Terminal instalacyjny dla farm wiatrowych. Wiemy, gdzie powstanie
W styczniu ma być gotowy projekt budowy terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych, który ma powstać w Świnoujściu - przekazały władze Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Inwestycja ma być zrealizowana do 2025 roku.
2022-11-09, 17:04
- Ten port będzie faktycznie pierwszym, który odpowiada na potrzeby inwestorów - przekazał podczas konferencji prasowej w siedzibie Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (ZMPSiŚ) wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Pierwszy terminal instalacyjny
Jak mówił, był "niezwykle intensywny" wyścig o to, gdzie ten pierwszy port offshore-owy powstanie. - Ta podróż trwała od portów trójmiejskich - Gdyni, Gdańska, Ustki - a zakończyła się w Świnoujściu, co jest dla nas niezwykle istotną i ważną informacją - podkreślił.
Port Świnoujście z początkiem 2025 roku ma mieć pierwszy na polskim wybrzeżu terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych. Umowę na dzierżawę portowych terenów podpisano 13 października br., w niespełna rok po nabyciu przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście terenów w świnoujskim porcie.
Pierwszym projektem realizowanym przy wykorzystaniu terminalu instalacyjnego w Świnoujściu ma być Baltic Power, wspólne przedsięwzięcie Grupy Orlen i kanadyjskiej spółki Northland Power.
Czysta energia dla ponad 1,5 mln gospodarstw
Farma Baltic Power o mocy do 1,2 GW ma powstać ok. 23 km od brzegu na wysokości Choczewa i Łeby. Po zakończeniu budowy w 2026 r. będzie w stanie zasilić w czystą energię ponad 1,5 miliona gospodarstw domowych.
- Harmonogram jest na dzisiaj realizowany bez ani jednego dnia opóźnienia - zapewnił prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Krzysztof Urbaś. Jego zdaniem "nic nie jest na razie zagrożone". - W tej chwili tworzy się projekt, który będzie gotowy w styczniu 2023 r. i natychmiast po zakończeniu prac projektowych uruchamiamy przetarg na wykonawcę części infrastruktury dostępu - wskazał.
Firmy potrzebują miliardów na offshore. Płyną wnioski do Europejskiego Banku Inwestycyjnego
Terminal instalacyjny powstanie na 20 hektarach. Będzie posiadał infrastrukturę zdolną do obsługi dużych jednostek, transportujących kluczowe komponenty farm wiatrowych, takie jak turbiny, ich wieże oraz fundamenty. Z portu będą wypływać również specjalistyczne jednostki zajmujące się realizacją zaawansowanych prac budowlanych związanych z morskimi farmami wiatrowymi.
Nowy tor wodny
ZMPSiŚ SA wybuduje nabrzeża o długości około 485 m, głębokości dopuszczalnej 14,5 m i technicznej 12,5 m. Będą one wysunięte o 25 m na wodę, o nośności 50 kN/m2, z 10 stanowiskami do wstępnego montażu wież o nośności 500 kN/m2. Do nabrzeży będzie prowadził nowy tor podejściowy o głębokości 12,5 m i szerokości 140 m. Na lądzie powstaną place składowe, co w sumie pozwoli na obsługę do 80 turbin wiatrowych rocznie o mocy 15MW każda.
Jak przekazano, inwestycja będzie gotowa na przełomie 2024/2025 r. Ma obsługiwać rocznie około 80 jednostek.
REKLAMA
PAP/IAR, akg
REKLAMA
REKLAMA