzinie 20.00.
Budowa tunelu, rozpoczęta w 2018 roku, kosztowała 912 milionów złotych, z tego ponad 775 milionów to dofinansowanie unijne, a reszta pochodziła z budżetu samorządu Świnoujścia. Drążenie tunelu przy pomocy maszyny TBM, nazwanej przez mieszkańców "Wyspiarką", rozpoczęło się w marcu 2021 i zakończyło się we wrześniu tego samego roku. Wydrążona część ma 1484 metry długości. Cała jezdnia ma szerokość 11 metrów, z czego pasy ruchu po 3,5 metra, po jednym w każdym kierunku. Inwestorem jest Świnoujście, a inwestorem zastępczym - szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - GDDKiA.
REKLAMA
"Tunel wpłynie na życie codzienne mieszkańców Świnouścia"
Rzecznik prezydenta Świnoujścia Jarosław Jaz powiedział, że mieszkańcy tego miasta czekali na tunel pod Świną od kilku pokoleń. Jak podkreślił, inwestycja usprawni komunikację, przez co wpłynie na codzienne życie mieszkańców, którzy nie będą musieli czekać na promy, a przejazd z wyspy na wyspę zajmie kilka minut. Jarosław Jaz mówił, że jest to komunikacyjny i symboliczny przełom dla miasta.
Rzecznik zaznaczył, że tunel nie pozostanie bez znaczenia dla gospodarki w mieście i regionie. Szybszy i tańszy będzie transport towarów i paliw. Jarosław Jaz przewiduje, że pojawi się więcej jednodniowych turystów, więc wzrosną obroty w lokalnym biznesie.
Mieszkańcy Świnoujścia czekali kilkadziesiąt lat
Świnoujście jest położone na 44 wyspach i wysepkach, z których trzy są zamieszkane: Karsibór, Wolin i Uznam. Na tej ostatniej mieszczą się główne instytucje, urzędy i centrum miasta. Mieszkańcy Świnoujścia czekali na tunel kilkadziesiąt lat, bowiem pierwszy projekt budowy powstał w latach 60. XX wieku, a plany tunelu były już przed II wojną światową, w 1935 roku.
W 1996 roku powstał Społeczny Komitet Budowy Tunelu pod Świną, którego organizatorem był Stanisław Możejko, prezydent Świnoujścia w latach 1998-2000. Przez lata analizowano różne warianty rozwiązań, między innymi nawet mostu wysokowodnego, ostatecznie tunel uznano za optymalne rozwiązanie, także dla środowiska naturalnego. 11 lipca 2007 roku ówczesny premier Jarosław Kaczyński zapowiedział budowę przeprawy, podkreślając wagę tego przedsięwzięcia. W 2010 GDDKiA uzyskała decyzję środowiskową dotyczącą przeprawy i technologii wykonania. Później rządząca koalicja PO-PSL ze względów finansowych - jak tłumaczył ówczesny premier Donald Tusk - nie kontynuowała budowy. - Tunel w Świnoujściu będzie. Nie odkładamy tego ad acta, ale z całą pewnością trochę czasu będzie musiało jeszcze minąć zanim ta inwestycja ruszy - mówił Donald Tusk w październiku 2010.
REKLAMA
Ogromna inwestycja zmieni sytuację mieszkańców miasta
17 września 2018 roku w Świnoujściu podpisano umowę na wybudowanie trasy łączącej wyspy Wolin i Uznam. Wcześniej inwestycję miała zrealizować firma Astaldi, która w sierpniu wycofała się z projektu, tuż przed podpisaniem umowy. W marcu 2021 rozpoczęto drążenie tunelu, które trwało pół roku. Maszyna drążąca tunel, sprowadzona z Chin, miała ponad 100 metrów długości i ważyła ponad 2700 ton.
W szczytowym momencie przy budowie tunelu pracowało około tysiąca osób.
Posłuchaj
Posłuchaj
Posłuchaj
- Wschodnia obwodnica Suwałk prawie gotowa. Rusza budowa ostatniego odcinka drogi
- Co tunel da Świnoujściu? [POSŁUCHAJ REPORTAŻU]
IAR/jmo
REKLAMA
REKLAMA