Autostrada A4. GDDKiA: podpisano program inwestycji dla jej rozbudowy
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisał program rozbudowy autostrady A4 pomiędzy Katowicami a granicą województwa opolskiego - podała GDDKiA. Dokument gwarantuje przyznanie środków na tę inwestycję.
2023-10-24, 10:35
- Rozbudowa autostrady A4 jest celem rządu i dlatego została przewidziana w obecnym programie drogowym. Musimy być gotowi na wyzwania współczesności i przyszłości, dlatego Polska musi realizować ambitne projekty transportowe: zarówno drogowe, jak i kolejowe i lotnicze - powiedział cytowany przez katowicki oddział Dyrekcji, Adamczyk.
"Ze względu na bardzo duże obciążenie ruchem, gdzie średniodobowy ruch oscyluje od ponad 60 tys. do ponad 100 tys. pojazdów na dobę, istniejący przekrój autostrady jest niewystarczający, a poruszanie się po nim nie gwarantuje oczekiwanej swobody ruchu" - wyjaśniła GDDKiA.
Rozbudowa jest koniecznością
"Za rozbudową autostrady przemawia również długi czas eksploatacji oraz osiągniecie warunków brzegowych trwałości zmęczeniowej autostrady A4, czyli jej zużycie. W związku z tym w najbliższej przyszłości konieczne będzie wykonanie remontu nawierzchni. Dlatego zachodzi uzasadniona potrzeba rozbudowy autostrady o dodatkowe pasy" - uściśliła Dyrekcja.
REKLAMA
Wraz z rozbudową jezdni autostrady o dodatkowe pasy ruchu przebudowanych ma zostać 11 węzłów drogowych, sześć Miejsc Obsługi Podróżnych (Łany, Kleszczów, Ostropa, Bojków, Gliwice Sośnica, Zabrze Południe, Ruda Śląska, Chorzów, Katowice Mikołowska, Katowice Francuska, Katowice Murckowska) oraz ponad 150 obiektów inżynieryjnych, z czego większość: 119, stanowią wiadukty. Rozebrana zostanie dawna infrastruktura manualnego systemu poboru opłat w Gliwicach.
Po podpisaniu programu inwestycji ogłoszenie przetargu na przygotowanie dokumentacji studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (tzw. STEŚ) powinno nastąpić na początku 2024 r. Zakończenie etapu przygotowawczego przewidziano do 2028 r. Realizację inwestycji zaplanowano w systemie projektuj i buduj na lata 2031-2033.
Programy inwestycji na rozbudowę A4
6 października br. minister Adamczyk podpisał już programy inwestycji na rozbudowę A4 od Krakowa do Katowic (do 2027 r. koncesjonariuszem tego odcinka jest spółka Stalexport Autostrada Małopolska). Zakładana jest tam m.in. dobudowa trzeciego lub czwartego pasa autostrady. Prace przygotowawcze założono na lata 2024-2028 lub 2024-2029.
GDDKiA już prowadzi prace nad projektem rozbudowy autostradowej obwodnicy Krakowa, od węzła Balice I do ul. Kąpielowej w pobliżu węzła Kraków Południe (w większości obecnie 2x2 pasy ruchu).
REKLAMA
Rozbudowa autostrady A4 ma być wykonywana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Program określa cele polityki transportowej w zakresie budowy drogowej sieci TEN-T na terenie Polski i drogowych połączeń komplementarnych. Łącznie na realizację inwestycji, po aktualizacji programu z września br., ma trafić 299,5 mld zł.
Limit finansowy obejmuje nowe zadania o wartości około 192 mld zł, zadania kontynuowane o wartości 104,5 mld zł oraz rezerwę 3 mld zł. Podstawowym źródłem finansowania jest Krajowy Fundusz Drogowy, zasilany m.in. środkami programów operacyjnych Unii Europejskiej.
Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych zakłada realizację inwestycji drogowych w ciągu dróg krajowych, dróg ekspresowych oraz autostrad o łącznej długości ponad 6,2 tys. km. Nowe inwestycje mają obejmować zadania o długości 2,7 tys. km, a zadania kontynuowane, rozpoczęte w dotychczasowym programie drogowym, ponad 3,5 tys. km. Limit finansowy nowego programu powinien pozwolić na ukończenie docelowej sieci autostrad i dróg ekspresowych.
- Kolejny odcinek zakopianki oddany do dyspozycji kierowców. Zmiany w ruchu w okolicach Nowego Targu
- W tym roku będzie ponad 5000 km dróg szybkiego ruchu w Polsce. Inwestycje idą pełną parą
- Kolejny odcinek trasy dostępny dla kierowców. Ministerstwo Infrastruktury: Via Baltica prawie gotowa
PAP/IAR/PR24.pl/mk
REKLAMA