Agencja Rynku Rolnego kończy 25 lat

W tym roku mija 25 lat od powołania Agencji Rynku Rolnego. Jubileusz tej ważnej instytucji obchodzony jest także na tegorocznych targach Polagra Food w Poznaniu.

2015-09-22, 09:51

Agencja Rynku Rolnego kończy 25 lat
W 2014 roku Agencja współfinansowała 13 branżowych kampanii promocyjno-informacyjnych, a od roku 2004 na realizację 29 kampanii wydano ponad 182 mln zł. . Foto: Glow Images/East News

Posłuchaj

O 25 latach Agencji Rynku Rolnego w Porannych rozmaitościach radiowej Jedynki mówił wiceprezes ARR Lucjan Zwolak (Jacek Kosiak, Radio Merkury)
+
Dodaj do playlisty

Agencja powstała by stabilizować sytuację w związku z przechodzeniem na gospodarkę wolnorynkową - przypomina wiceprezes ARR Lucjan Zwolak. - Odeszliśmy od gospodarki nakazowej do formuły typowo rynkowej. Nagle okazało się jak rozsypał się system dystrybucyjny, że przy większej produkcji nastąpiły bardzo duże okresowe nadwyżki żywności. Spowodowało to bardzo duże wahania cenowe i musiał się pojawić czynnik stabilizujący. Państwo wybrało formułę stworzenia agencji interwencyjnej, i tę funkcję pełni Agencja Rynku Rolnego – wyjaśnia.

Droga do Unii Europejskiej

Ważnym etapem w historii Agencji było przygotowanie polskiego rolnictwa do wejścia do Unii Europejskiej. - Praktycznie pod koniec lat 90. otrzymaliśmy zadanie przygotowania się do pełnienia funkcji agencji płatniczej na wspólnym jednolitym rynku europejskim. My na wejściu mieliśmy około 50 mechanizmów wspólnej polityki rolnej, którymi administrowaliśmy na terenie Polski. Prosty przykład. Po to, żeby wdrożyć całość prawodawstwa unijnego i być gotowym do obsługi całości tych mechanizmów Agencja Rynku Rolnego miała około 1000 procedur o objętości 17 tys. stron – przypomina rozmówca.

Przez żołądek do serca

Agencja angażuje się także w kampanie promocyjno-informacyjne.

- Wsparcie konsumpcji, wdrażanie zdrowych nawyków żywieniowych, program szklanka mleka, program owoce w szkole. Jest zauważalna zmiana preferencji żywieniowych dzieci i nie tylko. One przekładają te preferencje na całe rodziny – uważa specjalista.

REKLAMA

W 2014 roku Agencja współfinansowała 13 branżowych kampanii promocyjno-informacyjnych, a od roku 2004 na realizację 29 kampanii wydano ponad 182 mln zł. Na działania promujące produkty żywnościowe przeznaczono ponad 290 mln zł.

Jacek Kosiak, abo

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej