Nowa odsłona wirtualnego urzędnika w biznesie

Elektroniczny Punkt Kontaktowy działa w kraju od kilku lat ale ostatnio przeszedł poważną zmianę. Od stycznia jest uzupełniony i bardziej dostosowany do potrzeb przedsiębiorców.

2014-02-02, 14:46

Nowa odsłona wirtualnego urzędnika w biznesie
Elektroniczny Punkt Kontaktowy dostępny jest za pośrednictwem platformy biznes.gov.pl. . Foto: Min.dospodarki

Posłuchaj

O nowym wirtualnym ekspercie dla biznesu mówi Sebastian Christow z Ministerstwa Gospodarki./Justyna Golonko, Polskie Radio/
+
Dodaj do playlisty

Tam każdy - nie tylko przedsiębiorca - może liczyć na bezpłatną poradę, ale też  szczegółowe informacje na temat wszelkich dziedzin gospodarczych. Właściwe przepisy prawa, kontakty do organów realizujących procedurę czy sposoby warunków dostępu do rejestrów publicznych – to wszystko znajdziemy w jednym punkcie.

Elektroniczny Punkt Kontaktowy to wymóg unijny

Elektroniczny Punkt Kontaktowy dostępny jest za  pośrednictwem platformy biznes.gov.pl. Powstał w ramach projektu „Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej”, finansowanego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013.

Pojedynczy Punkt Kontaktowy jest bazą przydatnych informacji a prowadzony jest przez resort gospodarki na mocy dyrektywy usługowej.

Punkt według założenia ma być postrzegany jako jeszcze jedna, uzupełniająca droga kontaktu z właściwymi organami, nie wyłączająca dotychczas stosowanych form komunikacji – bezpośredniej i listownej – tłumaczy Sebastian Christow z Ministerstwa Gospodarki.

REKLAMA

Rejestracja biznesu w Polsce jest prosta?

Taki Punkt Kontaktowy to nowatorskie podejście do administracji publicznej, punkt to doradca, ekspert w biznesie. Pozwala  na znalezienie szczegółowych informacji o interesującej nas dziedzinie działalności gospodarczej ale też tłumaczy i wyjaśnia jak np. krok po kroku założyć działalność  gospodarczą.

Osoby, które po raz pierwszy planują rozpocząć działalność gospodarczą, często już na etapie pomysłu zmagają się z wieloma pytaniami. Główne wątpliwości dotyczą samych procedur prowadzących do rejestracji działalności gospodarczej.

Przeciętny przedsiębiorca w Polsce podlega wielu rozmaitym obowiązkom prawnym, z którymi związana jest konieczność realizacji odpowiednich procedur administracyjnych.

Dotyczy to zarówno osób, które po raz pierwszy planują rozpocząć działalność gospodarczą, jak i osób prowadzących już własny biznes.

REKLAMA

Często borykają  się oni z wieloma wątpliwościami, próbując znaleźć odpowiedź na wydawałoby się proste pytania: „jakie procedury administracyjne mnie dotyczą?” oraz „jak i gdzie mogę je wykonać?”.  Elektroniczny Punkt Kontaktowy jest właśnie takim  przewodnikiem  po  działalności gospodarczej

Trudne życiowe sytuacje

W zakładce „sytuacje życiowe” przyszli i obecni przedsiębiorcy mogą znaleźć wyjaśnienia, jak krok po kroku otworzyć własną firmę w konkretnej branży np. otworzyć zakład fryzjerski, biuro podróży, przewóz osób i towarów. Informacje  o sytuacjach życiowych to rodzaj poradnika - asystenta przedsiębiorcy, który w związku z konkretną „sytuacją życiową”, jest zobowiązany do wykonania szeregu czynności i interakcji z różnymi podmiotami, w tym przede wszystkim z urzędami administracji publicznej – tłumaczy Sebastian Christow z ministerstwa gospodarki.

Informacje i wskazówki dotyczące formalności niezbędnych do realizacji w określonych przez użytkownika sytuacjach życiowych prezentowane są w postaci listy procedur niezbędnych do załatwienia oraz artykułów zawierających treści dotyczące określonej sytuacji.

Dziś  na portalu udostępnionych jest 40 opisów najbardziej popularnych sytuacji życiowych – a to dopiero początek. W tym roku na portalu udostępnionych będzie kolejnych 80 opisów popularnych sytuacji życiowych.

REKLAMA

Informacje podane są podane w  prosty i funkcjonalny sposób, i nawet jeżeli ktoś nie jest zalogowany to na podstawie odpowiedzi, które zostały udzielone dla danej sytuacji życiowej można wygenerować poradnik pdf i wykorzystać podczas dalszych czynności rejestracyjnych – tłumaczy Christow. Bardziej skomplikowane zapytania, po zalogowaniu, można kierować do pracowników Help Desk.

HELP DESK naprawdę pomaga

W dziale Help Desk można skorzystać z wiedzy ekspertów - dowiedzieć się więcej o zakładaniu własnej działalności gospodarczej czy zakupie podpisu elektronicznego.

Tam na pytania przedsiębiorców odpowiadają  konsultanci oraz eksperci z właściwych urzędów administracji publicznej oraz instytucji otoczenia biznesu.

Każdy może też wypełnić tam formularz zgłoszeniowy i uzyskać odpowiedź od eksperta lub skorzystać z bazy najczęściej zadawanych pytań, gdzie znajdzie odpowiedź na ponad 250 spraw zgłoszonych przez użytkowników Pojedynczego Punktu Kontaktowego.

REKLAMA

Co ważne z ekspertem doradcą można porozmawiać  telefoniczne ale też doradca dostępny jest na chacie – są też specjalne dyżury telefoniczne – tłumaczy Christow.

Baza FAQ ma  wirtualnego asystenta tzw. wirtualny urzędnik potrafi udzielić odpowiedzi na pytania zadawane w języku naturalnym i tym różni się od prostej wyszukiwarki. Na dodatek działa 24h na dobę.

Najczęściej zadawane pytania dostępne są w bazie  przeglądanej i uzupełnianej przez pracowników Krajowej Izby Gospodarczej, która sprawuje funkcję pierwszej linii pomocy. Jeżeli pytanie jest bardzo skomplikowane lub nietypowe lub wymaga interpretacji, to zapytanie jest kierowane do drugiej linii pomocy Punktu Kontaktowego – do właściwego dla danej procedury organu lub Ministerstwa Gospodarki.

Elektroniczne Punkty Kontaktowe – czyli jak to działa w Europie

Elektroniczne Punkty Kontaktowe działają już w większości krajów Unii Europejskiej – bo to administracja przyjazna przedsiębiorcy i unijny wymów. Taki Punkt ma współpracować z organami administracji publicznej i oferować przedsiębiorstwom obszerne informacje na temat obowiązujących przepisów i procedur, formalności, jakie należy spełnić, aby rozpocząć lub rozwinąć działalność usługową. Poszczególne państwa członkowskie znacznie różnią się co do stopnia, w jakim można dopełniać procedury i formalności online. Wszędzie jednak dzięki takiej platformie możemy dowiedzieć się świadczone są dane usługi w całej Europie, co potrzebne jest do założenia czy prowadzeniem działalności gospodarczej.

REKLAMA

Taki system pozwala szybko, nie wychodząc z domu sprawdzić z jakimi wymogami musimy się liczyć chcą założyć działnosc w innym kraju unijnym, jakich formalności administracyjne musimy dopełnić – tłumaczy Sebastan Christow z ministerstwa gospodarki.

Justyna Golonko

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej