Powstał kodeks praktyk sponsoringowych dla państwowych firm
Wsparcie sponsoringowe może płynąć od spółek Skarbu Państwa w dobrej kondycji finansowej - powiedział w środę minister skarbu Dawid Jackiewicz. Każda spółka SP zainteresowana sponsoringiem będzie musiała najpierw opracować własną strategię z uwzględnieniem zasad "dobrych praktyk" - dodał.
2016-06-15, 17:16
Posłuchaj
Ministerstwa skarbu państwa oraz sportu i turystyki opracowały dokument "Dobre praktyki w zakresie prowadzenia działalności sponsoringowej przez spółki z udziałem Skarbu Państwa". Szefowie obu resortów wspólnie zaprezentowali założenia dokumentu na konferencji prasowej.
Szef MSP zaznaczył, że działalność sponsoringowa to "potężne narzędzie w budowaniu dobrego wizerunku spółek Skarbu Państwa". "To narzędzie musi być dobrze wykorzystywane, w sposób transparentny, przejrzysty i zrozumiały zarówno dla odbiorców końcowych, jak i dla wszystkich uczestników tego procesu" - podkreślił.
- Audyty, kontrole, które przeprowadziliśmy przed kilkunastoma tygodniami w spółkach Skarbu Państwa pokazują, że obszar ten pozostawia bardzo wiele do życzenia. Często decyzje w tej sprawie zapadały w sposób uznaniowy, nietransparentny - ocenił.
Jak mówił, wsparcie sponsoringowe może płynąć od tych spółek Skarbu Państwa, które są w dobrej kondycji finansowej.
- Działania sponsoringowe powinny być podejmowane przez spółki w sposób transparentny i odpowiedzialny, po spełnieniu warunków długookresowej stabilności ekonomiczno-finansowej oraz przy założeniu uzyskania wymiernych efektów - zaznaczył.
"Kodeks nie narzuca, pokazuje kierunki"
Dodał, że przedstawiony kodeks nie narzuca niczego spółkom, ale - jak podkreślił - pokazuje "kierunki, które są zgodne z oczekiwaniami większościowego, głównego, a czasem też mniejszościowego akcjonariusza".
- Każda spółka Skarbu Państwa, która zamierza zajmować się sponsoringiem, zarówno w obszarze sportu, ale również kultury, czy działań proekologicznych musi opracować własną strategię, własne zasady długofalowego sponsoringu. Dopiero wówczas w zgodzie z tymi zasadami, które będą konsekwencją opublikowanego dzisiaj kodeksu, może rozpocząć działalność sponsoringową - wyjaśnił minister skarbu.
- Chcielibyśmy w ten sposób wyeliminować działalność, która polega tylko i wyłącznie na tym, że udzielany sponsoring nie służył niczemu innemu poza wsparciem danego podmiotu. A zatem spółka nie czerpała z tego tytułu żadnych korzyści - tłumaczył.
Jak podkreślono w dokumencie, działania sponsoringowe spółki SP muszą być spójne z realizowaną przez nią strategią i długofalowymi celami. Ponadto powinny one mieć, co do zasady, cel komercyjny i wiązać się z uzyskaniem określonego efektu ekonomicznego czy marketingowego przez sponsora. Działania te powinny podejmować wyłącznie te spółki z udziałem SP, które w roku obrotowym poprzedzającym ich podjęcie, odnotowały zysk operacyjny, a w dniu podpisania stosownych umów posiadały wolne środki na rachunku bieżącym. Spółki te są zobowiązane do samodzielnego zawierania umów sponsoringu bezpośrednio z podmiotami sponsorowanymi, bez możliwości korzystania z usług podmiotów trzecich. Przedsięwzięcia sponsoringowe mogą być realizowane szczególnie w obszarach: sportu, kultury, nauki i szkolnictwa oraz inicjatyw proekologicznych i akcji społecznych.
Jackiewicz poinformował ponadto, że te spółki, które już prowadzą taką działalność będą miały rok na dostosowanie się do nowych zasad. - W uzasadnionych przypadkach, w których działalność sponsoringowa musi trwać dłużej niż rok, będzie to okres trzech lat. Jednak będą to absolutnie wyjątkowe przypadki - zastrzegł.
- Chcielibyśmy, aby zawsze pod koniec roku rada nadzorcza danej spółki zdała sprawozdanie z działalności sponsoringowej wraz z podaniem informacji, jakie efekty zostały osiągnięte, a w których obszarach nie udało ich się osiągnąć - dodał szef resortu skarbu.
"Nie wszystkie dyscypliny cieszą się zainteresowaniem państwowych spółek"
W dokumencie zaproponowano, by w planowaniu działań sponsoringowych wykorzystywano informacje udostępnione przez Ministerstwo Sportu i Turystyki.
Minister sportu Witold Bańka podkreśla, że nie wszystkie dyscypliny cieszą się zainteresowaniem państwowych spółek. Według niego są dyscypliny, których zawodnicy odnoszą wiele sukcesów, ale które dotychczas nie miały możliwości pozyskania sponsora strategicznego. Minister Bańka nie ujawnić, jakie dyscypliny sportowe mogą liczyć na wsparcie państwowych firm.
REKLAMA
Według danych Ministerstwa Sportu w Polsce działa 36 związków sportowych reprezentujących dyscypliny olimpijskie. 8 z nich korzysta obecnie ze wsparcia skarbu państwa.
IAR/PAP, awi
REKLAMA