Pamiętaj o swoich prawach na urlopie za granicą!

Zarezerwowany pokój w hotelu jest niedostępny, zakupiona pamiątka okazuje się bublem, podczas odbioru samochodu okazuje się, że cena za wynajem jest droższa niż uzgodniono – to częste problemy podróżujących po Europie turystów. Przed wyjazdem warto poznać przepisy regulujące obowiązki linii lotniczych czy biur podróży względem konsumentów w różnych sytuacjach awaryjnych i dowiedzieć się, jak walczyć o swoje prawa – tłumaczy Piotr Stańczak, Dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

2015-06-18, 20:08

Pamiętaj o swoich prawach na urlopie za granicą!
Pamiętaj o swoich prawach na wakacjach za granicą. Foto: Pixabay.com

Posłuchaj

O prawach konsumenckich na urlopie za granicą opowiada, w Polskim Radiu 24, Piotr Stańczak, Dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego. /Justyna Golonko, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
+
Dodaj do playlisty

Zarezerwowany pokój w hotelu jest niedostępny, zakupiona pamiątka okazuje się bublem, podczas odbioru samochodu okazuje się, że cena za wynajem jest droższa niż uzgodniono – to częste problemy podróżujących  po Europie turystów. Przed wyjazdem warto poznać przepisy regulujące obowiązki linii lotniczych czy biur podróży względem konsumentów w różnych sytuacjach awaryjnych i dowiedzieć się, jak walczyć o swoje prawa – tłumaczy Piotr Stańczak, Dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Przed podróżą ustal – kto za co odpowiada

Przed podróżą zawsze warto ustalić, kto obsługuje nasze przewozy, kto organizuje nam wycieczki  – bo jak mówi Piotr Stańczak - przewoźnicy spoza Unii nie zawsze będą podlegać europejskim przepisom chroniącym pasażerów. Pamiętajmy też że oferty last minute również są pełnowartościowymi wycieczkami i podlegają reklamacji.

W razie problemu warto też pamiętać, że skargi na biura podróży działające w Polsce powinniśmy złożyć do wojewódzkiego Urzędu Marszałkowskiego - dodaje.

Samolot się spóźnia

W przypadku problemów na lotnisku, z opóźnieniami lub odwołaniami lotów, linie lotnicze zobowiązane są udzielić nam pełnych informacji o naszych prawach. Jeśli lot został odwołany lub opóźniony o ponad 5 godzin pasażer ma prawo do wyboru pomiędzy uzyskaniem zwrotu kosztu biletu a podróżą do miejsca docelowego według zmienionego planu, który zaproponuje przewoźnik – wyjaśnia Piotr Stańczak, Dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

REKLAMA

- W przypadku opóźnienia o co najmniej 3 godziny lub odwołania lotu pasażerowie mogą domagać się również odszkodowania w wysokości od 250 EUR do 600 EUR w zależności od długości lotu - dodaje.

- Co ważne pasażerowie nie mają jednak prawa do odszkodowania w przypadku odwołania lotu lub opóźnienia powyżej 3 godzin, jeżeli przewoźnik jest w stanie dowieść, że odwołanie lub duże opóźnienie lotu zostało spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków - zaznacza ekspert.

Gdzie jest moja walizka?

- Jeżeli bagaż nie doleciał na miejsce lub został uszkodzony, pamiętajmy o wypełnieniu na lotnisku protokołu nieprawidłowości bagażowej tzw. PIR (Property Irregularity Report), i koniecznie zachowajmy jego kopie – tłumaczy Stańczak.

- Pamiętajmy też o niezwłocznym złożeniu pisemnej reklamacji do przedsiębiorcy. W trakcie podróży lub zaraz po jej zakończeniu. Mamy  tylko 7 dni na skargę na uszkodzenie bagażu od momentu jego odbioru. Do reklamacji trzeba dołączyć  kopie karty pokładowej i kopie protokołu PIR - mówi.

REKLAMA

Pokój z widokiem na…budowę

Jeśli w czasie urlopu zostaliśmy zakwaterowani w pokoju, który nie spełnia naszych wcześniej zasygnalizowanych wymogów np. z widokiem na budowę a miał być widok na morze to w takiej sytuacji możemy domagać się zwrotu części ceny wycieczki. Jak mówi dyrektor Piotr Stańczak według przepisów prawa to organizator wycieczki odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy.

W sytuacji kiedy pokój jest nieadekwatny do prezentowanej wcześniej oferty mamy prawo do alternatywnego pokoju w tej samej cenie, lub stosownego obniżenia ceny pokoju ale co ważne możemy także, odrzucić ofertę pokoju i uzyskać zwrotu kwoty wpłaconej przy dokonywaniu rezerwacji  w hotelu.

Jeśli natomiast cena najmu pokoju jest wyższa niż początkowo uzgodniono to mamy prawo zapłacić tylko cenę uzgodnioną wcześniej, możemy również odrzucić propozycję danego pokoju  i domagać się zwrotu kwoty wpłaconej przy dokonywaniu rezerwacji. Inną możliwością jest uiszczenie płatności przy złożeniu protestu.

- Konsument powinien niezwłocznie zawiadomić organizatora o nieprawidłowościach. Pilot wycieczki ma obowiązek potwierdzić klientowi przyjęcie reklamacji, a w wypadku jej niezałatwienia, przekazać ją organizatorowi - wyjaśnia Piotr Sasin z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

REKLAMA

Organizator jest zobowiązany do pisemnego uzasadnienia odrzucenia reklamacji. Przepisy stanowią, że jeżeli nie ustosunkuje się do reklamacji na piśmie w terminie 30 dni od dnia zakończenia imprezy turystycznej oznacza to, iż uznał reklamację za uzasadnioną.

W razie problemów pomaga ECK

Jeżeli zagraniczne biuro podróży nie wywiązało się ze swojej umowy, pomocy może udzielić Europejskie Centrum Konsumenckie. W przypadku problemu z polskim przedsiębiorcą należy kontaktować się z rzecznikami konsumentów (miejskimi lub powiatowymi) lub dzwonić pod numer 800 007 707 (infolinia prowadzona przez Federację Konsumentów).

Justyna Golonko

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej