Wybory parlamentarne 2015. PiS ma plan odbudowy gospodarki morskiej

Politycy PiS przedstawili w poniedziałek w Szczecinie założenia do projektu ustawy o odbudowie gospodarki morskiej. Joachim Brudziński zadeklarował, że po wygranych wyborach PiS przystąpi do działań, "których owocem będzie odbudowa tego, czego jeszcze do końca nie udało się zniszczyć".

2015-10-12, 14:47

Wybory parlamentarne 2015. PiS ma plan odbudowy gospodarki morskiej
PiS przedstawiło plan odbudowy gospodarki morskiej. Foto: Pixabay.com

Reaktywacja gospodarki morskiej - według PiS - ma się opierać na odbudowie pięciu komplementarnych elementów branży: przemysłu stoczniowego, narodowych przewoźników morskich, rybołówstwa, polityki portowej i rozwój szkolnictwa morskiego.

- Na drugi dzień po wygranych - jeśli taka będzie wola wyborców - przez PiS wyborach i sformowaniu rządu przez panią premier Beatę Szydło przystąpimy do działań, których owocem będzie odbudowa tego, czego jeszcze do końca nie udało się zniszczyć - mówił na konferencji prasowej Brudziński.

B. minister gospodarki morskiej, a obecnie europoseł PiS Marek Gróbarczyk dodał, że PiS przygotowało rozwiązania finansowe, które mają służyć odbudowie tego przemysłu. Wymienił budżet państwa, rynki kapitałowe i partnerstwo publiczno–prywatne.

- Naszą ideą jest przygotowanie podwaliny i danie zachęt na zasadzie tych przeprowadzonych już wcześniej w UE przez Niemców, które są dopuszczalne w swoich rozwiązaniach, jak również zostały notyfikowane przez Komisję Europejską. Więc nic nowego tutaj nie tworzymy, chodzi nam tylko o przygotowanie podłoża, aby mógł się rozwijać biznes - powiedział Gróbarczyk.

"PiS nie zamierza budować statków"

Jak zaznaczył, PiS nie zamierza budować statków, a stworzyć przyjazne warunki do rozwoju tej branży, których – jego zdaniem – obecnie nie ma. Podkreślił, że bez odbudowy i rozwoju gospodarki morskiej trudno mówić o rozwoju gospodarczym całego kraju.

Założenia zaprezentowane dziennikarzom nie zawierały szczegółów i wyliczonych kwot potrzebnych do realizacji planów PiS. Gróbaczyk tłumaczył, że ich zebranie na poziomie krajowym jest bardzo trudne, gdyż ta branża została bardzo rozdrobiona i nie ma jednego źródła, z którego można uzyskać rzetelne dane.

Na pytanie, jakie fundusze są potrzebne do odbudowy tej branży, Gróbarczyk jako przykład podał dane niemieckie dotyczące ratowania dwóch dużych stoczni w Niemczech, co kosztowało ok. 600 mln euro. W przypadku Polski taki plan miałby dotyczyć odbudowy stoczni w Szczecinie i Gdyni.

- Zakładamy, że może to być oczywiście wyższa kwota. Przy czym, te pieniądze nie mogą iść z budżetu państwa. Budżet państwa tylko i wyłącznie musi tutaj reagować w postaci wszelkiego rodzaju zachęt inwestycyjnych, gwarancji państwowych oraz rozwiązań legislacyjnych, które będą ułatwiały odbudowywanie się tej branży - dodał Gróbarczyk.

Powiązany Artykuł

Kopacz pap 1200.jpg
Ewa Kopacz: w grudniu pierwszy transport surowca do gazoportu

Podczas konferencji w Szczecinie politycy PiS nawiązali do wizyty premier Ewy Kopacz, która była m.in. w gazoporcie w Świnoujściu. Premier poinformowała w Świnoujściu, że zakończona została część budowy gazoportu, dzięki której będzie można rozpocząć proces mrożenia instalacji azotem. - Te zbiorniki są gotowe na przyjęcie skroplonego gazu. Gaz przypłynie do nas tankowcem między 11 a 17 grudnia. Zostało takie zamówienie złożone – dodała.

Wizytę premier w Świnoujściu skomentowała wiceprezes PiS Beata Szydło, która wydarzenie to nazwała "apogeum fasady" budowanej przez PO. - Jest kampania wyborcza, przewodnicząca PO przecina kolejne wstęgi - podkreśliła.

Kandydatka PiS na premiera dodała, że podobnych wydarzeń, gdy przecinano wstęgę, a następnie kontynuowano budowę inwestycji było w całym kraju wiele. - Gdyby dzisiaj nasz wspaniały reżyser pan Bareja żył i tworzył to pewnie miałby sporo tematów do nakręcenia nowych filmów - zaznaczyła.

Szydło krytykowała także opóźnienie w budowie gazoportu w Świnoujściu. Podkreśliła, że miał być otwarty w 2013 r., czego ekipie PO nie udało się zrobić.

PAP, awi

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej