Rząd przyjął pakiet ułatwień „100 zmian dla firm”. To pierwszy etap Planu Morawieckiego
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, zmieniający osiemnaście ustaw, stanowi element pakietu ułatwień dla przedsiębiorców „100 zmian dla firm”.
2016-11-08, 17:47
To pierwszy etapem realizacji „Planu na rzecz odpowiedzialnego rozwoju”, przyjętego przez rząd 16 lutego 2016 r.
Jak czytamy w komunikacie, celem wprowadzanych rozwiązań jest uproszczenie i poprawa warunków prawnych wykonywania działalności gospodarczej oraz zwiększenie konkurencyjności naszej gospodarki.
Cel ten zostanie osiągnięty dzięki redukcji niektórych obowiązków administracyjnych, wprowadzeniu regulacji wspierających rozwój przedsiębiorczości i zwiększających efektywność pracy, usprawnieniu procesu inwestycyjnego oraz zmniejszeniu uciążliwości kontroli działalności gospodarczej. Nowe przepisy gwarantują bardziej stabilne prawo.
Rozwiązania korzystne szczególnie dla małych i średnich firm
Konkretne rozwiązania są korzystne zwłaszcza dla małych i średnich firm. Oszczędności dla przedsiębiorców i obywateli, wynikające z mniejszych obciążeń administracyjnych, powinny wynieść ok. 230 mln zł w pierwszym roku obowiązywania ustawy.
REKLAMA
Zmiany w Prawie o swobodzie działalności gospodarczej, dotyczące wykładni przepisów
Przewidziano rozwiązania, które będą chronić przedsiębiorców przed ponoszeniem konsekwencji wynikających ze zmiany wykładni przepisów – bez zmiany samych przepisów.
Oznacza to, że przedsiębiorcy, którzy nie wystąpili o interpretację indywidualną przepisów mają mieć taką samą ochronę, jaką daje posiadanie takiej interpretacji – o ile stosowali się do utrwalonej (dominującej) praktyki interpretacyjnej. W tej sytuacji nie będą ponosili ryzyka obciążenia daninami publicznymi, sankcjami administracyjnymi i finansowymi lub karami w przypadku zmiany wykładni przepisów.
Minister będzie wydawał „objaśnienia podatkowe”
Wprowadzono także instytucję „objaśnień podatkowych”, czyli ogólnych, praktycznych wyjaśnień przepisów podatkowych, napisanych prostym językiem, wydawanych przez ministra właściwego do spraw finansów.
Jak czytamy w komunikacie, nowe rozwiązania realizują zapis art. 2 konstytucji (Polska jest demokratycznym państwem prawa, urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej), który tworzy „klauzulę pewności prawa”.
REKLAMA
Kontrole w firmach pod kontrolą
Przewidziano rozwiązanie, zgodnie z którym organy kontroli powinny planować i przeprowadzać kontrole po uprzednim ustaleniu prawdopodobieństwa naruszenia prawa. Tzw. analiza ryzyka (dokument wewnętrzny administracji), powinna wykazać obszary, w których ryzyko naruszenia przepisów jest największe. Regulacja ta ma ograniczyć liczbę i zakres kontroli przedsiębiorców, u których występuje niewielkie ryzyko naruszeń przepisów lub nie stwierdzono wcześniej takich naruszeń.
Możliwe też będzie przeprowadzanie wspólnych kontroli przez organy administracji publicznej, w przypadku gdy przedsiębiorca wystąpił lub wyraził na to zgodę.
Zakaz przeprowadzenia ponownej kontroli dotyczącej tej samej sprawy
Wprowadzono też zakaz przeprowadzenia ponownej kontroli przez dany organ, jeśli ma ona dotyczyć obszaru objętego uprzednio zakończoną kontrolą, przeprowadzoną przez ten sam organ.
Jawne procedury kontrolne
Zobowiązano organy kontroli do zamieszczania na swoich stronach internetowych informacji o procedurach kontrolnych.
REKLAMA
Wprowadzono możliwość złożenia skargi do sądu administracyjnego na przewlekłe prowadzenie kontroli.
Złagodzenie wymogów prawa pracy wobec małych firm
Złagodzono wymogi prawa pracy wobec małych przedsiębiorców.
Firmy zatrudniające do 50 osób bez obowiązku ustalania regulaminu wynagrodzeń
Firmy zatrudniające mniej niż 50 pracowników zostaną zwolnione z obowiązku ustalania regulaminu wynagradzania i regulaminu pracy oraz tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Obecnie obowiązek ten nie dotyczy firm zatrudniających poniżej 20 pracowników.
Nowe rozwiązanie powinno zachęcić przedsiębiorców do zwiększenia zatrudnienia (zawierania umów o pracę), bo nie będzie skutkować obowiązkiem ustalania regulaminów i tworzenia ZFŚS.
REKLAMA
Wydłużone terminy odwołań do sądu pracy
Wydłużono i ujednolicono terminy odwołań do sądu pracy. Wydłużono z 7 do 21 dni termin na wniesienie przez pracownika odwołania do sądu od wypowiedzenia umowy o pracę. Wydłużono z 14 do 21 dni termin na złożenie odwołania od rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia oraz termin na żądanie nawiązania umowy o pracę.
W komunikacie uzasadnia się, że obecne terminy są zbyt krótkie na prawidłowe sformułowanie pozwu. Nowe, ujednolicone terminy mają zmniejszyć ryzyko pomyłki, której skutki są szczególnie dotkliwe dla pracowników. Powinny też zwiększyć zaufanie przedsiębiorców i pracowników do prawa. Rozwiązanie to realizuje postulaty zgłoszone przez Radę Dialogu Społecznego.
