Autostrady bez opłat dla lekkich pojazdów? Wiceminister infrastruktury wyjaśnia

2024-01-25, 10:22

Autostrady bez opłat dla lekkich pojazdów? Wiceminister infrastruktury wyjaśnia
Wiceminister infrastruktury Przemysław Koperski o płatnych autostradach.Foto: Shutterstock/ Vladyslav Horoshevych

Wiceminister infrastruktury Przemysław Koperski powiedział, że jest zwolennikiem docelowego zwolnienia z opłat za przejazd autostradami pojazdów o masie do 3,5 tony.

W 2027 roku wygaśnie umowa pomiędzy państwem a spółką Stalexport Autostrada Małopolska w zakresie zarządzania i eksploatacji autostrady A4 Katowice-Kraków. Przemysław Koperski powiedział w Polskim Radiu 24, że auta osobowe powinny być zwolnione z opłat.

Posłuchaj

Wiceminister infrastruktury Przemysław Koperski o płatnych autostradach. Źródło: IAR 0:13
+
Dodaj do playlisty

Wiceminister infrastruktury dodał, że ważnym argumentem za powszechnym dostępem do autostrad jest fakt, że podróżowanie tymi trasami jest bezpieczniejsze.

Rozwój autostrad

Polskie autostrady stanowią kluczowy element infrastruktury transportowej w kraju, umożliwiając szybki i bezpieczny przemieszczenie się między różnymi regionami. System autostradowy w Polsce stale się rozwija, obejmując coraz większy obszar kraju.


Autostrady i drogi ekspresowe w Polsce. Źródło: PAP Autostrady i drogi ekspresowe w Polsce. Źródło: PAP

Polska w ostatnich latach poczyniła istotne postępy w zakresie poprawy wielkości oraz jakości sieci drogowej. Widać to w szczególności w postępie realizacji sieci autostrad i dróg ekspresowych. W okresie od 2014 r., kiedy to zaczęła się perspektywa UE 2014-2020 sieć ta wzrosła z 2725 km do ponad 4300 km. Odkąd Polska przystąpiła do UE w 2004 r. sieć ta urosła ponad pięciokrotnie (w 2004 r. długość sieci dróg A i S wynosiła 759 km). Poprawiła się dostępność transportowa poszczególnych regionów i obecnie osiągany jest efekt skali w zakresie realizacji kolejnych korytarzy transportowych (ukończenie autostrady A4 i drogi ekspresowej S51, bliskie ukończenia autostrady A1 czy drogi ekspresowe S3 i S8). Gdy zrealizowane zostaną odcinki kontynuowane z PBDK 2014-2023 długość sieci A i Sprzekroczy 6000 km.

Zrealizowane w latach 1997 - 2020 inwestycje pozwoliły na pokrycie siecią dróg ekspresowych i autostrad dużej części powierzchni kraju. W 2023 r. wszystkie miasta wojewódzkie w Polsce będą miały dostęp do spójnej sieci dróg ekspresowych i autostrad. Zrealizowane inwestycje nie dają jednak pełnego efektu sieciowego.

Utrzymać infrastrukturę

Wraz z rozwojem sieci autostradowej w Polsce, pojawiają się również wyzwania związane z utrzymaniem infrastruktury. Regularna konserwacja, modernizacja i dostosowanie dróg do rosnącego ruchu to priorytety mające na celu zapewnienie wysokiej jakości i bezpieczeństwa na autostradach.

Polska kontynuuje inwestycje w rozbudowę sieci autostradowej, aby sprostać potrzebom społecznym i gospodarczym, jednocześnie zwiększając atrakcyjność kraju dla inwestorów zagranicznych. To istotny krok w kierunku zintegrowanej i efektywnej infrastruktury transportowej, wspierającej rozwój kraju i umożliwiającej sprawną komunikację na poziomie krajowym i międzynarodowym.

Czytaj także:

PR24/IAR/PAP/mib

Polecane

Wróć do strony głównej