Gaz-System wybrał armatora pierwszego pływającego terminalu LNG w Zatoce Gdańskiej

2024-02-02, 09:39

Gaz-System wybrał armatora pierwszego pływającego terminalu LNG w Zatoce Gdańskiej
Pływający terminal LNG w Kłajpedzie. Podobny zostanie zbudowany w Zatoce Gdańskiej. Foto: Shutterstock/Andriy Sharpilo

Japońska firma Mitsui O.S.K. Lines wygrała przetarg na obsługę pływającego terminalu FSRU na Zatoce Gdańskiej, podał Gaz-System. Oddanie do użytkowania całej inwestycji planowane jest w perspektywie 2027-2028 r.

Pływający tankowiec FSRU (z ang. Floating Storage Regasification Unit) do regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego w postaci LNG ma powstać w porcie w Gdańsku. Podobny terminal działa już w Kłapejdzie na Litwie, którego użytkownikiem jest PGNiG. Instalacja należy do Klaipedos Nafta, a w listopadzie 2019 r. polska spółka wygrała przetarg na pięcioletnie korzystanie ze 100 proc. jej zdolności.  

Jak podaje Gaz-System Mitsui O.S.K. Lines (MOL) to spółka o 140-letniej tradycji w międzynarodowym przemyśle żeglugowym, zarządzająca jedną z największych na świecie flot handlowych składającą się z prawie 800 statków. Flota metanowców LNG MOL liczy prawie 120 statków, w tym 7 jednostek FSRU i jest największa na świecie.

Kamień milowy inwestycji 

- Wybór dostawcy jednostki regazyfikacyjnej LNG jest ważnym kamieniem milowym w realizacji programu FSRU, nad którym spółka pracowała od wielu miesięcy. W najbliższym czasie skoncentrujemy się na wypracowaniu szczegółowych warunków umowy czarterowej tzw. Time Charter Party. Następnie musimy uzyskać niezbędne zgody korporacyjne organów spółki na podpisanie kontraktu z armatorem - powiedział Andrzej Kensbok, wiceprezes Gaz-Systemu, cytowany w komunikacie. 

Decyzja o wyłonieniu tego dostawcy jest wynikiem rozstrzygnięcia postępowania przetargowego, którego jednym z etapów było zawarcie porozumień (tzw. Term Sheets) w listopadzie 2023 r. z dwoma armatorami, oferującymi najlepsze warunki dostarczenia i użytkowania jednostki FSRU.

- Wybór do tego strategicznie ważnego dla Polski projektu stanowi wielki zaszczyt dla MOL. Zobowiązujemy się do ścisłej współpracy z Gaz-System w programie budowy pierwszej w Polsce jednostki FSRU, która nie tylko zwiększy bezpieczeństwo energetyczne Polski, ale także długoterminowo w całym regionie. Projekt ten jest również zgodny z wizją Grupy MOL, jaką jest dążenie do zrównoważonego rozwoju społecznego poprzez tworzenie przedsiębiorstw infrastrukturalnych i dostarczanie niskoemisyjnej energii - powiedział Toshinobu Shinoda, dyrektor zarządzający wyższego szczebla odpowiedzialny za region Europy i Afryki w Mitsui O.S.K. Lines, Ltd.

Status inwestycji FSRU

Program przewiduje, że FSRU stanie przy platformie cumowniczej w odległości ok. 3 km od brzegu, na terenie gdańskiego portu, między ujściami odnóg Wisły: Śmiałej i Martwej. W ramach Programu zostanie także wybudowana niezbędna infrastruktura podmorska oraz lądowa. 

W lipcu 2023 r. Gaz-System zakończył proces pozyskiwania decyzji administracyjnych dla wszystkich gazociągów lądowych. W sierpniu 2023 r., w ramach procedury Open Season, zarezerwowana została na 15 lat pełna moc regazyfikacyjna Terminalu FSRU na poziomie 6,1 mld m3 rocznie.

W grudniu 2023 r., w toku trwających prac projektowych dla części podmorskiej, zakończone zostały odwierty geotechniczne w Gdańsku. Pozwolą one na wykonanie analizy podłoża, niezbędnej do wskazania lokalizacji punktu początkowego gazociągu podmorskiego oraz trasy jego przebiegu.

Należący w 100 proc. do Skarbu Państwa operator systemu przesyłowego gazu Gaz-System odpowiada za przesył gazu ziemnego, zarządza najważniejszymi gazociągami w Polsce oraz jest właścicielem i operatorem terminala LNG w Świnoujściu.

Czytaj także:

Gaz-System/PR24.pl/mk

Polecane

Wróć do strony głównej