Pieniądze dla odważnych i innowacyjnych
Polska myśl technologiczna podbija świat a Agencja Rozwoju Przemysłu ma na wsparcie dla małych i średnich firm, które nie boją się innowacji i ryzyka, do końca 2020 – 350 mln zł.
2015-09-09, 13:00
Posłuchaj
ARP inwestuje w nasze firmy tak, aby mogły one, a przede wszystkim ich produkty podbijać zagraniczne rynki.
Produkt już musi być
W tym roku ta państwowa instytucja planowała przeznaczyć na inwestycje 70 mln zł i ten cel właśnie został osiągnięty, bo wsparcie otrzymali kolejni beneficjenci.
– Na pieniądze mogą liczyć firmy innowacyjne. Przede wszystkim liczymy na innowacyjność tych projektów, czyli musi to być technologia nie stosowna na świecie, przełomowa. Produkt już istnieje jest na rynku i my inwestujemy w jego rozwój, w produkcję seryjną – mówi Patrycja Zielińska, wiceprezes ARP.
Bardzo istotne jest też, oprócz innowacyjności, to by był to biznes rentowny i aby wkład finansowy się po prostu agencji zwrócił.
REKLAMA
Technologie wojskowe mają wzięcie
Jedną z wspieranych ostatnio przez agencję firm jest zajmujący się technologiami wojskowymi Hertz Systems.
– Jesteśmy jedyną firmą, która dostarcza polskiej armii wojskowy GPS, który w ramach działań wojennych przeciwnik nie jest w stanie zakłócić, który pozwala na ciągłe stabilne pozycjonowanie obiektów bojowych, wojskowych – wyjaśnia Michał Prymas, dyrektor ds. strategii i controllingu.
Firma swoje doświadczenie z wojskowości wykorzystuje też w sektorach cywilnych m.in. dla firm spedycyjnych oraz w telemedycynie. Na swoje projekty dostała 5,5 mln zł.
Puszki nie z aluminium i stali
Zupełnie nowatorskie produkty ma też Invento, właściciel patentów w 91 krajach m.in. w Chinach. Producent unikalnych na skalę światową puszek.
REKLAMA
– Jest to puszka wykonana z materiału plastycznego, czyli Pet, a nie tradycyjnego aluminium lub stali i jest to opakowanie, które jest transparentne, ma możliwość kształtowania, jest opakowaniem, które jest nowoczesne, lekkie, ekologiczne. W tej chwili prowadzimy rozmowy z bardzo wieloma odbiorcami, producentami napojów. Właściwie wszyscy, którzy produkują napoje są zainteresowani nowym typem pakowania. To wynika z tego, że na tym rynku pojawia się bardzo mało innowacji. To jest rynek bardzo konserwatywny, rynek, który nie wprowadza zbyt wielu zmian i jest zaskoczony tego typu opakowaniem, weryfikuje możliwości zastosowania – opowiada Łukasz Kręski, dyrektor generalny firmy.
Obecnie na świecie zużywa się 200 miliardów puszek aluminiowych rocznie. Produkty naszej firmy mogą je zastąpić.
I dlatego firma otrzymała od ARP 15 milionów, które posłużą m.in. do rozbudowy fabryki w Polsce, na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej niedaleko Szczecina i uruchomienia produkcji w Stanach Zjednoczonych w okolicach Chicago.
Sylwia Zadrożna, gra
REKLAMA
REKLAMA