Tramwaje Śląskie uaktualniają projekt za 880 mln zł
Należąca do miast aglomeracji katowickiej spółka Tramwaje Śląskie uzgadnia z miastami szczegóły szacowanego na 880 mln zł nowego unijnego projektu inwestycyjnego.
2015-09-19, 08:46
Obecnie planowana jest m.in. budowa ok. 28 km nowych torów (pojedynczych), modernizacja ok. 80 km istniejących i zakup ok. 30 tramwajów.
W sobotę spółka - w ramach obchodów Tygodnia Zrównoważonego Transportu - zaprasza od południa mieszkańców na dzień otwarty działających od 85 lat Warsztatów Tramwajowych w chorzowskiej dzielnicy Batory. Będzie tam można dowiedzieć się m.in., jak wygląda podwozie wagonów tramwajowych, jak maluje się ich nadwozia, zobaczyć jak stawia się na torach wykolejony tramwaj, a także – jak odbija wziętych w tramwaju zakładników.
Wydarzenia w warsztatach poprzedzi rozpoczynająca się o godz. 11.30 na katowickim Placu Wolności tramwajowa parada – z udziałem wszystkich używanych przez spółkę typów wozów. Atrakcją dnia ma być prezentacja najnowszego nabytku Tramwajów Śląskich – dwukierunkowego wagonu Moderus Beta z częściowo niską podłogą.
Dwanaście sztuk tych pojazdów spółka kupiła w dobiegającym końca dotychczasowym projekcie modernizacji infrastruktury tramwajowej w regionie (za ok. 850 mln zł brutto). Jego ostatnimi elementami są trwające jeszcze prace torowe w Chorzowie (na Rynku i ul. Wolności) oraz Zabrzu (w Biskupicach i centrum).
Finał prac w najbliższych tygodniach
Prace te będą finalizowane w najbliższych tygodniach. Jednocześnie – według rzecznika Tramwajów Śląskich Andrzeja Zowady – spółka uaktualnia z miastami szczegóły nowego projektu, szacowanego łącznie na ok. 880 mln zł. Jego ramy trafiły już do resortu infrastruktury i rozwoju, przewidywane dofinansowanie ze środków unijnych ma sięgnąć 63 proc.
- Oczekujemy od gmin uaktualnienia zamierzeń co do znajdujących się w projekcie zadań - ostatecznych decyzji w sprawie ich realizacji - powiedział Zowada. - Gdy będziemy mieli dopięte wszystkie zadania, będziemy mogli zgłaszać projekt do realizacji - dodał.
Rzecznik spółki wskazał m.in., że władze Bytomia zrezygnowały już z rozważanej wcześniej budowy nowej linii tramwajowej do dzielnicy Miechowice. Samorząd Sosnowca analizuje natomiast i chce skonsultować jeszcze z mieszkańcami planowane tam przedłużenie trasy linii nr 15 w Sosnowcu, która obecnie dociera do pętli w dzielnicy Zagórze.
Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami Tramwaje Śląskie mają już gotowy projekt przedłużenia „piętnastki” do tzw. Placu Papieskiego, pracują też nad dalszym przebiegiem trasy do tzw. trójkąta w dzielnicy Dańdówka.
PAP, awi
REKLAMA