Ważne zmiany dotyczące finansów firmy
Podniesiono – z 1,2 do 2 mln euro – roczny limit przychodów netto (ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych), do którego podatnicy podatku PIT mogą prowadzić podatkowe księgi przychodów i rozchodów.
Oznacza to odciążenie małych i średnich firm od uciążliwych obowiązków administracyjno-finansowych. Przedsiębiorcy powinni zaoszczędzić na obsłudze księgowej, bo koszty prowadzenia pełnej księgowości mogą być nawet pięciokrotnie wyższe niż koszt prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Roczne oszczędności przedsiębiorców z tego tytułu mogą sięgnąć 190 mln zł. Spodziewany jest też wzrost przychodów netto u przedsiębiorców, którzy limitowali je, aby uniknąć prowadzenia ksiąg podatkowych.
REKLAMA
Ważne zmiany dotyczące korzystania z opodatkowania ryczałtowego
Zwiększono – ze 150 do 250 tys. euro – maksymalny roczny próg przychodów uprawniający do korzystania z opodatkowania działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Rozwiązanie to zmniejszy obciążania administracyjne związane z wypełnianiem obowiązków podatkowych – ewidencja w ryczałcie jest uproszczona i mniej pracochłonna dla przedsiębiorcy.
Ułatwienia budowlane
Zwolniono niektóre roboty budowlane z pozwolenia na budowę lub zgłoszenia. Nie trzeba będzie zgłaszać budowy m.in.: parterowych budynków gospodarczych o powierzchni zabudowy do 35 m kw.; suszarni kontenerowych o powierzchni zabudowy do 21 m kw; instalacji klimatyzacyjnych, przydomowych basenów i oczek wodnych do 50 m kw.; zjazdów z dróg powiatowych i gminnych oraz zatok parkingowych na tych drogach.
Jeśli chodzi o budowę zjazdów z dróg krajowych i wojewódzkich oraz zatok parkingowych na tych drogach, a także niektóre wiaty – to zamiast pozwoleń będą wymagane zgłoszenia.
Skrócono – z 30 do 21 dni – termin na wniesienie sprzeciwu do zgłoszeń budowy. Jeśli organ nie wypowie się w ciągu 21 dni, to inwestor będzie mógł uznać, że nie wyraził sprzeciwu (tzw. milcząca zgoda). Jednocześnie przed tym terminem organ będzie mógł wydać zaświadczenie inwestorowi o niezgłoszeniu sprzeciwu. Powinno to przyspieszyć rozpoczęcie procesu inwestycyjnego.
REKLAMA
Doprecyzowano przepisy dotyczące instytucji istotnego odstąpienia od zatwierdzonego projektu budowlanego lub innych warunków pozwolenia na budowę.
Wskazano, że nie jest istotnym odstąpieniem od projektu budowlanego lub innych warunków pozwolenia na budowę – zmiana wysokości, szerokości lub długości obiektu budowlanego nie będącego obiektem liniowym, jeżeli odstąpienie nie przekracza 2 proc. przy spełnieniu innych oczywistych warunków (m.in. nie zwiększa zakresu obszaru odziaływania obiektu, nie narusza przepisów techniczno-budowlanych). Regulacja taka uprości i usprawni proces budowlany.
Wprowadzono możliwość korzystania z tymczasowego obiektu budowlanego do czasu uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę, jednocześnie wydłużając termin jego użytkowania ze 120 do 180 dni. Obecnie, po upływie terminu na użytkowanie, obiekt tymczasowy musi być rozebrany, czyli nie może być dalej wykorzystywany.
Prawo dotyczące dozoru technicznego
Przewidziano umarzanie, odraczanie i rozkładanie na raty należności przypadających Urzędowi Dozoru Technicznego i Transportowemu Dozorowi Technicznemu (pobierają opłaty za wykonywane czynności techniczne).
REKLAMA
Rozwiązanie to będzie szczególnie korzystne dla przedsiębiorców, którzy nie mogą uregulować swoich zobowiązań wobec UDT i TDT np. z powodu choroby, utraty płynności finansowej firmy, opóźnień w otrzymywaniu opłatności od klientów.
Zaproponowano zniesienie obowiązku badań technicznych poprzedzających wydanie decyzji zezwalających na eksploatację urządzenia w przypadku zmiany eksploatującego. Wprowadzono możliwość – jednorazowej – naprawy lub modernizacji urządzenia technicznego – bez obowiązku posiadania przez naprawiającego lub modernizującego, uprawnienia do naprawy lub modernizacji takiego urządzenia oraz materiałów i elementów do ich wytwarzania.
Zmiany w Prawie ochrony środowiska
Zwolniono z obowiązku przeprowadzania kampanii edukacyjnej przedsiębiorców, którzy w danym roku kalendarzowym wprowadzili do obrotu produkty w opakowaniach o łącznej masie opakowań do 1 tony.
Podmioty korzystające ze środowiska, w tym przedsiębiorców, zwolniono z obowiązku składania sprawozdań, gdy roczna opłata za korzystanie ze środowiska nie przekroczy 100 zł (chodzi o każdy rodzaj korzystania ze środowiska).
REKLAMA
Nowe regulacje maja wejśc od 1 stycznia 2017 r.
Nowe regulacje powinny wejść w życie 1 stycznia 2017 r., z wyjątkiem części rozwiązań, które mają obowiązywać w innych terminach.
Komunikat, jk
REKLAMA