Orkan Ksawery: Enea usunęła wszystkie awarie. Co z odszkodowaniami?

W woj. lubuskim przywrócono zasilanie wszystkim odbiorcom, którzy stracili je po ubiegłotygodniowej wichurze – poinformował rzecznik Oddziału Dystrybucji Gorzów Wlkp. Enea Operator Krzysztof Osiński.

2017-10-12, 10:21

Orkan Ksawery: Enea usunęła wszystkie awarie. Co z odszkodowaniami?
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Jaromir Chalabala /Shutterstock

Dodał, że skala awarii energetycznych spowodowanych przez orkan Ksawery była największa w historii tego regionu.

-  Przez kilka dni nasze ekipy pracowały dzień i noc, by jak najszybciej usunąć skutki wichury. Ostanie awarie usunięto w środę. Na razie trudno określić wysokość strat i podać dokładne statystyki - te będą znane za kilka tygodni. Najważniejsze, że sytuacja wróciła do normy i udało się przywrócić zasilanie wszędzie tam, gdzie go nie było – powiedział Osiński.

Najbardziej poszkodowane regiony

Po orkanie najtrudniejsza sytuacja jeśli chodzi o awarie energetyczne występowała w województwie lubuskim, a także w Zachodniopomorskiem - w okolicach Szczecina, Stargardu i Goleniowa. W Wielkopolsce awarie wystąpiły głównie na południu regionu, w okolicach Leszna, a także Opalenicy i Wrześni.

Ogromne straty

W kulminacyjnym momencie po wichurze bez prądu na obszarze działania Enei było ponad 630 tys. odbiorców, a w samym woj. lubuskim - 338 tys. w ponad 1,3 tys. miejscowościach.

Czy należy się odszkodowanie?

− Za brak prądu nie tylko firmom, ale i klientom indywidualnym, należy się bonifikata wyjaśniał Naczelnej Redakcji Gospodarczej Polskiego Radia Dariusz Kowalczuk, specjalista z Departamentu Komunikacji Społecznej w Urzędzie Regulacji Energetyki.

REKLAMA

Możemy żądać bonifikat i upustów

- W przypadku niedotrzymania określonych parametrów dostarczanej energii, odbiorcy przysługują bonifikaty i upusty zgodnie ze stawkami określonymi w taryfie przedsiębiorstwa. Bonifikaty przysługują jednak dopiero w przypadku przekroczenia dopuszczalnego czasu trwania przerw – podkreśla ekspert URE.

O bonifikatę musimy upomnieć się sami

O taką bonifikatę powinniśmy wystąpić do przedsiębiorstwa energetycznego sami.

Aby otrzymać rekompensatę, musimy samodzielnie złożyć pisemny wniosek w biurze obsługi klienta naszego dostawcy prądu. Można też przesłać go pocztą lub wysłać drogą elektroniczną.

- Przedsiębiorstwo po rozpatrzeniu wniosku i uznaniu jego zasadności udziela bonifikaty w wysokości określonej w firmowej taryfie – wyjaśnia Dariusz Kowalczuk.

REKLAMA

Można się również starać o odszkodowanie

Oprócz bonifikat za ograniczenia w dostawie prądu można zwracać się do operatora przesyłowego o wypłatę odszkodowania za straty powstałe w wyniku braku czy ograniczeń zasilania, dodaje ekspert z URE.

- Przedsiębiorstwo energetyczne odpowiada za szkody na zasadach ogólnych wynikających z Kodeksu cywilnego. Oznacza to, że konsument musi wykazać w złożonym wniosku poniesioną konkretną szkodę z winy lub niestaranności przedsiębiorstwa, a także określić jej wysokość w nieprzekraczalnym terminie 180 dni od dnia zniesienia ograniczeń. Jeżeli przedsiębiorstwo odmówi nam wypłacenia bonifikaty, możemy skierować sprawę do sądu – tłumaczy Dariusz Kowalczuk.

Anna Borys, IAR, PAP

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej