Budżet na 2018 rok w Sejmie. Jak projekt oceniają ekonomiści?

Na rozpoczynającym się w środę posiedzeniu Sejmu posłowie zajmą się m.in. projektem przyszłorocznego budżetu. Jak ocenialią w rozmowie z Naczelną Redakcją Gospodarczą Polskiego Radia ekonomiści, jego założenia są ambitne, ale i realne. Co więcej, przyszły rok dla polskiej gospodarki może być nawet lepszy niż z projektu budżetu wynika.

2017-11-08, 07:51

Budżet na 2018 rok w Sejmie. Jak projekt oceniają ekonomiści?
W 2018 roku PKB ma wynieść 3,8 procent, średnioroczna inflacja 2,3 procent, a deficyt budżetowy nie przekroczy 41 i pół miliarda złotych.Foto: Wawritto/ Shutterstock

Posłuchaj

W Sejmie m.in. o budżecie na 2018 rok - relacja Małgorzaty Naukowicz (IAR)
+
Dodaj do playlisty

Projekt ustawy budżetowej na 2018 r. zakłada, że deficyt budżetu państwa nie może przekroczyć poziomu 41,5 mld złotych. To aż o 30 proc. niższy deficyt niż zaplanowany w ustawie budżetowej na ten rok.

To jest ambitny cel, mówił Naczelnej Redakcji Gospodarczej Polskiego Radia Piotr Bujak, główny ekonomista Banku PKO PB.

Powiązany Artykuł

beata szydło pap 1200.jpg
Budżet 2018 r.: deficyt mniejszy o 30 procent. Dzięki ściągalności podatków

- To jest mniejszy deficyt niż można się było spodziewać. To dobra wiadomość, która przełożyła się dzisiaj w pewnym stopniu na umocnienie złotego i wszystko wskazuje na to, że Ministerstwo Finansów dobrze poradzi sobie z wyzwaniem, jakim jest 2018 rok dla polskich finansów publicznych – przewidywał ekspert.

Efekt uszczelnienia systemu podatkowego

REKLAMA

Z kolei Marcin Roszkowski z Instytutu Jagielońskiego w rozmowie z Naczelną Redakcją Gospodarczą Polskiego Radia podkreślał, że przyjęcie deficytu na takim poziomie jest możliwe dzięki zwiększeniu ściągalności VAT i CIT.

Przypominał, że już tegoroczny budżet był bardzo napięty, wpływy zależały w dużej mierze od poprawy ściągalności podatków.

- I wszystko wskazuje na to, że to się udało, szczególnie w przypadku VAT, stąd daje to podstawę do optymistycznych planów na przyszły rok - oceniał ekspert.

Więcej środków na inwestycje infrastrukturalne?

Jak podkreślał Marcin Roszkowski, oznacza to więcej środków w budżecie, a te można przeznaczyć na nowe cele.

REKLAMA

- Przypuszczam, że te pieniądze mogą zostać przeznaczone na inwestycje infrastrukturalne – np. drogi, które rząd zapowiedział gdy mówił o wprowadzeniu opłaty w paliwach, z której się wycofał - przewiduje ekspert. - Stąd ten środki mogą zostać wykorzystane w tym celu - dodał.

Wzrost gospodarczy nawet mocniejszy od założeń?

Według założeń wzrost gospodarczy w przyszłym roku miałby wynieść 3,8 procent.

- To jest jak najbardziej realne założenie. Wzrost gospodarczy w przyszłym roku może być nawet mocniejszy. Najnowsze dane z polskiej gospodarki, opublikowane dzisiaj, o rekordowych nastrojach konsumentów, wskazują, że wzrost gospodarczy w przyszłym roku może nawet przekroczyć 4 proc. i w tym świetle ten zaplanowany na przyszły rok deficyt w rzeczywistości może okazać się nawet jeszcze niższy. To wszystko oznacza, że sytuacja w polskich finansach publicznych pozostaje pod kontrolą – oceniał Piotr Bujak.

Bezrobocie na rekordowo niskim poziomie?

W projekcie przyszłorocznego budżetu zapisano, że bezrobocie na koniec 2018 roku wyniesie 6,4 proc.

REKLAMA

- Bezrobocie będzie spadać trochę wolniej, bo jest już bardzo niskie, zaczyna brakować rąk do pracy. W takiej sytuacji dalsze obniżanie bezrobocia w szybkim tempie jest już trudne. Ale wydaje mi się, że to założenie jest dość ostrożne i jest duża szansa na to, że stopa bezrobocia na koniec przyszłego roku będzie niższa niż rząd założył w projekcie budżetu na przyszły rok – mówił Piotr Bujak.

Wzrost wynagrodzeń przyspieszy?

Poprawa na rynku pracy będzie zaś sprzyjać wzrostowi wynagrodzeń, przewidywał rozmówca Naczelnej Redakcji Gospodarczej Polskiego Radia.

- Jest coraz więcej sygnałów, że wzrost wynagrodzeń przyspiesza. Dzisiaj poznaliśmy szczegółowe dane dotyczące wzrostu wynagrodzeń w sektorze przedsiębiorstw w lipcu i okazało się, że z wyłączeniem górnictwa, w którym nastąpił przejściowy mocny spadek płac, w całej reszcie gospodarki płace przyspieszyły i rosną już mocniej niż o 6 proc. rok do roku. Ten wzrost będzie przyspieszać ze względu na problemy z podażą pracy – mówił ekspert.

Na poziom dochodów budżetu państwa w 2018 r. istotny wpływ będą miały także działania związane z poprawą przestrzegania przepisów podatkowych.

REKLAMA

Wydatki i dochody zaplanowane w budżecie na 2018 r.

Wydatki

Po stronie wydatkowej budżetu państwa zabezpieczono środki zarówno na kontynuację dotychczasowych, priorytetowych działań rządu, jak również na realizację nowych zadań. Zapewniono m.in. kontynuację finansowania programu "Rodzina 500 plus" oraz rewaloryzacji emerytur  i rent z 2017 roku.

Uwzględniono także m.in. skutki wynikające z:

  • obniżenia wieku emerytalnego do 60 lat dla kobiet oraz 65 lat dla mężczyzn;
  • waloryzacji świadczeń emerytalno-rentowych od 1 marca 2018 r. na poziomie 102,7 proc.;
  • wzrostu wydatków przeznaczanych na finansowanie potrzeb obronnych Polski;
  • kontynuacji zadań restrukturyzacyjnych w sektorze górnictwa węgla kamiennego;
  • dofinansowania do bezpłatnych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych dla osób, które ukończyły 75. rok życia;
  • finansowania zadań w obszarze mieszkalnictwa, w tym pakietu „Mieszkanie Plus”;
  • finansowania Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2017-2020;
  • dalszego podwyższenia tzw. kwoty wolnej.

Dochody

REKLAMA

Na poziom dochodów podatkowych w 2018 r. wpływ będzie miała kontynuacja działań z 2017 r. oraz nowe działania mające odbudować dochody podatkowe i uszczelnić system podatkowy. Do działań tych należą m. in.:

  • rozbudowa zdolności analitycznych aparatu skarbowego (tworzenie wyspecjalizowanych zespołów analitycznych, wdrożenie analizatorów Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK), rozszerzenie stosowania JPK, wykorzystanie zaawansowanej analityki oraz zagranicznych źródeł danych, powstanie centralnej bazy danych dla potrzeb realizacji procedur analitycznych oraz centralizacja procesu analiz, podniesienie kompetencji ludzkich zasobów analitycznych);
  • utworzenie Krajowej Administracji Skarbowej oraz wzrost skuteczności poboru i prowadzonych działań kontrolnych i karno-skarbowych (intensyfikacja walki w terenie z mafiami VAT-owskimi, skuteczna eliminacja tzw. słupów, skuteczne wdrożenie pakietu paliwowego, zmiana procedur kontrolnych);
  • wprowadzenie w 2017 r. systemu monitorowania drogowego przewozu towarów (system SENT);
  • wprowadzenie tzw. mechanizmu podzielonej płatności (ang. split payment) i systemu STIR przeciwdziałającego wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych;
  • uszczelnienie w obszarze podatków dochodowych, w tym cen transferowych;
  • rozpoczęcie procesu wdrażania systemu elektronicznych kas fiskalnych on-line;
  • opodatkowanie akcyzą dwóch nowych wyrobów akcyzowych: płynu do papierosów elektronicznych oraz wyrobów nowatorskich;
  • uszczelnienie systemu podatkowego, jeśli chodzi o obrót suszem tytoniowym poprzez objęcie krajowej produkcji tytoniu monitoringiem i nadzorem;
  • uszczelnienie systemu podatkowego, jeśli chodzi o wiele innych branż i kategorii towarów.

Projekt ustawy budżetowej na 2018 rok uwzględnia budżet środków europejskich, w którym zaplanowano:

  • dochody budżetu środków europejskich: 64,8 mld zł,
  • wydatki budżetu środków europejskich: 80,2 mld zł,
  • deficyt budżetu środków europejskich: 15,5 mld zł.

oprac. Anna Wiśniewska

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej