Sklepy internetowe tworzą czarną listę e-klientów

25 grudnia wchodzi w życie ustawa o prawach konsumenta. Kupujący w sieci będą pod szczególną ochroną. Sklepy internetowe już szykują ofensywę i... tworzą czarną listę e-klientów.

2014-12-16, 12:57

Sklepy internetowe tworzą czarną listę e-klientów
Zakupy przez internet. Foto: Glow Images/East News

Posłuchaj

O Krajowym Ratingu Adresów Pocztowych mówili w radiowej Jedynce goście Po pierwsze ekonomia: Mateusz Wójcik, przedstawiciel portalu i Wojciech Wiewiórowski, Generalny Inspektor Danych Osobowych /Błażej Prośniewski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
+
Dodaj do playlisty

Spółka należąca do Grupy Etendard założyła portal zrzeszający sprzedawców, banki i firmy windykacyjne, które dzięki Krajowemu Ratingowi Adresów Pocztowych mogą informować się wzajemnie o tym, „których klientów nie obsługujemy”.

Tracą uczciwi konsumenci

Jednak jak mówi Mateusz Wójcik, przedstawiciel Ratingu, to nie tyle bat na nieuczciwych, co nagroda dla tych, którzy z umów się wywiązują.

- Rzetelni kupujący ponoszą wyższe ceny produktów w momencie, kiedy inni konsumenci nie odbierają ich, albo masowo odstępują od umów. Do tej pory każdy z przedsiębiorców miał własną bazę, która służyła tylko jego wewnętrznej weryfikacji. Teraz dostrzegli, że taka wymiana pozwala im na uniknięcie strat finansowych – podkreśla Mateusz Wójcik.

Masowe zwracanie towarów bez podania przyczyny

Solą w oku przedsiębiorców są nie tylko te osoby, które nie odbierają nieopłaconych przesyłek, ale także ci, którzy zwracają towar bez podania przyczyny.

REKLAMA

- Wiele osób mówi, że ma święte prawo do zwrotu i ja się z tym zgadzam. Natomiast w momencie, gdy 28 proc. odzieży zostaje zwróconych do sklepu, nie wynika to z faktu, że kupujemy zły rozmiar. Często „wypożyczamy” odzież i oddajemy ją po tygodniu użytkowania, na czym traci przedsiębiorca, ale i uczciwy konsument, który może zakupić taki używany towar – uważa ekspert.

Już 100 tys. adresów na portalu

Na portalu zebrano już 100 tys. adresów, na które firmy wysłały przesyłki czy listy, ale napotykały też na problemy.

- Nie działa to na zasadzie, że tylko jeden przedsiębiorca informuje o zdarzeniach pod danym adresem. Jeżeli widzimy, że wielu przedsiębiorców zgłasza dany adres, jest to już informacja kluczowa. Adresy nie są dodawane automatycznie, są zawsze weryfikowane – wyjaśnia Mateusz Wójcik.

Wątpliwości GIODO

Rejestr budzi jednak wątpliwości, zwłaszcza jeśli chodzi o ochronę danych osobowych. Choć jego przedstawiciele mówią, że adres pocztowy nie jest unikatowym identyfikatorem osoby, to Wojciech Wiewiórowski, Generalny Inspektor Danych Osobowych, pewności tu nie ma.

REKLAMA

- Jest to dość częsta sytuacja, w której istnieje rozbieżność pomiędzy osobami, które uważają, że dane przez nie zbierane nie mają charakteru danych osobowych, a GIODO, który jest innego zdania. Nic mi na razie nie wiadomo o tym, żeby wpłynęły jakieś skargi w tej sprawie. Natomiast, jeżeli wpłynęłaby taka skarga, to zostałaby ona podjęta i prowadzilibyśmy czynności – mówi Wojciech Wiewiórowski.

Adres może być potraktowany jak dane osobowe w momencie, gdy na jego podstawie można zidentyfikować konkretną osobę.

Twórcy Ratingu nie złożyli do GIODO wniosku o zarejestrowanie zbioru danych osobowych. Jeśli adres okazałby się takowymi, firmie grozi kara grzywny, ograniczenia wolności lub jej pozbawienia do dwóch lat.

Błażej Prośniewski, awi

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej