PAIiIZ mimo wejścia do Grupy PFR pozostaje spółką skarbu państwa
Choć Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych wchodzi w skład Grupy PFR, nie jest z nią powiązana kapitałowo i pozostaje spółką Skarbu Państwa - mówił w środę prezes agencji Tomasz Pisula. Przypomniał też, że wkrótce PAIiIZ zmieni się w Polską Agencję Inwestycji i Handlu.
2017-01-18, 16:40
Szef PAIiIZ wskazał, że w ramach przekształcenia PAIiIZ w PAIH już likwidowane są podlegające Ministerstwu Rozwoju Wydziały Promocji Handlu i Inwestycji (WPHI) w Szanghaju, Toronto, Berlinie i Budapeszcie, a w ich miejscu powoływane są biura handlowe bliżej centrów biznesowych i pozbawione rozbudowanej obsługi oraz otoczki dyplomatycznej. Docelowo takich biur ma być ok. 70. Na tej zasadzie powstały już placówki handlowe w Singapurze, Teheranie, Nairobi, Szanghaju i Ho Szi Min, a jeszcze w pierwszej połowie 2017 roku zostaną otwarte nowe: w Budapeszcie, Frankfurcie, Dubaju i Meksyku - poinformował na spotkaniu z prasą.
Przekazał też, że wkrótce agencja ruszy z naborem personelu na nowe placówki.
Pisula podkreślił, że w ramach integracji agencji zajmujących się promocją polskiej gospodarki, w tym - oprócz PAIiIZ - PARP, KUKE, BGK i ARP, do dyspozycji na cele promocyjne rząd przeznaczył 60 mld zł.
Decyzja o integracji operacyjnej z Grupą PFR
Jak wyjaśnił, w ramach zmian Ministerstwo Rozwoju rozważało budowę nowej agencji, lecz zdecydowało się na przekształcenie istniejącej. M.in. podjęto decyzję o integracji operacyjnej z Grupą PFR, ujednoliceniu statutu, zmianie nazwy, a także dołożeniu zadań dotyczących promocji eksportu.
- Nie jesteśmy kapitałowo częścią tej grupy. Pozostajemy jednoosobową spółką Skarbu Państwa. Natomiast na szczeblu operacyjnym współpracujemy ze wszystkimi podmiotami członkowskimi w Polskim Funduszu Rozwoju - powiedział.
- Liczymy na to, że w zakresie pakietu usług finansowych wokół wspierania eksportu, będziemy w ramach Grupy PFR dysponowali łącznie kwotą ok. 60 mld zł - dodał.
- Nową wartością jest to, że my rzeczywiście koordynujemy ze sobą swoje działania. Spotykamy się raz w tygodniu, mówimy, nad jakimi projektami pracujemy, a instytucje działające w ramach Grupy PFR ze sobą nie konkurują, nie walczą między sobą o tego samego klienta. Raczej my tego klienta sobie nawzajem podajemy z rąk do rąk - zaznaczył.
Unikalna wartość PAIiIZ są dobre kontakty z przedsiębiorcami
Przypomniał, że unikalną wartością PAIiIZ są dobre kontakty z przedsiębiorcami, którzy chcą inwestować za granicą oraz zagranicznymi inwestorami w Polsce.
Podkreślił, że przez PAIiIZ przechodzi obecnie ok. 20 proc. inwestycji zagranicznych lokowanych w Polsce. Agencja jednak cały czas działa pod starą nazwą.
- Czekamy na wpis do KRS. To jest wpis konstytutywny. Do momentu wpisania nie będziemy mogli używać nowej nazwy - zastrzegł Pisula.
- Mamy się zajmować promocją gospodarki i polskiego eksportu, wsparciem ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorców - chodzi nam zarówno o zwiększenie masy polskiego eksportu, eksport towarów i usług, jak i eksport polskich inwestycji - mówił szef PAIiIZ.
PAP, awi
REKLAMA