Czy GDDKiA będzie budowała drogi w partnerstwie publiczno-prywatnym
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła, że do 30 października czeka na oferty kancelarii prawnych, które będą doradzać jej przy projektach koncesyjnych i partnerstwa publiczno-prywatnego, obejmujących budowę i eksploatację dróg.
2014-10-01, 16:01
Posłuchaj
Czy Dyrekcja zamierza szukać alternatywy dla finansowania budowy dróg w Polsce? – Na chwilę obecną nie prowadzimy żadnych postępowań przetargowych, nie realizujemy żadnej umowy, poza tymi, gdzie budowa już się zakończyła - mówi rzecznik GDDKiA, Jan Krynicki.
I dodaje, że GDDKiA jest instytucją, która tylko realizuje politykę infrastrukturalną. – W momencie kiedy jesteśmy poproszeni o analizy pod kątem danej inwestycji, wówczas takie analizy wykonujemy – mówi rzecznik.
PPP a koncesja
– Zgodnie z wytycznymi UE, różnica miedzy koncesją a partnerstwem publiczno-prywatnym, dotyczy głównie ryzyka inwestycji - dodaje Krynicki.
REKLAMA
W przypadku koncesji, koncesjonariusz buduje za własne pieniądze, które następnie odzyskuje z opłat za przejazd. Po określonym czasie autostrada zostaje przekazana do Skarbu Państwa.
W partnerstwie publiczno-prywatnym (PPP), to rząd po ustalonej stawce płaci prywatnemu partnerowi za udostępnienie trasy do użytku. Taki system działa na A1 Toruń — Gdańsk i A2 Nowy Tomyśl — Świecko. Pieniądze od kierowców zasilają Krajowy Fundusz Drogowy.
Plany na przyszłość
GDDKiA planuje w tym jeszcze w tym roku oddać do użytku 160 km dróg, w przyszłym niespełna 100 km. W perspektywie do roku 2020, zakłada się budowę 1,5 tys. km dróg, w tym autostrad, dróg ekspresowych i obwodnic miast w ciągach dróg krajowych i ekspresowych.
Na rozwój infrastruktury drogowej w latach 2014-2020 Unia Europejska przyznała Polsce 15 mld euro.
REKLAMA
Błażej Prośniewski
REKLAMA