Warto skarżyć się na ubezpieczycieli, bo można wygrać!
Co trzecia interwencja Rzecznika Ubezpieczonych kończy się wygraną, a spośród wszystkich spływających skarg rzecznik podjął interwencję w prawie 80 procentach przypadków.
2014-03-24, 11:31
Posłuchaj
Jeżeli chodzi o działalność ubezpieczycieli to faktycznie warto się poskarżyć. Rzecznik Ubezpieczonych ma spory wachlarz możliwych interwencji. – Rzecznik może mediować, perswadować lub też przytaczać przykłady orzeczeń sądowych – wylicza Krystyna Krawczyk dyrektor biura Rzecznika Ubezpieczeniowych.
Dużo wygranych spraw
Wygrane sprawy dotyczą wszelkiego rodzaju ubezpieczeń, bo skarg na tego typu instytucji przybywa. W ubiegłym roku do rzecznika wpłynęło ich 16,5 tys., o tysiąc więcej niż w 2012 roku. - Najczęściej skarzą się osoby poszkodowane w wypadkach drogowych, którym zakład ubezpieczeń albo odmówił w całości, bądź co zdarza się częściej, potrącił cześć odszkodowania – mówi Krystyna Krawczyk. - Z roku na rok rośnie także liczba skarg na firmy, które ubezpieczają na życie. Jeszcze inna kategoria spraw to ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem inwestycyjnym – dodaje.
Branża: to normalne
Większa liczna skarg nie dziwi przedstawicieli branży. Zdaniem Marcina Tarczyńskiego z Polskiej Izby Ubezpieczeń rośnie liczba klientów, a osoby poszkodowane coraz lepiej znają przysługujące im prawa. – W 2013 roku wypłacono blisko milion najpopularniejszych ubezpieczeń czyli OC komunikacyjnych – wyjaśnia ubezpieczyciel. - Byłoby dziwne, gdyby przy takiej skali zjawiska, skargi nie pojawiły się wcale – dodaje.
Jak zgłosić skargę?
Osoby, które czują się poszkodowane lub oszukane przez ubezpieczyciela powinny zgłosić się do Rzecznika Ubezpieczonych, który bezpłatnie i profesjonalnie zbada sprawę. - Oczekujemy w miarę pełnej informacji na temat ubezpieczenia. Nie chodzi o formalizowanie wniosku. Wystarczy bowiem informacja odręcznie napisana na zwykłej kartce papieru. Przydatne zaś jest dostarczenie w formie ksero wszystkich dokumentów istotnych dla sprawy – radzi rzeczniczka.
REKLAMA
Pierwsza skarga do ubezpieczyciela
Instytucje finansowe proponują, żeby na początku skargi kierować do instytucji, która sprzedała polisę. - W pierwszej kolejności, jeśli czujemy się oszukani skargę powinniśmy złożyć do zakładu ubezpieczeń, które sprzedało nam polisę – radzi Marcin Tarczyński z Polskiej Izby Ubezpieczeń.
Jeśli ubezpieczyciel odrzuci wniosek, następny krok to pismo to Rzecznika Ubezpieczonych, a jeśli i to nie zadziała, to pozostaje złożenie pisma w sądzie. Opinia rzecznika może pomóc w wygraniu takiej sprawy.
Justyna Golonko, abo
REKLAMA