Jak zatrzymać użytkownika na stronie internetowej? Podpowie Analyzeo
Masz 8 sekund, żeby zatrzymać użytkownika na swojej stronie! Analyzeo powie Ci, jak to zrobić! Tak reklamują swoje dzieło młodzi Polacy, twórcy aplikacji Analyzeo.
2015-05-26, 15:44
Posłuchaj
We współczesnej gospodarce nie ma chyba firmy, przedsiębiorstwa, które oferuje swoje produkty lub usługi, zwłaszcza bezpośrednio dla klientów, bez witryny internetowej. Strony www to dzisiaj nie tylko zewnętrzne wizytówki firm, ale także narzędzie reklamy i marketingu. Taka strona powinna przede wszystkim być przyjazna dla odbiorców i klientów. Przyjazna to znaczy czytelna, łatwa w obsłudze, no i przekazująca możliwie najszybciej informacje, których szuka klient. Chociażby dlatego warto zaprojektować ją zgodnie z zasadami , które, jak się okazuje, znane są od dość dawna.
Internauta działa dość schematycznie
Już w 2006 duński naukowiec Jakob Nielsen (źródło: http://www.nngroup.com/articles/f-shaped-pattern-reading-web-content/) opublikował wyniki swoich badań, w których dowiódł, że ludzie odbierają treści internetowe w określony, dość standardowy sposób. Nasz wzrok najpierw skupia się na lewej, górnej części ekranu, potem kieruje się na prawo. Następnie patrzymy znów na lewo i w dół. Zgodnie z badaniami Nielsena wzrok rysuje na ekranie niewidzialną ścieżkę w kształcie litery F (F‑pattern). Takiesą reguły i do nich powinni stosować się projektanci stron internetowych, mając na względzie upodobania i nawyki internautów. Wszelkie udziwnienia powodują bowiem irytację, co może skutkować tym, że potencjalny klient po prostu stronę opuści i… poszuka następnej strony i następnej firmy.
Warto dbać o klienta
REKLAMA
Badania duńskiego naukowca wykorzystali w praktyce trzej młodzi Polacy z agencji interaktywnej AlterPage. Sami byli i są projektantami stron internetowych i jak przyznaje Piotr Sobieszczak, jeden z twórców Analyzeo, zdarzało im się oglądać strony estetyczne i fajnie zaprojektowane, ale jednak niefunkcjonalne. Strona internetowa powinna być efektowna, ale i efektywna. Tylko wtedy spełnia swoja rolę. Dlatego warto zadbać, by elementy mające przyciągnąć klientów w pierwszej kolejności znalazły się w tym miejscu witryny, na które kierujemy pierwsze spojrzenie. Punktem tym jest lewa górna część strony. Oczywiście nie wszyscy odbiorcy, nie w każdej sytuacji i nie na każdej stronie www zachowują się w identyczny sposób. Inaczej patrzą na stronę klienci szukający konkretnych informacji lub produktów, a na pewno inaczej osoby surfujące po sieci, przeglądające oferty, które mają sprecyzowanego celu swoich poszukiwań.
Zadaniem projektantów stron www jest skonstruowanie takiej witryny, by potencjalny klient jak najszybciej znalazł te informacje, których szuka. Innymi słowy, elementy, takie jak układ, użycie kolorów do poszczególnych segmentów, wielkość fontów oraz infografiki powinny być tak dopracowane, by natychmiast rzucały się w oczy przedsiębiorcy, a jednocześnie, by w sposób atrakcyjny eksponowały ofertę firmy.
Z pomocą przychodzą rozwiązania informatyczne, które pomagają właścicielom firm działającym w Internecie uszczegółowić preferencje swoich odbiorców. Narzędziem takim jest także aplikacja webowa Analyzeo. Analyzeo wskaże najbardziej „klikane” zakładki i prześledzi poruszanie się użytkownika po stronie. A uzyskane tą drogą informacje mogą wpływać na zwiększenie liczby odwiedzin na stronie, a w konsekwencji na wzrost poziomu sprzedaży czy liczby zamawianych usług. Twórcy Analyzeo uważają, że szczegółowe informacje o użytkownikach i ich aktywności na stronie internetowej mogą też stać się kartą przetargową w rozmowie z reklamodawcami.
System Analyzeo stworzony został przez Michała Strzelczyka, Jakuba Puczyłowskiego oraz Piotra Sobieszczaka, związanych z agencją interaktywną AlterPage.
REKLAMA
Elżbieta Mamos
REKLAMA