Kompetencje cyfrowe: Polacy w ogonie Europy, nasze firmy też
Kompetencje cyfrowe, czyli między innymi umiejętności, które są potrzebne, by świadomie korzystać z Internetu, są wśród Polaków na bardzo niskim poziomie.
2016-03-16, 11:41
Posłuchaj
Pod względem ucyfrowienia gospodarki i społeczeństwa jesteśmy w ogonie Europy, zaznacza dr Renata Włoch, socjolog, koordynatorka DELab Uniwersytetu Warszawskiego.
- Polska lokuje się na 6. miejscu od końca w rankingu ogólnym, jeżeli chodzi o poziom ucyfrowienia tzw. kapitału ludzkiego, czyli dostępnej siły roboczej. Jeżeli patrzymy na to, w jaki sposób Polacy wykorzystują Internet i porównujemy to z Europejczykami, czy to z tzw. starej Unii Europejskiej, czy nowej, to okazuje się, że rzadziej korzystamy z bankowości internetowej, dużo rzadziej kupujemy w Internecie, rzadziej szukamy tam informacji. Pocieszeniem może być to, że mamy większe przekonanie do mediów online i często z nich korzystamy – mówi gość Polskiego Radia 24.
Firmy nie wykorzystują nowoczesnych technologii
Niestety technologie cyfrowe rzadko wykorzystywane są także przez polskich przedsiębiorców. Bo żeby je wykorzystać, potrzebni są pracownicy dysponujący określonymi umiejętnościami.
- Polscy przedsiębiorcy, zwłaszcza z sektora małych i średnich firm, są dosyć zachowawczy. Stosunkowo rzadko szkolą swoich pracowników w umiejętnościach cyfrowych i też nie do końca szukają umiejętności cyfrowych u rekrutowanych pracowników. Jeżeli chodzi o korzystanie z chmury obliczeniowej, to w Polsce co 20. Przedsiębiorstwo korzysta z takich usług. W UE jest to ponad czterokrotnie więcej. Tu widać więc bardzo dużą lukę. Jeżeli chodzi o sprzedaż online, to dwukrotnie mniej polskich przedsiębiorców niż w krajach UE korzysta z tej formy handlu. To jest zagrożenie, dlatego że te małe i średnie przedsiębiorstwa mogą tracić w konkurencji z zagranicznymi konkurentami. Nawet na tych tradycyjnych rynkach, które do tej pory monopolizowały – wyjaśnia dr Renata Włoch.
REKLAMA
Unijne przedsiębiorstwa zaś coraz chętniej sięgają po technologie cyfrowe, bo to, jak mówi ekspertka, one w dłuższej perspektywie dają im oszczędności, usprawniają procedury i umożliwiają bardziej efektywne zarządzanie.
Justyna Golonko, awi
REKLAMA