Ekspert PKN Orlen: na globalnym rynku brakuje paliw, bo rafinerie nie nadążają z ich produkcją

2022-10-17, 17:00

Ekspert PKN Orlen: na globalnym rynku brakuje paliw, bo rafinerie nie nadążają z ich produkcją
zdjęcie ilustracyjne. Foto: Shutterstock/Thorsten Schier

Na całym świecie brakuje mocy produkcyjnych rafinerii, aby zaspokoić rosnący popyt, stąd wyższe ceny paliwa do diesla na stacjach - powiedział Adam Czyżewski, główny ekonomista PKN Orlen, w audycji "Ekspres Gospodarczy" w Programie 1 Polskiego Radia.

Gość audycji przypomniał, że najbardziej brakuje paliwa do diesla, co jest spowodowane uzupełnianiem przez firmy energetyczne zapasów tego paliwa z powodu horrendalnych ceny gazu, która gdy ją porównać do ceny baryłki ropy naftowej, gaz kosztowałyby wtedy aż 350 USD za baryłkę!.

Z tego powodu wiele elektrowni przeszło na paliwo do diesla, które jest dwa razy tańsze od gazu ziemnego. I to powoduje niedobór wielu rodzajów paliw w wielu krajach. Dlatego dopiero po zimie z przełomu roku 2022/2023 poprawi się sytuacja na rynkach paliw do diesla.

Ekspert PKN Orlen podkreślił, że w przeciwieństwie do sytuacji np. we Francji, gdzie są subsydia, ale i tak są kolejki i brakuje paliwa, w Polsce paliwo jest powszechnie dostępne, choć zdrożało z powodu obecnej relacji USD do złotego.

Na obecną sytuację z paliwami na świecie, ogromne znaczenie miało wygaszanie rafinerii w Europie, USA i Australii, co było spowodowane mniejszą rentownością oraz koniecznością ograniczenia produkcji z powodu mniejszego popytu wywołanego pandemią COVID-19. Drugim czynnikiem wygaszania wielu rafinerii na Północy naszego globu, było planowane odejście od węglowodorów na rzecz gazu ziemnego, paneli słonecznych, farm wiatrowych itp.

I choć rafinerie pracują dziś pełną mocą to brakuje wciąż paliw w wielu krajach. A rafinerie muszą zarabiać nie tylko na paliwie do diesla, ale także na innych rodzajach paliw, stąd rosnące ceny przy dystrybutorach na stacjach.

Tymczasem rafinerie wymagają stałego funkcjonowania, dla podtrzymania opłacalnej produkcji paliw oraz wielkich nakładów finansowych na ich budowę, które zwracają się dopiero po dekadach. A samo przywrócenie poprzednich mocy produkcyjnych rafinerii będzie możliwe dopiero wielu kwartałach.

Tym bardziej, że dla wielu inwestorów produkcja paliw to wręcz schyłkowy biznes, po deklaracjach takich jak np. Fit for 55 Unii Europejskiej, deklaracjach o stopniowej dekarbonizacji przemysłu, za co płaci dziś przemysł petrochemiczny. 

Na szczęście dla globalnego rynku paliw w Azji, na Bliskim Wschodzie i w Afryce budowane są na nowo lub rozbudowywane są rafinerie, a ich produkcja pojawi się na rynku w drugiej połowie 2023 roku.

Zapraszamy do wysłuchania całej audycji, którą prowadził Błażej Prośniewski.


Posłuchaj

Adam Czyżewski główny ekonomista PKN Orlen tłumaczy jak działa rynek paliw ( "Ekspres Gospodarczy" Błażej Prośniewski PR1) 5:19
+
Dodaj do playlisty

 

PR1/PR24/Błażej Prośniewski/sw


Polecane

Wróć do strony głównej