Polski rynek słodyczy systematycznie rośnie. Jakie ma przed sobą perspektywy?
Rynek słodyczy w Polsce od kilkunastu już lat notuje nieprzerwane wzrosty. Są one kilkuprocentowe, ale bardzo systematyczne, a to dobrze rokuje na przyszłość i stwarza solidną podstawę dla planów rozwojowych polskich producentów.
2015-11-18, 11:38
Posłuchaj
Polski rynek słodyczy wart jest w tej chwili ok. 13 mld zł i stale rośnie.
Jak wyjaśnia Dariusz Sudoł z Barry Callebaut Polska, przed tym rynkiem dobre perspektywy, chociaż trudno jest przewidzieć, co będzie np. za 10 lat.
- Na finalną cenę produktu ma wpływ wiele czynników, w tym to, jak zachowują się poszczególne surowce, przede wszystkim rynek ziarna kakao, który w tej chwili notuje najwyższe ceny od ponad trzech lat, co może wpływać na podwyżki cen wyrobów gotowych – mówi Dariusz Sudoł.
Najlepsze perpektywy przed czekoladą
Największe szanse na wzrost ma rynek czekolady, uważa gość radiowej Jedynki.
REKLAMA
- Widzimy lekkie zahamowanie, jeżeli chodzi o rynek ciastkarski – dodaje Dariusz Sudoł.
Zaznacza jednak, że na polskim rynku słodyczy jest jeszcze przestrzeń do rozwoju.
- Jeżeli Polacy będą się bogacić, miejmy nadzieję, że będą coraz chętniej sięgać po wyroby czekoladowe – mówi Dariusz Sudoł.
Jakie trendy przed nami?
Gość radiowej Jedynki wskazuje, jakich trendów możemy się spodziewać w najbliższym czasie na tym rynku.
REKLAMA
- Formuła na proste, bazowe produkty nieco się wyczerpała. Natomiast wszędzie tam, gdzie pojawia się coś kolorowego, interesującego, jeżeli chodzi o formę czy smak, tam widzimy, że ci, którzy robią to z głową, potrafią zawojować rynek i zyskać rzeszę nowych konsumentów – mówi ekspert.
Polscy producenci mogą konkurować na rynkach światowych
Dla producentów żywności bardzo ważny jest rynek wewnętrzny, krajowy, ale w przypadku słodyczy również istotny jest eksport.
- Eksport jest istotnym elementem dla wielu wytwórców. Natomiast producenci markowi starają się koncentrować na lokalnym rynku, gdzie siła marki pozwala korzystać z lojalności konsumentów. A rynek eksportowy po prostu bywa kapryśny i rządzi się swoimi prawami. Polscy producenci, wytwarzając produkty najwyższej jakości, śmiało mogą konkurować z innymi producentami, bo przewaga kosztowa jest po naszej stronie – mówi Dariusz Sudoł.
Przewiduje się, że wartość segmentu wyrobów czekoladowych do roku 2018 zwiększy się o ponad 17 proc. Podczas, gdy w tym samym okresie rynek słodyczy jako całość odnotuje wzrost o 9 proc.
REKLAMA
Elżbieta Mamos, awi
REKLAMA