Mateusz Morawiecki kandydatem na premiera. Jakie wyzwania przed nowym szefem rządu?
Obecny wicepremier, minister finansów i rozwoju Mateusz Morawiecki ma zostać nowym szefem rządu. O kandydaturze Mateusza Morawieckiego na premiera zdecydował Komitet Polityczny PiS. Na tym stanowisku czeka go sporo wyzwań. Zadania dla nowego premiera przedstawia Business Center Club.
2017-12-08, 14:56
Komitet rekomendował na stanowisko szefa rządu wicepremiera Mateusza Morawieckiego.
Źródło wideo: TVN24/x-news
REKLAMA
BCC wylicza priorytetowe z punktu widzenia gospodarki sprawy, którymi zająć się powinien nowy szef rządu.
Uchwalenie Konstytucji Biznesu
Konstytucja Biznesu powinna zapewnić bezpieczeństwo przedsiębiorcom, zwłaszcza w tak często i głęboko zmienianym systemie podatkowym. Słuszna walka z szarą strefą i nieuczciwą konkurencją, którą podjął rząd, przyniosła również zagrożenia dla uczciwych przedsiębiorców, którzy niejednokrotnie muszą bronić się przed nieuzasadnionymi oskarżeniami o udział w wyłudzaniu VAT. Na zbyt szeroką skalę organy podatkowe stosują zasadę solidarnej odpowiedzialności podatkowej przedsiębiorcy za zobowiązania innych podmiotów. Uczciwym firmom zbyt często odbierane jest prawo do odliczenia VAT lub naliczane są zaległości dlatego, że inna firma w łańcuchu dostaw nie rozliczyła podatku.
Powiązany Artykuł
Jak wyglądać będzie polityka gospodarcza po objęciu przez Mateusza Morawieckiego stanowiska premiera?
Pobudzenie inwestycji prywatnych
Konieczne jest pobudzenie wzrostu inwestycji prywatnych, które spadły do najniższego w dobie transformacji poziomu niecałych 11% PKB.
Priorytetem powinno być zmniejszanie ryzyka inwestycyjnego w taki sposób by w przygotowywanych, nowych regulacjach prawnych, w tym także podatkowych, minister finansów skrupulatnie sprawdzał, czy respektowana jest zasada ochrony uczciwych podatników przed nieuczciwymi oraz przed instytucjami państwowymi, nadużywającymi możliwości zróżnicowanych interpretacji prawa.
REKLAMA
Obniżenie pozapłacowych kosztów pracy
Pozapłacowe koszty pracy, czyli tzw. klin podatkowy, są w Polsce za wysokie, w dodatku z kolejnych raportów OECD Taxing Wages wynika, że systematycznie rosną. Wysokie koszty pracy zniechęcają do aktywności i negatywnie wpływają na tempo wzrostu gospodarczego. Jako państwo doganiające kraje rozwinięte, w dążeniu do osiągnięcia poziomu rozwoju zbliżonego do średniej unijnej, powinniśmy zmniejszać skalę fiskalizmu. Ostatnim, b. negatywnym przykładem wzrostu obciążeń, bez podwyższania podatków, był projekt ustawy, nad którym pracuje obecnie Parlament, znoszący limit 30-krotności ozusowania pensji pracowników.
Zwiększenie zaufania przedsiębiorców do państwa
Rząd powinien zagwarantować podmiotom gospodarczym, w szczególności tym, które planują inwestycje, takie działanie wymiaru sprawiedliwości, które będzie bezstronne, pozbawione podejrzeń o kierowane się pobudkami pozamerytorycznymi oraz które będzie zabezpieczać pewność obrotu gospodarczego w długim horyzoncie czasowym. W przeciwnym wypadku potencjalni inwestorzy będą nadal ograniczać lub całkowicie powstrzymywać swoje decyzje inwestycyjne, co ograniczy tempo rozwoju gospodarczego kraju oraz nie pozwoli zrealizować celów zapisanych przez rząd w Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju.
Powiązany Artykuł
Historyk, bankier, polityk, kandydat na premiera. Kim jest Mateusz Morawiecki?
Usunięcie barier w zatrudnianiu cudzoziemców
Z roku na rok dynamicznie rośnie liczba cudzoziemców mieszkających w Polsce. Znaczną ich część stanowią migranci przyjeżdżający w celu podjęcia pracy lub studiów. Jednocześnie, zjawisku temu towarzyszy silnie rosnące zapotrzebowanie polskich firm na pracowników. Wg szacunków BCC, już teraz potrzebujemy ok. 200 tys. imigrantów rocznie, żeby wyrównać straty na rynku pracy wynikające m.in. ze zmian demograficznych, obniżonego wieku emerytalnego czy z emigracji zarobkowej naszych rodaków. Problemem dla pracodawców jest nadmierna biurokracja i przewlekłość w zatrudnianiu pracowników zza granicy, dlatego trzeba usunąć te bariery i udrożnić pracę urzędów.
REKLAMA
Przyspieszenie realizacji Programów Operacyjnych finansowanych ze środków UE
Polska na lata 2014-2020 otrzymała 82,5 mld euro, czyli ok. 354 mld złotych z polityki spójności. Zakontraktowano 131,45 mld zł z czego we wnioskach o płatność do certyfikacji zrealizowano 28 mld zł, co stanowi około 8% wszystkich środków.
Ograniczenie wydatków sztywnych
Obecny poziom tzw. wydatków sztywnych to 75% (662 mld zł) wszystkich wydatków publicznych.
Wiąże się z tym potrzeba podjęcia procesu likwidacji przywilejów emerytalnych, niesprawiedliwych wobec innych grup zawodowych i osadzonych w innej epoce historycznej. Zasady nabywania uprawnień emerytalnych powinny być jednolite i powszechne dla ogółu ubezpieczonych. Hojny mechanizm rozdzielania przywilejów emerytalnych wybranych grup zawodowych obciąża podatników kwotą blisko 20 mld zł rocznie.
REKLAMA
Wprowadzenie stabilnej, trójfilarowej konstrukcji systemu emerytalnego
Obszar zabezpieczenia społecznego ma znaczenie nie tylko dla przepływów finansowych w kolejnych budżetach państwa, ale i dla jego długookresowej perspektywy. Brak strategii rozwoju dla systemu emerytalnego, osłabia zarządzanie m.in. ryzykiem demograficznym.
Ograniczenie długu publicznego
Obecnie dług publiczny wynosi ponad 1 bln 30 mld zł i generuje konieczność spłaty odsetek w wysokości 30 mld zł rocznie.
Koszty obsługi długu będą rosły z powodu publikowanych danych makroekonomicznych z gospodarki dot. rosnącej inflacji oraz wzrostu PKB, co zwiększy presję rynku na decyzję Rady Polityki Pieniężnej w sprawie podniesienia stóp procentowych za czym pójdzie wzrost rentowności obligacji.
Informacja prasowa BCC
REKLAMA
REKLAMA