Zakupy on-line: będzie łatwiej złożyć skargę
15 lutego rusza platforma internetowa, która ma ułatwić rozwiązywanie sporów konsumenckich z e-sklepami na terenie całej Unii Europejskiej.
2016-02-12, 12:03
Posłuchaj
Bruksela chce w ten sposób pobudzić e-handel transgraniczny–mówi Wojciech Dziomdziora, radca prawny w Kancelarii Domański Zakrzewski Palinka
- Celem jest umożliwienie łatwego i szybkiego rozwiązywania sporów między konsumentami, a sklepami internetowymi. W konsekwencji zaufanie do transgranicznego handlu w sieci będzie większe – przekonuje gość radiowej Jedynki.
Wystarczy elektroniczny formularz
Dziś obawa przed nieudaną transakcją jest znaczącą barierą dla wielu klientów. Platforma ODR ma to zmienić. Żeby złożyć skargę, skarżący, czyli konsument lub przedsiębiorca, będzie musiał wypełnić jedynie elektroniczny formularz –tłumaczy Katarzyna Słupek z Europejskiego Centrum Konsumenckiego
- By złożyć skargę wypełniamy elektroniczny formularz, wybieramy podmiot ADR i wówczas ten podmiot odbiera informację i przesyła do przedsiębiorcy. Komunikacja z podmiotem ADR odbywa się po przez tą platformę. Dodatkowo, jeśli decydujemy się ka złożenie skargi na przedsiębiorcę z innego kraju, wówczas platforma pomaga nam w tłumaczeniu – wyjaśnia specjalistka.
REKLAMA
Lista warunków
Wspomnianym podmiotem ADR, może być instytucja powołana przez państwo, organizacja konsumencka bądź organizacja przedsiębiorców, ważne by spełniała określone warunki.
- Być bezstronny. Działać w sposób szybki, być bezpłatny, albo opłata musi być dla klienta niewymagająca. Jest szereg wymagań, którym należy sprostać – wylicza rozmówczyni.
Brakuje prawa
Niestety na liście nie ma ani jednego podmiotu ADR z Polski, ponieważ wciąż nie ma też ustawy o alternatywnym rozwiązywaniu sporów. To oznacza, że polski konsument będzie mógł korzystać z platformy w ograniczonym zakresie –podkreśla mec. Wojciech Dziomdziora
- Nie ma ustawy. Cały czas trwają prace nad złożeniami do ustawy. Zakładam, że ta platforma będzie dostępna dla osób, które korzystają ze europejskich sklepów zagranicznych – wyjaśnia gość radiowej Jedynki.
REKLAMA
Czy platforma będzie popularna?
Na ile skutecznym narzędziem będzie platforma ODR, pokaże praktyka, jednak aby pomysł zaskoczył, musi być spełnionych kilka warunków.
- Jeżeli to będzie proste, skuteczne i tanie to zadziała. Ja jestem przekonany, że w szczególności duże renomowane sklepy internetowe będą korzystały z tego trybu. To wyznaczy trend dobrych praktyk również dla mniejszych sklepów – dodaje.
Jak wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2015” w zagranicznych e-sklepach kupuje 13 proc. internautów. W przypadku polskich witryn odsetek ten wynosi 54 proc.
Elżbieta Szczerbak, abo
REKLAMA
REKLAMA