Rząd przyjął ustawę okrętową
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych, przedłożony przez ministra finansów.
2016-04-05, 16:19
Posłuchaj
Ustawa ma pomóc w odbudowania polskiego przemysłu stoczniowego.
Jeden z elementów rządowego programu Gospodarka Plus
Ustawa o przemyśle stoczniowym jest jednym z elementów rządowego programu Gospodarka Plus.
Projekt ustawy o aktywizacji przemysłu stoczniowego przygotowało Ministerstwo Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej.
REKLAMA
Preferencyjne podatki dla stoczni
Zakłada on, że stocznie będą mogły płacić albo CIT, albo zryczałtowany podatek od wartości sprzedanej produkcji w wysokości 1 proc. "Opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji podlega przedsiębiorca prowadzący działalność polegającą na budowie gotowych do eksploatacji statków (...)" - czytamy w projekcie.
Jeśli stocznia będzie realizować przebudowę statku, będzie mogła skorzystać ze zryczałtowanego podatku - pod warunkiem, że przebudowa spełnia takie warunki jak: ma wartość całkowitą co najmniej 5 mln euro; polega na zmianie przeznaczenia statku lub zmianie źródła napędu statku; przeprowadzona jest w całości przez przedsiębiorcę, który występuje o zryczałtowany podatek.
Jak wskazano w projektowanych przepisach, wybór opodatkowania zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji następować będzie przez złożenie przez przedsiębiorcę oświadczenia według wzoru - ustalonego przez Ministerstwo Finansów - o wyborze takiego opodatkowania. W projekcie zapisano, że stocznia - jeśli zdecyduje o płaceniu zryczałtowanego podatku - nie będzie mogła zmienić decyzji przez trzy lata.
Zwolnienia z VAT
Kolejne rozwiązanie to zwolnienie stoczni z płacenia podatku VAT dostawcom elementów do budowy statków. Obecnie stocznia, zaopatrując się u swoich dostawców w różnego rodzaju komponenty związane z budową statku, płaci VAT (wynosi on 23 proc.). Po zakończeniu budowy, zgodnie z polskim prawem, występuje do budżetu państwa o zwrot tego VAT-u. W projektowanych przepisach stocznia już na etapie wystawiania faktury za konkretne elementy czy komponenty nie będzie płaciła VAT.
Projekt przewiduje także możliwość rozszerzenia specjalnej strefy ekonomicznej i objęcie nią stoczni. Zgodnie z założeniami ustawa miałaby wejść w życie 1 stycznia 2017 r.
5 tys. nowych miejsc pracy
Resort gospodarki morskiej zakłada, iż w pierwszym roku funkcjonowania ustawy przyniesie ona ok. 5 tys. nowych miejsc pracy w przemyśle stoczniowym, a obroty związane z zakupem części do budowy statków wzrosną od 1,5 mld zł do 2 mld zł.
Ustawa ma wejść w życie od przyszłego roku.
Nowe prawo ma szansę poprawić kondycję branży
Główny ekonomista banku Millennium, Grzegorz Maliszewski uważa, że regulacja ma szansę poprawić kondycje producentów statków. Zwolnienie z płacenia podatku VAT, zdaniem rozmówcy IAR, poprawi ich płynność finansową i pozwoli na większe inwestycje w sprzęt czy zwiększenie zatrudnienia.
Producenci statków będą mogli też wybrać sposób opodatkowania. Jednoprocentowa stawka podatku obrotowego może, zdaniem ekonomisty, być zachętą do produkowania nowoczesnych statków, na których marża stoczni jest wyższa. Ekspert przypomina, że przedsiębiorcy będą musieli się zdecydować, z której stawki skorzystają.
IAR/PAP, awi
REKLAMA
REKLAMA