Czy GDDKiA będzie budowała drogi w partnerstwie publiczno-prywatnym

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła, że do 30 października czeka na oferty kancelarii prawnych, które będą doradzać jej przy projektach koncesyjnych i partnerstwa publiczno-prywatnego, obejmujących budowę i eksploatację dróg.

2014-10-01, 16:01

Czy GDDKiA będzie budowała drogi w partnerstwie publiczno-prywatnym
GDDKiA planuje w tym jeszcze w tym roku oddać do użytku 160 km dróg, w przyszłym niespełna 100 km. . Foto: Glow Images/East News

Posłuchaj

Czy GDDKiA zamierza szukać alternatywy dla finansowania budowy dróg w Polsce, mówi rzecznik GDDKiA, Jan Krynicki./Błażej Prośniewski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia./.
+
Dodaj do playlisty

Czy Dyrekcja zamierza szukać alternatywy dla finansowania budowy dróg w Polsce?  – Na chwilę obecną nie prowadzimy żadnych postępowań przetargowych, nie realizujemy żadnej umowy, poza tymi, gdzie budowa już się zakończyła - mówi rzecznik GDDKiA, Jan Krynicki.

I dodaje, że GDDKiA jest instytucją, która tylko realizuje  politykę infrastrukturalną. – W momencie kiedy jesteśmy poproszeni o analizy pod kątem danej inwestycji, wówczas takie analizy wykonujemy – mówi rzecznik.

PPP a koncesja

– Zgodnie z wytycznymi UE, różnica miedzy koncesją a partnerstwem publiczno-prywatnym, dotyczy głównie ryzyka inwestycji - dodaje Krynicki.

REKLAMA

W przypadku koncesji, koncesjonariusz buduje za własne pieniądze, które następnie odzyskuje z opłat za przejazd. Po określonym czasie autostrada zostaje przekazana do Skarbu Państwa.

W partnerstwie publiczno-prywatnym (PPP), to rząd po ustalonej stawce płaci prywatnemu partnerowi za udostępnienie trasy do użytku. Taki system działa na A1 Toruń — Gdańsk i A2 Nowy Tomyśl — Świecko. Pieniądze od kierowców zasilają Krajowy Fundusz Drogowy.

Plany na przyszłość

GDDKiA planuje w tym jeszcze w tym roku oddać do użytku 160 km dróg, w przyszłym niespełna 100 km. W perspektywie do roku 2020, zakłada się budowę 1,5 tys. km dróg, w tym autostrad, dróg ekspresowych i obwodnic miast w ciągach dróg krajowych i ekspresowych.

Na rozwój infrastruktury drogowej  w latach 2014-2020 Unia Europejska przyznała Polsce 15 mld euro.

REKLAMA

Błażej Prośniewski

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej