Jak skutecznie dotrzeć do klienta w sieci?

Na polskim rynku e-commerce działa już ponad 20 tys. sklepów internetowych. To ponad 6 razy więcej niż w 2006 roku i dwa razy tyle, co w roku 2010. Mimo tak dużej liczby sklepów internetowych, spora część z nich znika z rynku. Co jest tego powodem?

2017-06-06, 12:54

Jak skutecznie dotrzeć do klienta w sieci?
Zdjęcie ilustracyjne . Foto: Rawpixel.com/Shutterstock

Posłuchaj

O tym, że w e-handelu potrzebna jest lepsza komunikacja z klientem w radiowej Jedynce (Elżbieta Szczerbak, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
+
Dodaj do playlisty

Polski rynek e-commerce wart jest już ok 40 mld złotych. Rokrocznie przybywa od 6 do 8 tys. sklepów internetowych jednak ponad 80 proc. z nich nie jest w stanie utrzymać się na rynku dłużej niż 2 - 3 lata. Główny powód to brak odpowiedniego planowania budżetów i wydatków na reklamę - tłumaczy Łukasz Abgarowicz, dyrektor polskiego ośrodka biznesowego w RTB House.

- Sklepy internetowe, które teraz powstały mają stosunkowo małe doświadczenie i nie umieją odpowiednio dotrzeć do tych użytkowników, których pozyskały. To są typowe zachowania, czyli wysyłanie newsletterów. Brakuje jednak indywidualnego podejścia, komunikacja kierowane do klientów nie jest dopasowana do ich oczekiwań. Mogą oni odbierać niespersonalizowaną reklamę jako bardziej inwazyjną – podkreśla rozmówca.

Polacy pokochali adblocki

- To ważne, bo jak pokazują różne badania, Polacy są bardzo wrażliwi na punkcie reklamy - mówi Mariusz Trojanowski z wydziału zarządzania UW

- Pamiętajmy, że jesteśmy krajem w czołówce Europy, w którym największy odsetek internautów założył sobie adblocki, czyli odpowiednie programy blokujące treści reklamowe. Jeśli tak wrażliwy jest polski internauta na reklamę, to dopuści do siebie to, co będzie go interesowało, czyli będzie dostosowane do jego potrzeb – wyjaśnia ekspert.

REKLAMA

Kluczowa jest sztuczna inteligencja

Dlatego firmy internetowe powinny w większym stopniu wykorzystywać  możliwości jakie daje sztuczna inteligencja. Tu z pomocą przychodzą technologie, takie jak deep learning - mówi Łukasz Abgarowicz.

- Technologia ta analizuje zachowania każdego klienta indywidualnie w sklepie internetowym, ocenia jego podróż, łączy ze sobą nietypowe schematy zachowań. Następnie dopiera przekaz reklamowy tak, by osoba, która ogląda potem reklamę naprawdę była nią zainteresowana. Nie odczuwała, że wpycha się jej produkty, których nie chce kupić – wyjaśnia.  

Nowoczesne technologię są ogromną szansą

Nowoczesne technologie to przyszłość i szansa na przetrwanie młodych firm na rynku e-commerce. Zdaniem Mariusza Trojanowskiego, w najbliższych latach personalizacja będzie odgrywała coraz większą rolę w rozwoju rynku e-commerce.

- Sklepów będzie przybywało i cały handel będzie się rozwijał. Myślę, że dobijemy do tego poziomu, który jest w Europie Zachodniej i w Wielkiej Brytanii. Tam jest nawet do 15 proc. udziału handlu w internecie, w całości  handlu detalicznego. U nas to jest nawet mniej niż połowa. Ale na pewno będziemy się rozwijali. Kluczowe jest na pewno poprawienie komunikacji z klientami – dodaje.

REKLAMA

Eksperci szacują, że jeśli tendencja wzrostowa utrzyma się, to już za pięć, sześć lat w Polsce może funkcjonować blisko 30 tys. sklepów internetowych.

A sami Polacy coraz chętniej kupują w sieci - wg badań TNS na zlecenie serwisu Ceneo- 84 proc. osób lubi zakupy online, a 82 proc. badanych deklaruje, że przegląda oferty e-sklepów dla przyjemności.

Elżbieta Szczerbak, abo

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej