Ekspert: bezrobocie nieznacznie wzrośnie w tym roku, ale nie oczekujemy masowych zwolnień pracowników

- W Polsce poziom bezrobocia jest obecnie na historycznie niskim poziomie. Prognozujemy, że w tym roku nastąpi niewielki wzrost, ale nie przekroczy on bariery 6 proc. - powiedział Paweł Śliwowski, wicedyrektor Polskiego Instytutu Ekonomicznego w audycji "Ekspres Gospodarczy" w Programie 1 Polskiego Radia.

2023-01-03, 17:00

Ekspert: bezrobocie nieznacznie wzrośnie w tym roku, ale nie oczekujemy masowych zwolnień pracowników
Sytuacja na rynku pracy w 2023 r. . Foto: Shutterstock/Kzenon

- W Polsce poziom bezrobocia jest obecnie na historycznie niskim poziomie. Prognozujemy, że w tym roku nastąpi niewielki wzrost, ale nie przekroczy on bariery 6 proc. Nie spodziewamy się jakiś masowych zwolnień, choć wiele branż będzie zmagało się z pewnymi trudnościami - powiedział Śliwowski. 

Jego zdaniem w wielu branżach nadal jest bardzo duży deficyt pracowników m.in. w transporcie, przetwórstwie przemysłowym czy w branż IT. Natomiast widać spadającą liczbę kredytów hipotecznych co wpłynie w dłuższym terminie na branżę budowlaną, wykończeniową czy meblarską. 

- W tym roku wiele milionów osób może oczekiwać wzrostu płacy minimalnej najpierw do 3490 zł brutto, a w lipcu do 3600 zł. Niemniej średni wzrost płac w całym kraju będzie w naszej ocenie niższy niż wzrost inflacji, a co za tym idzie będzie spadać siła nabywcza - dodał ekspert.  

W 2023 r., według badań PIE, prawie 2/3 firm planuje podjęcie działań w celu zacieśnienia relacji z klientami. Nieco częściej takie plany mają przedsiębiorstwa zajmujące się finansami i ubezpieczeniami oraz obsługą rynku nieruchomości. Natomiast 41 proc. firm planuje wprowadzenie do oferty nowych produktów, a prawie 40 proc. - inwestycje w kapitał ludzki (np. poprzez szkolenia).

REKLAMA

Plany wprowadzania nowych produktów mają głównie przedsiębiorstwa przemysłowe, a inwestowania w kapitał ludzki - zajmujące się działalnością związaną z kulturą, rozrywką i rekreacją oraz firmy działające w obszarze finansów i ubezpieczeń. 35 proc. firm planuje poniesienie wydatków na marketing (w tym promocję, reklamę i badania rynkowe). Mają to w planach przede wszystkim firmy prowadzące działalność w sektorze Kultura, rozrywka i rekreacja oraz zajmujące się pozostałymi usługami. Wszystkie planowane działania są deklarowane częściej przez średnie i duże niż mikro- i małe firmy.

Z grudniowego badania Miesięcznego Indeksu Koniunktury (MIK) wynika, że w najbliższych trzech miesiącach ponad 75 proc. przedsiębiorców planuje utrzymać poziom zatrudnienia, 16 proc. – zmniejszyć, a 7 proc. - zwiększyć. Z 46. edycji badania „Plany pracodawców” wynika, że podniesienie płacy minimalnej u 61 proc. badanych firm przełoży się również na podniesienie ceny produktów lub usług. Z kolei co trzeci ankietowany przedsiębiorca ograniczy inwestycje w odpowiedzi na wzrost minimalnego wynagrodzenia.

Zapraszamy do wysłuchania audycji, którą prowadziła Justyna Golonko.

Posłuchaj

Paweł Śliwowski, wicedyrektor Polskiego Instytutu Ekonomicznego mówi o sytuacja na rynku pracy w 2023 r. ("Ekspres Gospodarczy" Justyna Golonko PR1) 5:02
+
Dodaj do playlisty

PR1/PR24/Justyna Golonko/mk

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej