Nowy kanał żeglugowy z Zalewu Wiślanego na Bałtyk. Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni: wpłynie na rozwój całego regionu

2022-09-14, 15:00

Nowy kanał żeglugowy z Zalewu Wiślanego na Bałtyk. Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni: wpłynie na rozwój całego regionu
Nowy kanał żeglugowy z Zalewu Wiślanego na Bałtyk przyczyni się do rozwoju całego regionu. Foto: PR

Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski uważa, że nowy kanał żeglugowy z Zalewu Wiślanego na Bałtyk przyczyni się do rozwoju całego regionu. W najbliższą sobotę odbędzie się uroczyste otwarcie przekopu Mierzei Wiślanej.

Wiesław Piotrzkowski przypomniał, że plany przekopu Mierzei Wiślanej sięgają czasów ostatniego z Jagiellonów, Zygmunta Augusta. Następnie tę inwestycję chcieli realizować między innymi Stefan Batory czy władca Prus Fryderyk I. Po pierwszej wojnie światowej przekop planował twórca Gdyni Eugeniusz Kwiatkowski, po II wojnie światowej myślały o nim władze PRL.

Rozwój całego regionu

Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni zaznaczył, że sama historia projektu związana z budową nowego kanału żeglugowego pokazuje, że jest on ważny i może mieć realny wpływ na rozwój regionu.

- Brak możliwości wyjścia nad morze, możliwości działania portów zalewowych, turystyki. Do tego chimeryczny sąsiad. To była pięta achillesowa. To wszystko podcinało możliwości rozwoju - powiedział Wiesław Piotrzkowski.

Uroczyste otwarcie 

Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk potwierdził, że 17 września odbędzie się otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.

"Pierwszy etap zostanie zamknięty. Kolejne dwa etapy to pogłębienie Zalewu Wiślanego i rzeki Elbląg wraz z dojściem do portu. Ostateczne zakończenie tej wielkiej inwestycji to przyszły rok" - napisał na Twitterze.

"Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską jest priorytetową inwestycją, która skróci drogę statków na Bałtyk oraz umożliwi swobodną i całoroczną żeglugę statków morskich wszystkich bander do portu w Elblągu i innych portów Zalewu Wiślanego. Potrzebna jest każda inwestycja, która zwiększa możliwości rozwojowe Polski. Opuszczony i zapomniany teren zyskuje na wartości, ma możliwości rozwoju. Akwen zyskuje możliwość bezpośredniej ochrony, będzie mógł się rozwijać biznes. Proszę spojrzeć, kto jest temu przeciwny!!!" - napisał wiceszef resortu infrastruktury.

Budowa przejścia, śluzy oraz infrastruktury towarzyszącej kanałowi trwała ponad dwa lata. W tym momencie trwają prace nad pogłębieniem rzeki Elbląg i drogi wodnej do portu w Elblągu. Planowo całość prac zakończy się w przyszłym roku. Koszt całego projektu to około dwóch miliardów złotych.

W tym momencie trwają prace nad pogłębieniem rzeki Elbląg i drogi wodnej do portu w Elblągu W tym momencie trwają prace nad pogłębieniem rzeki Elbląg i drogi wodnej do portu w Elblągu

Posłuchaj

IAR/Lis: Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni mówi o przekopie Mierzei Wiślanej i jego wpływie na region (IAR) 0:21
+
Dodaj do playlisty
Czytaj także:

Transmisja wideo i relacje z uroczystego otwarcia przejścia z Zalewu Wiślanego na Morze Bałtyckie w sobotę 17 września, dostępna będzie w naszych mediach społecznościowych oraz na www.PolskieRadio24.pl.

IAR/PR24.pl/mk

Polecane

Wróć do strony głównej